Hovfråga..

cress

Trådstartare
Hur kommer det sig att EN framhov växer så fort?..
H*n är kollad av veterinär men det finn inga fel på hästen, även massör och et..
Jag Vet att hästar som har ont kan belasta en hov mindre vilket gör att den växer..

Under en sko period får man verka H fram efter ca4 veckor igen för att hålla hovarna jämn..
H*n har inte bock hov heller, har hört att det kan bli så då..

Ingen har liksom något svar varför det är så här..

H*n har haft hålvägg där, men det var så lite så lite..

H*n skos mellan 8-9 veckor..

Sv: Hovfråga..

Precis så var det på min kompis häst. En framhov växte mycket fortare, både när hästen var unghäst och oskodd och senare när den blev skodd. Det var också den hoven som hästen fick problem med. Hältor som kom och gick, samt en hålvägg som gick upp på halva hoven på framsidan vid tån. Ingen annan hov påverkad.
Vad som var hönan och ägget ska jag låta vara osagt, skadad hov/ben som gjorde att den växte fortare eller en hov som växte onormalt fort och därför ledde till skador?
Klinikveterinär hade iaf då sagt till min kompis att när en hov växer fortare än de andra så är det nästan alltid för att den är skadad på något sätt.
Är du säker på att det bara var en liten liten hålvägg? Inte alla hovisar som är så insatta i det tyvärr och även om det bara syns lite på ytan kan det gå långt upp i hoven.
Sedan är ju många hästar experter på att dölja i det längsta att de har ont någonstans men vi får väl hoppas att klinikundersökningen har rätt och att hästen faktiskt är hel.

Min häst hade också en hov som "växte iväg" för några år sen. Det visade sig efter röntgen att han hade bakterier i hoven samt hovbensinflammation båda fram.
Vi fick innan de hittade felet göra precis som du, verka den ena hoven en gång extra på en skoperiod.

Jag har aldrig hört talas om att en hov skulle växa så onormalt fort utan att det är något fel, så jag hoppas att ni hittar vad det kan bero på.

Dubbelkolla, trippelkolla, etc med olika veterinärer. Att en häst är kollad vid ett tillfälle av en veterinär säger mig nuförtiden ingenting...tyvärr :(

kl

Bra att se över sin ridning också, får man hästen rakriktad, vilken är hästens svaga sida, något ben som inte tar lika mycket vikt. När jag berättar om mina problem i ridningen för min vette eller hovis så blir de ofta inte ett dugg förvånade över eventuella konstigheter. Det viktigaste för mig är att ha bra och insatta människor omkring. En tränare, vette och hovis, det är oftast så att det inte är en av dem som kan lösa problemet men om alla tre får säga sitt och man rannsakar sin ridning så brukar man hitta en lösning på problemet.

Ibland är det ju så att hästen inte är född med de bästa förutsättningarna och då får man på bästa sätt lösa det utifrån de förutsättningar man har.

Rent generellt så vill jag ha tätare skointervall och speciellt om hästen har något problem. Det händer en del på 8-9 veckor. Naturligtvis ska grundproblemet lösas också. Du får helt enkelt klura med din tränare, vette och hovis:)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
734
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 155
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 644
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Vi har för ett tag sedan fått hem en ponny. Tidigare ägare sa att hästen behöver skos var 8 vecka, men nu har det gått sju veckor...
Svar
9
· Visningar
1 572
Senast: Dessie2010
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka