Hoven har sprucit i sömmarna!!

M

Myran21

Jag har ett problem. Har nyligen fått hem ett varmblod som tidigare varit oskodd i flera år. Då den senaste verkningen inte lyckades särskilt bra blev han ömfotad och jag bestämde mig för att slå på skor. Ca en vecka efter skoning har nu ena bakhoven spruckit upp mellan sömutgångarna om ni förstår... (?) vad ska jag ta mig till? Är rädd för att det ska spricka upp mer... och vad händer om skon lossnar, kanske halva hoven följer med??? Vad kan man göra åt det här för att stabilisera hoven? Någon som vet?

Sv: Hoven har sprucit i sömmarna!!

Vad har du för hovslagare, alltså är han ordentligt utbildad och så?

En duktig hovis kan säkert hjälpa dig att fixa hovarna på din häst, de brukar veta vad man ska ta sig till.

Tejpa runt hovkanten med silvertejp och be din hovslagare titta på det. Det kan vara så att bara ytan spruckit lite och det är vanligt när hovarna är torra nu på sommaren, smörj in dem lite med tex olivolja. Det kan också i värsta fall vara så att det uppstått en spänning i hovväggen tex på grund av att din hovslagare använt för grova sömmar och då kan hovväggen brista. Det är inte så bra. Men det växer ju ut igen såsmåningom.

vertikala sprickor är inte farligtm men horistontella är inte bra...

som sagt, ring hovis å se vad han säger.
hoven kanske behöver plastas om det e stora bitar som åker av eller sprickor åt "fel" håll...
min pålle har inplastad spricka för tillfället....

vanlig rapsolja, typ 10 spänn för en liter på coop är perfa att penlsa på några gånger i veckan, blöta å rena hovar innan :)

Det lossnar ingenting eller så, men sprickorna är horisontella. vet inte riktigt hur djupa de är, svårt att bedömma.
har haft på skillingaryd salvan, men får testa med olja.
hovis sa att det är vanligt att hovana spricker upp då han inte har haft skor på flera år, men får be han titta på det när han kommer tillbax från semestern....
har hört att det finns något medel som gör hoven hårdare. vad tror ni om att pensla det i sprickorna??

alltså... horisontella ska man va försiktig med!

nu "chansar" jag bara...
men... min hovis sa att jag skulle ha antiseptisk salva i kronranden, men din pålles sprickor är väl vid sömmarna?
finns olika antiseptiska lösningar, tvätta noga med det så att det inte blir nån röta eller liknande...
olja!
jag skulle nog nöja mig med det och avvakta tills hovis kommer tillbaka... å om det e lång tid, ta ut en annan hovis!
om skiten spricker å halva hoven trillar av så kan du, med lite otur, har LÅNG konvalicent!!!! och händer något så är det större risk att det händer igen å du inte får ordning på det hela...

Prova smörja med fodertran ett par ggr/dag till en början. Lycka till

Har själv häst med dåliga fötter. Ger mina hästar örter för dåliga hover och det har hjälpt jättebra. Kolla på Hilton Herbs.
Tror att många av våra hästar går på för små ytor, har inte tillgång till det varierande bete som de behöver. Därför måste örter tillföras.
Läste att syntetiska mineraler ofta korkar igen tarmarna på hästen har därför slutat helt med dessa och ger örtblandnigar. Hästarna är friska och blanka och i bra hull. Inga magproblem, inga hudproblem.

Dra av skorna igen?
Varför ska din häst behöva ha skor när det var någon som misslyckades med en verkning? Helt omvänt för mig :) Hade iofs varit bra om alla med misslyckade skoningar drog av skorna :) hihi*

Jag hoppas iallafall att du får hjälp att lugna nerverna av någon som kan titta på hovarna.

Liknande trådar

Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 017
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 059
Senast: Marvin
·
Hästvård Jag tog över ett 20-årigt arabsto i september med kraftigt misskötta hovar. Möjligen har hon även haft fång våren -17. Hennes fötter var...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 762
Senast: ameo
·
Hästvård Hej! Jag rider en väldigt stor nordsvensk och han får så himla lätt hovsprickor, hans ägaren säger att han alltid fått sprickor, och Han...
2
Svar
21
· Visningar
2 126

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat