Hoven flagnar

Noordsvensk

Trådstartare
Min häst's hovar har börjat att flagna, typ som att hovarna "ömsar". Man kan skrapa bort det som flagnar då det är väldigt mjukt. Det flagnar högst upp på hoven, ungefär där hoven "börjar"? Är detta normalt eller ska man tillkalla hovslagare?

Jag har inte ändrat något o hästens kost eller något annat som kan påverka hovkvalitén.

Alla hästar har det, när det är torrt så blir det som du beskriver och är det blöt så syns det inte då det lägger sig mot hoven.

Jaha okej, va bra att det är normalt! Konstigt att jag såg det nu när vi har en massa snö hos oss, men kanske kom när det var torrt och att jag missade det! Tack så mycket för svaret, nu kan jag andas ut! ;)

Det kallas för periopel och är hästens nagelband helt enkelt (skyddar vägghornets tillväxtzon). När det är blött ute blir perioplet mjukt och elastiskt och kan växa ned ett stycke med vägghornet, annars brukar det slitas bort snabbare än man hinner lägga märke till det.

Det kallas för periopel och är hästens nagelband helt enkelt (skyddar vägghornets tillväxtzon). När det är blött ute blir perioplet mjukt och elastiskt och kan växa ned ett stycke med vägghornet, annars brukar det slitas bort snabbare än man hinner lägga märke till det.

Jaha, hade ingen aning om att hästen hade som ett nagelband. Har aldrig sett det tidigare! Men nu vet jag det, tack! :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 115
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 602
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 301
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar