Sv: Hovfråga

Intressant!

Jag reagerade oxå på kotorna, min häst får alltid kritik för sina veka kotor och har fått en 6a som oskodd 2,5 åring.

Humm,,, Inom dressyren är det väldigt vanligt att man söker hästar med just långa veka kotor eftersom dom hästarna mer som regel än undantag har ett väldigt "fjädrande steg" (så kallad svävande steg)

Problemet som hovis är att hålla dom in balance för i annat fall blir påfrestningarna extremt stora på både senapparatur och övriga extremiteter i nedre benets bakre del. Sen/gaffelbands skador är tyvärr överexponerade på denna typ av exteriör.

Ja ett poäng ner på benen och ett poäng upp på samtliga gångarter vid den typen av avvikelser stämmer väldigt bra på min i alla fall :-P

Brukar inte dressyrhästar skos med (pga vad eller vem som önskar vet jag ej) relativt höga trakter? Hur påverkar det om hästen har veka kotor?

Brukar inte dressyrhästar skos med (pga vad eller vem som önskar vet jag ej) relativt höga trakter? Hur påverkar det om hästen har veka kotor?

Det är inte min erfarenhet av hur man vill ha dom skodda för dagen utan snarare så att man numera vill ha dom mera skodda som en hopphäst.

Höga trakter och veka kotor ger en hävstängseffekt som enligt mig inte leder till ökad hållbarhet.

De höga dressyrhovarna finns nog mer ute på kontinentetn. höga framhovar o lägre bak. fusk- uppförsbacke:meh:

Det mesta är sagt....... Om din hovis inte tar till sig kritik el. lyssnar på dig. Ja då byter man helt enkelt. Själv har jag sparkat 2 st under dom 6 åren jag haft häst. Hovarna är viktiga för hästen ;o)

Visserligen gräs men här ser man en halvtaskig bild på hela min häst:
dsc_0224.jpg

Han har alltså lite veka/långa kotor främst bak (kanske rätt svårt att se på bilden/nu dock?). Tycker dock det blivit rätt bra ordning på dem med åren.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag tänkte höra om det är någon som kan ha en aning om vad min häst har för bula/utbuktnad i kronranden. Han har pålagringar i...
Svar
9
· Visningar
1 952
Senast: Twinkle
·
Hästvård Hej! Har en 7-årig varmblodstravare med dåliga levervärden. Han kom från ett dåligt hem och jag håller nu på med rehab/inridning men han...
Svar
3
· Visningar
912
Hundhälsa Hej, Det är så att min hund blev biten i örat av en annan hund i tisdags. De sydde på djursjukhuset MEN det tog jätte lång tid. Han...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: Develina
·
Hästvård Jag har gjort bort mig riktigt ordentligt när det kommer till hovslagare. Sedan min perfekta hovis slutade sko i slutet av förra året...
2
Svar
37
· Visningar
4 434
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka