hovbroskförgrening

Kanske du menar hovbroskförbening? Det är iaf när brosket i hovet blir hårdare... Det gör att hoven får mindre svikt... Om brosket blir för långt (det börjar nerifrån hoven och går uppåt längs båda sidorna på benet) kan det gå av och då måste man ta bort hästen. Hovbroskförbening är ärftligt, och hästen kan få det av annat, t.ex av ridning på "felaktigt" underlag.

har aldrig hört talas oom hovbroskförgrening.
det du menar är antagligen hovbroskförbening.
då kanske det blir lättare att förstå vad det är också.
hovbrosket förbenas och hästens hov kan inte ta upp stötar lika bra. Ofta är hästarna fortfarande bra ridhästar, men man får vara nogrann med vilka underlag man rider på.

Till er båda..
Det är en häst som jag ev ska köpa som har det och ägaren skrev förgrening men hon menar säkert hovbroskförbening.

Om det uppkommer av ridning på hårt underlag så borde det väl inte vara ärftligt??

Tror ni att en sådan häst håller för lättare dressyr/hopp och uteritt?

Hovbroskförbening verkar vara lite omtvistat. Jag har ett sto med kraftig hobroskförbening på ena framhoven. Hon har under sin uppväxt (jag har ägt henne hela tiden) skadat sig mkt i denna hov och vet. menar att hovbroskförbening kan uppstå pga av för lite rörelse av just den hoven.

Om det förärvs till avkommor är inte heller helt säkert, den typ som min har, på bara ett ben (förvärvat) är det inte. Ofta är det ju dessutom tyngre hästar som får det och en lättare avkomma löper tydligen inte samma risk.

Vad gäller ridning så brukar det i de flesta fall gå bra men man ska inte rida (trava o galoppera) på hårt underlag eftersom trycket från det brosk som blivit ben då kan göra ont i de mjukdelar som det trycker emot. Om hästen verkar ha ont av det kan de skos med pg-beslag eller få en kil av gummi på den sida av hoven där förbeningen är värst. Mycket hoppning är nog inte heller så bra men några skutt då och då kan nog gå, men som sagt det beror ju på hur mycket mm.

Lycka till

Jag har inte tänkt att hoppa ngt större men det är kul att hoppa ngn gång i bland och då alltid i ridhuset på filtunderlaget som är mjukt och bra.

Men tror ni att hon skulle hålla för lätatre ridninig i skog/mark + dressyr träning i ridhus?

Kan man trava/galoppera på en vanlig grusväg med en sådan häst??

Beror på grusvägen. Min har inte fungerat bra (stått emot) på sådan grusväg som körs mkt på, dvs är rätt hård över hela vägbanan. däremot går hon jättefint på skogsbilvägar där mittsträngen är mjuk och ofta gräsbevuxen. Det verkar nästan vara det allra trevligaste underlaget enligt henne i alla fall :angel:

Det bästa sättet att kunna ge en prognos för framtiden är att röntga. Genom att jämföra med gamla röntgenbilder kan du snabbt se hur det har utvecklas och om förbeningen är stabil.
Vissa hästar kan opereras ifall symptom av hovbroskförbeningen dyker upp.
Jag hoppar aldrig min häst för att jag anser att belastningen blir för stor, jag undviker längre asfaltsträckor av samma anledningen.
Det finns så många friska hästar, var medveten om risken att du kanske köper på dig en del problem..

Samma där, ridhus har gått jättebra och padock med om det är ett halvmjukt underlag. Padock med grus som sätter sig hårt efter regn är hon inte lika förtjust i.

Håller med om att du ska kolla henne innan du köper, hur mycket är det, är det lika på båda frambenen, reagerar hon vid hältutredning (trav på asfalt). Det FINNS ju hästar som har jätteont av det och faktiskt måste avlivas :(

Liknande trådar

Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2
Svar
37
· Visningar
2 288
Senast: EZMK
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I dag är det förberedelser inför en tävling som står på schemat. Vi ska få bada, rykta och lära oss att knoppa en häst. Alina får testa...
Svar
0
· Visningar
124
Senast: Gunnar
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 957
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka