Hovdeformation - samband med fång?

dee79

Trådstartare
Nu har jag en liten fundering. Vill bara säga att hovslagare är konsulterad och har sett min hästs hovar sen hon fick sitt fånganfall och även sett detta, men det är en månad sen sist. Han kommer på onsdag och ska kolla igen då jag tycker att det blivit värre.

Kort bakgrund: Fång 10:e augusti = 4 månader sen

Först inga egentliga problem, sen 1 skoning av MKT oseriös hovslagare och därpå ny skoning av min nuvarande MKT seriösa hovslagare. Vid den senaste skoningen märkte vi av sviterna av den oseriösa - i form av blödningar i sulan (som hovis sa kom från skoningen innan), främst i fram men även i bak. Dessutom som ett veck strax under kronranden där hornet bucklas inåt.

Fångränder i dess rätta utseende har vi inte hittat, men där de borde sitta (3cm ner vid förra skoningen) så finns något som ser ut som vanliga foderränder. Detta vecket som jag undrar över sitter för högt upp på hoven för att komma från själva anfallet.

Nu har vecket blivit större och större (och längre) den senaste månaden och hon ser rent gräslig ut. Hon har samma på alla fyra fötterna, men ser bättre ut båda bak. Bifogar ett dåligt foto där vit pil pekar på "fångranden" (eller där den borde varit) och röd pil pekar på den veckade/deformerade hoven. Har någon sett nått liknande/varit med om detta?

Hon är ohalt och pigg och har inte haft några fler anfall sen det första.

hov.jpg

Sv: Hovdeformation - samband med fång?

Det är ju frisk hov som växer ut.
Var rädd om den o sätt ej igång för tidigt.

Hade den ngn rotation?
Låter troligt. då blödningen i sulan kan komma av att hovbenet tippat o tryckt.

Hej, vet inte om det hjälper men....

En av hästarna här i stallet fick fång. Stod "still" i ca tre och halv månad, fångranden som då växte ned såg väl ungefär ut som på din häst. Efter att hästen röntgas och fått komma ut i "stora" hagen med de andra utvecklade hon också en "fångrand (veck)" som på din häst. Kanske inte lika påtaglig, men mycket större än själva fångranden.

In på klinik och visa upp och röntga igen. Helt ok! Den enda "förklaringen" veterinären kunde ge var att hon rörde sig så mycket mer... Inget annat var ju förändrat, samma foder etc... Efter två månader röntgades hon igen, helt ok.

Nu har båda ränderna helt vuxit bort. Men om någon har en förklaring till varför det blir såhär skulle jag vara väldigt intresserad. Först var jag ju säker på att hon fått ett återfall på fången, men så var ju inte fallet. Denna häst hade ingen rotation på någon av hovarna vid något tillfälle av röntgen.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tänkte att det kunde vara frisk hov som växte ut, men det blir liksom inte mycket mer som kommer ut. Från "vecket" till kronranden så har inte avståndet ökats på en månad (0,5-1cm ska vara normalt) utan de ser ut som det som växer ut bara trycks ner och gör fåran djupare. Men det kanske är så det ska vara?

Sen dum som jag är så trodde jag att fångranden skulle stå mer upp än ner :o

Glömde säga att hon hade inte många graders rotation, 4 kanske om jag minns rätt och på den bästa hoven runt 2 grader. Fick klartecken av veterinär för 6 veckor sen att rida igång, men har avstått då hon fortfarande slår dubbelslag i fram när hon går och pga detta vecket som bara växer och växer.

Om det är frisk hov som växer ner så kommer hon ju behöva mer än de sedvanliga 9-12 månaderna innan hon har en "ny" fräsch hov *suckar* lååååååångsamt att vänta

Jag förstår att du är konfundersam, det skulle jag också vara.
Har aldrig sett något liknande.

Min häst hade bara en jätteliten "fångrand" efter sin fång.

Följer tråden för att se om någon vet vad det beror på, alltid nyttigt att lära sig någon nytt!

Så - idag har hovis varit här.

Axel - det var rätt att det är frisk hov som växer ut ovanför "vecket".

Däremot kommer vecket inte av det ursprungliga fånganfallet, den lilla linjen som borde vara fångranden är den "riktiga" fångranden. Hovis tror att den nya linjen/vecket kommer från någon slags mekanisk brytning (vilket självklart har stor inverkan när hovbenet redan hänger löst). Jag frågade om det kunde ha att göra med den undermåliga skonigen som hon fick andra vändan efter anfallet och det ville han väl inte säga med säkerhet förstås (eftersom det inte kan bevisas). Rent teoretiskt kan det ha att göra med det då tån på hovarna lämnades alldeles för lång och trakten inte togs ner. Vad exakt som det berodde på kommer jag aldrig få veta, men nu vet jag att det är ytterligare 5 månader minst innan jag kan rida igen. :cry:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 010
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 419
Senast: mackan
·
Hästvård Jag bryter ihop över mitt fullblods hovar snart. Har haft henne i drygt två år och har haft hovtrassel större delen av tiden. I nästan...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 299
Senast: axel
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 995
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka