hovfråga, skoning,tappskor ,barfota?

T

tre4

nu är det så här kortfattat sagt.

min häst tappar en sko i princip varje månad, skos normalt var 8e vecka ,men tappar nästan alltid en sko i vecka 4-7.

väldigt tråkigt tycker jag:/

har börjat fundera på att ha henne barfota istället?
vad tror ni om det och är det en väldig skillnad för hästen ,dvs behöver hästen vila barfota första tiden elelr går det rida?

nu är min häst skodd bara fram och har varit det så länge jag vet.
men jag börjar trötnna på alla skor som tappas:(

tacksam för åsikter erfarenheter och svar.

kan tillägga att hästen rids lugnt och mest i skog /grusvägar
3-4 dagar i veckan.

Sv: hovfråga, skoning,tappskor ,barfota?

Har du pratat med hovslagaren om detta? Skulle tro att h'n är den som bäst kan svara på dina frågor.
I första läget skulle jag testa att hålla 6 veckors perioder och se om det hjälper.
Det är MYCKET jobb att ha hästen barfota, och långt ifrån alla fungerar att användas "som vanligt" på mycket länge.
Men hör med din hovis, som känner hovarna.

Trampar hon av sig skon eller lossnar den av sig själv? Rådfråga din hovslagare, och ett alternativ är kanske att byta typen av skor? Det finns ju olika typer och en kompis till mig bytte skotyp efter att hennes hästs skor lossnade av "sig själv". Idag har hon inte det problemet längre.

Trampar hon av sig skon eller lossnar den av sig själv? Rådfråga din hovslagare, och ett alternativ är kanske att byta typen av skor? Det finns ju olika typer och en kompis till mig bytte skotyp efter att hennes hästs skor lossnade av "sig själv". Idag har hon inte det problemet längre.
Tänker detsamma. Tappar hästen skon eller trpar h*n av sig den. Om h*n trampar av sig den kan man ha boots, tappar h*n den så får man kanske testa med någon annan typ av sko. Något tätare skoningsintervall kan också funka.

jag antar att skon bara lossar, fast jag vet inte ,har aldrig tappat under ridning,utan hittat i hage och box?

jag antar att skon bara lossar, fast jag vet inte ,har aldrig tappat under ridning,utan hittat i hage och box?
Prova med boots i hagen ett tag, och se om det blir bättre, och kortare skoningsintervall (kanske var sjätte vecka funkar bättre, vad vet jag...)

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 374
Senast: Miingla
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 652
Senast: super
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 970
Senast: Mia_R
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 368

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka