Sv: Hovfråga

Jag tro Spader se det som en helhet, verkning-skoning......."så ska det inte se utt :meh:

Helt riktig Coari, häst ägern hamna mellan "a rock and a hard place" med vissa lagstifftning. Kunda vara bra om dessa lagstiffter kom ner från skrivbordet till ställ nivå för en närmar titt på verklighet ;)

PS:
Hör att dom har lägt ner den lilla hovslager skolen/slutprov i Skara!
Vart/Hur ska man gjöra sitt God Känd prov nu?
Fan vad tråkig, över 300 år borta.

Jag tro Spader se det som en helhet, verkning-skoning......."så ska det inte se utt :meh:

Helt riktig Coari, häst ägern hamna mellan "a rock and a hard place" med vissa lagstifftning. Kunda vara bra om dessa lagstiffter kom ner från skrivbordet till ställ nivå för en närmar titt på verklighet ;)

PS:
Hör att dom har lägt ner den lilla hovslager skolen/slutprov i Skara!
Vart/Hur ska man gjöra sitt God Känd prov nu?
Fan vad tråkig, över 300 år borta.

spaderÄss är strasserverkare och det va väl endå på tiden för hästarnas välfärd att vi kan lägga 300 år i historieboken och börja se framåt istället för återkommande bakåt.

spaderÄss är strasserverkare och det va väl endå på tiden för hästarnas välfärd att vi kan lägga 300 år i historieboken och börja se framåt istället för återkommande bakåt.

Really, didn´t know that.

Coari, om det här är främ tids skoning, gud bevara hästen :( för det komma inte att vara månge som klara av en dags verk :meh:

Really, didn´t know that.

Coari, om det här är främ tids skoning, gud bevara hästen :( för det komma inte att vara månge som klara av en dags verk :meh:

Nej, och det känner både Jordbruksverket och alla landets Länsstyrelse till.
Det finns redan många anmälningar mot både Strasser och AANCHP som ligger under utredning och åtalsprövning..

När det gäller främst Strassermetoden så finns det faktiskt även ett flertal fällande domar avseende grovt djurplågeri.

Nej, och det känner både Jordbruksverket och alla landets Länsstyrelse till.
Det finns redan många anmälningar mot både Strasser och AANCHP som ligger under utredning och åtalsprövning..

När det gäller främst Strassermetoden så finns det faktiskt även ett flertal fällande domar avseende grovt djurplågeri.

Sorry Coari, jag kan inte så mycket om Strasser, hon kom upp till Skara non gång på 90 tal tro jag. Kom hem från USA och hört talas om henne när jag besökt gammle skolen, verka som hennes föradräg gick inte hem så bra med personalen:meh:

Vad är AANCHP?

Det var jag som kommenterade den oskodda hoven. Den är för mig riktigt illa, och den skodda är ännu värre. Men jag trodde inte en normalverkad unghäst skulle kunna se så illa ut som på den oskodda utan att ha varit skadad/sjuk?

Jag trodde också att det var bak.:crazy:

Kotorna ser normala ut.. då den var barfota.

Ser ut som hovisen bara klappat på skon utan att verka.

Den borde åtgärdas nu o inte om några veckor då hovarna växer fortare nu pga ljuset.

Tack för alla inlägg. Ja detta är en framhov och jag tycker själv att den inte ser normal ut och har frågat min hovslagare om några saker. Men hon har bara sagt att det ser jättefint ut. Jag har tryckt runt hela kronranden där hovkapseln börjar och jag kan inte känna att jag får ner minsta lilla någonstans utan det känns som en svag tajt kronrand eller hur jag ska förklara det. Jag har ringt min hovslagare som kommer nu på fredag. Hon sa igen att hovar kan ha olika storlekar inget konstigt. Men jag har för mig att jag hört att är framhovarna olika så beror det på något? Stämmer min tanke eller har hovslagaren rätt?
Att hovväggen är lite lite insjunken mitt fram på hoven (ca 1-1 1/2 cm nedanför kronranden, kan det vara efter den senaste verkningen/skoningen eller kan det bero på något annat?
Jag måste säga att jag känner mig väldigt osäker på om min hovslagare verkligen gör ett bra/korrekt jobb. Och även om jag ifrågasätter och säger till henne vad jag tycker ser konstigt ut och hon kanske börjar verka och sko honom annorlunda efter det så har hon ju ändå gjort något galet från början? Detta är svårt, men till och med jag tycker ju att så ska det inte se ut och det är ju jag som är ansvarig för min häst.

Att en häst har olika storlig på hoven i regal berör på att hästen har varit långtid halt under tillväxt tiden.
Jag tro så är inte fallet med din häst. Jag luta mig åt fel aktig skoning, jag undra om hoverna är olika över huvudtagit.

Olika stora hovar beror många gånger på att de belastas olika, sedan om bakgrunden skulle vara hälta vill jag låta vara osagt, men olika belastning kan de vara trots att hästen inte visar upp hälta.

Det här kan ju bero på många saker, dels taskig hovvård. Men min erfarenhet är att det finns annat i botten innan hovvården, en kanske inte riktigt anpassad utrustning, kanske är ryttaren själv sned och på så sätt skapar obalans osv.

Det var jag som kommenterade den oskodda hoven. Den är för mig riktigt illa, och den skodda är ännu värre. Men jag trodde inte en normalverkad unghäst skulle kunna se så illa ut som på den oskodda utan att ha varit skadad/sjuk?

Kan du då inte förklara vad det är som är så illa och hur du anser att en bra oskodd hov ska se ut.

Det kanske redan står i tråden. Men är hovslagaren som gjort detta utbildad?

Jag är ju inte utbildad på hovar, är ej Hovslagare. Men jag tycker den har helfel vinklar vilket jag anser göra att hela hoven ger sig iväg fram då den växer. Trakterna understuckna, tån lååång och hela hoven påverkas inuti. Det där ger stora påfrestningar på kroppen i övrigt. På en växande individ blir jag ännu mer orolig för permanenta men.
Jag hade tagit ut en annan Hovis pronto.

Lyssna på coari som är just Hovslagare.

När du sen ska hitta annan. Kolla så den är utbildad!

För mig är det inga tvivel om att hästen måste verkas annorlunda.

Hela kronranden är ju som en enda våg? Och trakten är ju betydligt mer in under hoven än parallell med framsidan av hoven. Och på de skodda bilderna så är ju dessutom tån skitlång vilket gör det hela ännu värre.

Är det inte fel menar du? Jag är verkligen inte kunnigt om hovar, det var därför jag skrev just "till och med jag tycker hoven ser helt rubbad ut redan på den oskodda bilden". Jag brukar inte lägga märke till dåliga hovar i allmänthet om de inte är skitlånga i tån typ.

Olika stora hovar beror många gånger på att de belastas olika, sedan om bakgrunden skulle vara hälta vill jag låta vara osagt, men olika belastning kan de vara trots att hästen inte visar upp hälta.

Det här kan ju bero på många saker, dels taskig hovvård. Men min erfarenhet är att det finns annat i botten innan hovvården, en kanske inte riktigt anpassad utrustning, kanske är ryttaren själv sned och på så sätt skapar obalans osv.[/QUOTE

Är hästen halt på ena foten då bli det ingen belästning, och hande det just under tillväxt tiden då bli det en mindre hov med trång trakt. Valdig vanlig bland trav/galloper.

Total Nonsense

Senast ändrad:

Tycker att du kan ta ut en vet. som kan titta på den. Den kommer säkerligen med svidande kritik o du kan få hjälp med orsaken till varför inbuktningen finns.

Har din hovis sett hur det ser ut NU?

hur kan det i såna fall försvaras?

Lycka till med den mkt unga hästen.

Hela kronranden är ju som en enda våg? Och trakten är ju betydligt mer in under hoven än parallell med framsidan av hoven. Och på de skodda bilderna så är ju dessutom tån skitlång vilket gör det hela ännu värre.

Är det inte fel menar du? Jag är verkligen inte kunnigt om hovar, det var därför jag skrev just "till och med jag tycker hoven ser helt rubbad ut redan på den oskodda bilden". Jag brukar inte lägga märke till dåliga hovar i allmänthet om de inte är skitlånga i tån typ.

bukefalosbild3_zps410feca1.jpg

Oj bilden blev lite stor när jag flyttade till detta inlägg. Bra då kan vi se alla detaljer.

OK visst kronranden är absolut inte "vågrät" ha ha ,,, men det är väldigt sällan man kan se en kronrand som äör helt spikrak i symetri med själva hornkapseln och det kan bero på massor av orsaker.

En uppskjuten kronrand eller del av kronranden skvallrar om att hoven utsätts om en ökad belastning över just det området osv.

Det vi måsta tänka på här är att denna häst är en unghäst, i alla fall en häst som fortfarande växer och utvecklas och inten varesig människa eller häst utvecklas i exakt jämnvikt så här har vi en förklaring. En annan förklaring kan vara att den under en längre tid (av en eller annan orsak) avlastat en kroppsdel som då ofelbart lett till att en annan kroppsdel då blivit överbelastad. Ensidig belastning leder till att den överbelastade hoven blir större (flyter ut) och blir lägre i trakten, en avbelastad hov blir hög och trång.

Om jag ser mig blind på själva hoven så visst kan jag hålla med dig om att att kronranden är bågformad och enda sättet att åtgärda det skulle väl i så fall vara att "fimpa" den så mkt det går i själva tådel så belastnings förhållandet i själva hoven hamnar närmre själva hovleden än som det nu att belastningen ligger över strålens bredaste del.

Nu försöker inte jag låsa mig vid själva hoven utan ta del av så mkt som går att ta del av ovanför själva hoven eftersom jag "tror" att hoven bara är en del av hästen och man bör ta del av helheten för att att få en helhetsbild.
Så det jag ser är en onormalt lång (vek) kota och dom hästar som har denna exteriör brukar oxå få denna typ av form på kronranden och hovform så länge dom bara verkas.

Det är först när man börjar sko dom som man kan få en bättre balans i själva hoven.. Tyvärr verkar det som att i just detta fall så har resultatet blivit tvärtom. Den är om möjligt ännu mera off balance, en av orsakerna tror jag beror på att du har alldeles för långa skointervaller men det borde din hovslagare om någon verkligen kunna bedömma för att vara trovärdig yrkesutövare.

Så hade det varit min häst så skulle jag verka den så mkt det gick i tådelen backa tån ända in till vita linjen och se till att den fick ett gott understöd och optimal balans från hovens bredaste del och ända bak till vertikal linje med ballarna.

Men som sagt, det är alltid lätt och sitta här och vara världsmästare genom att bedöma en bild,, ett ögonblicks verk.;)

Senast ändrad:

Intressant!

Jag reagerade oxå på kotorna, min häst får alltid kritik för sina veka kotor och har fått en 6a som oskodd 2,5 åring. Då tyckte jag de såg illa ut men denna är värre. Just pga det tror jag (mina gissningar alltså :-D) min borde skos och skos ordentligt såklart. Mycket stöd för trakten och både hovar och ben blir ju direkt bättre. Sen har det ju blivit bättre med åldern (och många, många mil skritt på hårt underlag under uppväxten).

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag tänkte höra om det är någon som kan ha en aning om vad min häst har för bula/utbuktnad i kronranden. Han har pålagringar i...
Svar
9
· Visningar
1 952
Senast: Twinkle
·
Hästvård Hej! Har en 7-årig varmblodstravare med dåliga levervärden. Han kom från ett dåligt hem och jag håller nu på med rehab/inridning men han...
Svar
3
· Visningar
912
Hundhälsa Hej, Det är så att min hund blev biten i örat av en annan hund i tisdags. De sydde på djursjukhuset MEN det tog jätte lång tid. Han...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: Develina
·
Hästvård Jag har gjort bort mig riktigt ordentligt när det kommer till hovslagare. Sedan min perfekta hovis slutade sko i slutet av förra året...
2
Svar
37
· Visningar
4 434
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka