Hovens träff mot asfalten (eh, stavning =?)

S

solenbakommolnet

Nu är våren här och snön försvinner så fint. :) Men då dyker nästa fundering upp hos mig :crazy:

Mitt ungsto har aldrig varit skodd. Efter allt jag läst om för och nackdelar över skoning är jag lite osäker på om hon ska skos över huvud taget :confused:

Min sambo och jag har nu delade åsikter över detta. Vi har nämligen kört in våran kompis och nu finns ingen snö att köra på :eek:

Nu är det vägen som gäller och där är det hård asfalt (stavning=?). Jaha, och? säger ni då det är väl bara att slå på ett par skor så är allt ok. Men nähä säger jag då :crazy:

När hoven slår i marken måste det ju kännas i benen/benet, eller? Jag menar är jag ute och går på asfalt så känns det i mina ben, det blir stumt liksom. Är det inte lika för hästen :confused:
Om hästen sedan ska springa, hur känns det då i benen om de har en metallsko mellan hoven och vägen :confused:

Inte sätter jag på mig metallskor om jag ska ut och jogga efter asfaltsväg ;) Jag vill ju ha det så mjukt under fötterna som möjligt :D

En gympadojja till häst typ Old Mac's eller liknande måste ju vara bättre för hästens ben vid mycket jobb på hårt underlag. Jag har så svårt att förstå det där med: "Om hästen ska ridas på grus eller asfalt bör den skos".

Ok, dessa gympadojjor för häst skyddar ju hoven bra och så, men benen tänker jag också mycket på. Det måste ju bli slitningar på leder/skelett osv. med mycket aktivering med järn under fötterna :confused: :crazy: :confused:

Jag vill gärna höra era åsikter om detta. :cool:

mina pållar är barfota och jag kör dem på asfalt. Jag har lärt mig att en barfota häst har den svikt den behöver i sin hov utan skumma skor odyl Jag kan förstå att man har skor på om hästen är hovöm eller sliter snett men jag förstår inte att man slår på skor på en häst som inte har dessa problem bara för att man kör på asfalt. Mina pållar har inga problem med hältor el dyl pga asfaltskörning.
Min åsikt! Fram med flera! :rofl:

Våra shettisar både rids och körs på asfalt barfota utan problem. Råkar däremot en av halvbloden tappa en sko blir dom vääldigt ömma. :)

Asfalt är faktiskt inte särskilt stumt, det är värre med stenhårda grusvägar som blir som betong. Och varierat underlag är bra, man ska inte bara vara på asfalten och inte bara på mjuka banan utan både och i lagoma mängder. Min häst försämrar inte steget på asfalt utan går tvärtom bättre på fasta underlag. Oskodd.

Tycker gott ni kan prova att ha henne barfota även i fortsättningen. Skulle det visa sig att det inte går så är det inte mer med det men att börja sko en häst som alltid gått barfota bara för sakens skull blir en björntjänst.

Vad ni kan tänka på är ändå att ta det lugnt på det hårdare underlaget i början, eftersom hon nu är van att gå på snö.

Sen är det inte bra för hästens ben att trava mycket på asfalt oavsett om det är barfota eller har järnskor.

Gummit i lösskor kan förresten göra att hästen inte får rätt glidmoment mot underlaget utan det blir påfrestande för lederna.

Hästens ben är rätt finurligt designade med en väldigt mycket mer effektiv stötabsorberande förmåga än vad man ser hos människor.
Vid nedslag och genomtramp absorberas mekanisk energi av elastiska strukturer såsom gaffelband, senor och dyl. , på detta vis behöver hästens inte använda fullt så mycket muskelarbete i den tidiga delen av stegets svingfas.
Det är bl.a. denna effekt vi försöker att efterlikna med sviktande gympadojjor,
vad jag försöker att komma till är bara det att det kanske inte är helt hänsiktsmässigt att jämföra hästens gång på asfalt med en människas,

Som någon nämnde så kan hästskor i gummi öka friktionen mellan hoven och underlaget och därmed göra mer skada än nytta på underlag som asfalt.
Tänk oxå på att motion på asfalt kan slita väldigt mycket på hovarna, och om dessa blir mycket nedslitna i trakterna så påverkar det belastningen av senor och gaffelband, men det beror ju förstås endel på hornkvalité och mängden av motion.

Om hovar och ben verkar tåla belastningen så är det väl inget problem i att fortsäta oskott, men om hovarna blir slitna och benen varma/ svullna så är det kanske dags att överväga skor...

asfalt e väldigt bra att köra å rida på för hästens ben...men man måste först ta å "träna" upp benen att gå på detta underlag annars kan man förstöra benen på hästen.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har jätte dåliga hovar och vi har provat allt. Går han barfota går fötterna sönder. Det är en nordsvensk på nästan 800kg. Just...
Svar
12
· Visningar
5 215
Senast: fourlegs
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 018
Senast: Lobelia
·
Hästvård Behöver lite råd och information om någon känner till denna ovanliga åkomma. Min häst fick i juni förra året diagnosen "bruising"...
Svar
3
· Visningar
3 636
Senast: inferno
·
Hästvård Blev lite velig nu.. Min häst ska skos på fredag. Hon måste verkligen skos och det kan inte vänta. MEN hon har skadat sig i bakknäet...
Svar
2
· Visningar
899

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka