Hovfråga igen..Hästen trampar snett..

Liselott76

Trådstartare
Min häst sätter ner utsidan först när han går, utsidan på hoven vill gärna flyta ut och bli hög medans insidan blir brant och lite lägre. Antar att detta har att göra med att han är uttåad. Problemet är att jag tycker att han blivit sämre..
Jag vet att man inte ska laborera med äldre hästars hovvinklar men kan det verkligen vara rätt att utsidan tar i först..?
Ska jag säga åt hovis att börja spara insidan på hoven för att få honom plan??
Är förvirrad, var man än vänder sej får man olika svar, allt jag vill är att pållen ska må bra.
Snälla hjälp.. :bow:

Du har HELT rätt!
Utsidan på hoven ska INTE landa först utan hela hoven ska sättas ner samtidigt!
Att rätta till detta, genom att spara insidan och verka ner utsidan ordentligt är INTE att laborera med hovvinklar utan att ställa felaktig verkning tillrätta.

JA, du ska be hovis göra så, fast det borde han/hon faktiskt begripa själv...
Är din hovis utbildad? Då BORDE han/hon känna till att det inte ska vara så, men tyvärr har inte alla hovisar öga för att se detta... Oavsett utbildning eller inte...

Såg din andra tråd nu... Men svarar ändå här.

JA, det är förmodligen därför hästen har haft kotledsinflammation!
Tyvärr kan veterinärer INGET ALLS om hovslageri och hovvinklar, de får inte lära sig sånt på sin utbildning, för det ÄR hovslagarna som ska vara experter på det området!

Läs gärna även det jag skrivit i tråden om den inåttåade hästen här på sidan...

Tack för dina svar, hovis kommer idag, jag ska diskutera ordentligt med honom nu. Han borde ju kunna ge ett svar på varför han har verkat honom som han gjort tidigare :confused:
Som sagt, jättetack för dina svar!!

Tyvärr är det inte säkert att han VET... Min hovis lyckades sko så illa att min häst stod halt ett halvår med diverse problem. Och honom har jag diskuterat med MÅNGA gånger om varför han gör si eller så och då kommit med "logiska" förklaringar.

Min hovis har skott pålle sen han var 3 år (är nu 16) så det har ju gått bra ända fram tills nu.. därför är jag mycket tveksam tíll att byta hovis..
Hur som helst så var hovis hit igår & kom då fram till att vi ska ta lite mer på utsidan & spara lite på insidan. Hovis sa att det då kunde bli så att han flyter ut mer på insidan..Men vi får väl vänta & se, vi ska verka lite oftare nu & förändra lite varje gång & samtidigt hålla koll på hur kotor, senor etc verkar reagera..
Hoppas verkligen det här blir bra :crazy:

min förra häst lutade kotorna inåt på lite gran medans hoven var rättställd. fattar någon :confused: :D

min hovslagare sa att det inte var något man kunde göra åt saken, efter ett tag slutade han att komma inte bara till mig utan till flera så jag böt till en annan hovslagare som jag hade hört mycket bra om. han är jätteduktig och är väldigt noga när han skor och verkar.

vi fick iallafall ordning på detta genom att spara på insidan lite mera samtidigt som ma ntog ner lite mera på utsidan. det tog ett tag men ma nsåg hur hon blev bättre. hon biljarderade lite också eftrsom kotorna lutade inåt men det försvann nästan helt efter ett tag. man ska ju förståss inte exprimentera allt för mycket direkt utan ta lite åt gången.

hoppas att det ordnar till sig för din häst. me nsom sagt prova spara mera på insidan för att väga upp hoven bättre samt ta ner mera på utsidan!¨

lycka till!

Liknande trådar

Hästvård I korthet och lite förenklar så står jag som åsnan mellan två hötussar, där A och B har diametralt skilda åsikter - men där båda ger...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 609
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Min pålla har haft lite problem ett tag nu, med svullnad i ett ben och puls, men ingen värme i hovarna. Jag kan ta det från...
Svar
1
· Visningar
773
Senast: Lavinia
·
  • Låst
Hästvård För att förkorta så mkt som möjligt så. Häst pigg och glad tidigare, pigg som en spigg och rörde sig både mycket, gärna och utmärkt...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 110
Senast: axel
·
Hästvård Visst är det så att B-vitamin hjälper hovarna att växa lite extra? Finns det andra tillskott man kan ge? Det är nämligen så att min...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 879
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar