Hovbroskförbening

Nikki o Fabian

Trådstartare
eller heter det hovbensförbroskning? Kommer inte ihåg.

Kan någon här berätta lite om vad som händer i hästens hov o vad man kan/ska göra för att hästen ska funka som en vanlig ridhäst igen.
Är det ärftligt?
 
Sv: Hovbroskförbening

Finns flera stycken aktiva travare som har hovbroskförbening. Vissa väldigt framgångsrika. Finns väl även ett helt gäng med halvblod som fortfarande fungerar fullt ut. Till mig har veterinärerna sagt att det egentligen inte är så mkt att bry sig om, det är så lite stötdämpning som sker i hoven i vanliga fall, så den extra belastning det blir på kotorna ska hästarna hålla för i normalfallet. Problem uppstår väl om förbeningen ligger så till så det hugger i när hästen rör sig, då är den ju halt av det. Annars så är det väl till att eventuellt ge hästen extra dämpning i hoven, för att kompensera förlusten i dämpningsförmåga. Tex PG beslag - har sett vissa som fungerar på det, andra som inte trivs alls och som varken är bättre eller sämre med PG. Annars är det väl kanske en sula under skon. Många fall inga extra åtgärder. Kan vara ärftligt ja.
 
Sv: Hovbroskförbening

Hovbroskförbening är en förbening av broskplattorna i hoven, dvs. ben lagras in i brosket. De blir till ben genom inlagring av mineraler och detta leder till att elasticiteten/stötdämpningen i hoven försvinner och hästen utsätts för en hårdare belastning på leder och skelett vid arbete. Det är främst framhovarna som drabbas av defekten.

hovbroskförbening är ärftligt ja.

Har precis fått min häst utdömd för ovanstående och är på väg att ta bort henne:cry:

många hästar kan fungera trots sin hovbroskförbening och många får man ta bort vid unga åldrar, det är väldigt individuellt från fall till fall.

Det du skall göra är för det första undvika ridning på hårt underlag så långt det går, samt utesluta hoppning.
pg beslag(stötdämpande sjukbeslag) är bra för hästar med hovbroskförbening eller ringsko med kort tå.
 
Sv: Hovbroskförbening

Jag har aldrig sett nån lycklig utgång av hovbroskförbening :cry:
Tog bort min första travare pga det. sista tiden kunde han inet ens skritta på plan mark utan att snubbla var 3;dje meter.
Finns de som sägs funka men det är en defenitionsfråga tycker jag, markbundna och stelbenta blir de innan de till slut blir så dåliga att det inet finns nått mer att göra.
 
Sv: Hovbroskförbening

*KL*

Jag har sett båda sidorna av HBF, hästar som haft lindrig HBF hela livet och aldrig bekymrats ett dugg av det och där det aldrig 'ökat' heller. Och så har jag sett unga hästar slås ut av HBF för att det som börjat som en lindrig HBF efter några år varit en kraftig och hästen haft sådana problem att den fått slås ut.

Lite som OCD/lösa benbitar, vissa får sådana besvär att de slås ut, andra går genom livet helt obekymrade och blir framgångsrika elithästar inom sin disciplin.

Däremot så vet jag inte mer än några enstaka fall där de fått problem av sin HBF och där de blivit symptomfria igen. De jag vet har då via PG-beslag eller ringsko med sula blivit brukbara igen. Men som sagt, generellt bland de jag vet om så har de en gång fått problem så brukar det gå utför =/ Däremot om de aldrig haft problem av det så vet jag flera med lindrig HBF som är HELT oberörda, och även några med måttlig HBF som är helt oberörda. HBF:en har då hittats av en slump vid röntgenundersökning av annan orsak.
 
Sv: Hovbroskförbening

Det här var en intressant tråd!

Men jag bara undrar, hur menar du med snubblar? Varför börjar de snubbla av hovbroskförbening? Blir de inte "bara" halta?

Anledningen till att jag frågar är att jag rider en häst som fick diagnosen hovbroskförbening för flera år sedan. Sedan dess har han varit helt ohalt å tävlat utan problem. Men nu sedan jag börjat rida honom så har jag märkt att han är lite snubblig, ofta helt utan anledning å på plan mark. Han snubblar iofs bara ibland, men det är ändå något jag uppmärksammat, framförallt för att jag tycker det är obehagligt när det känns som om han ska stå på näsan...
Kan snubblandet bero på hans hovbroskförbening? Han är ohalt i övrigt.

Tack på förhand!
 
Sv: Hovbroskförbening

Ja, de förlorar ju rörligheten i hoven (att hoven kan röra sig fristående från benet, dvs anpassa sig till markens ojämnheter) så de snubblar som attan. Som attt sprinag maraton i träskor.....
 
Sv: Hovbroskförbening

Vilka olika besked man kan få. Undrar om det beror på hur brosken växer, om hbf stör eller inte? Jag har sett dom med kraftig hbf som inte störs övht. De veterinärer och hovslagare jag varit i kontakt med säger alla att hbf i sig inte är så mkt att bry sig om, och att förlusten i stötdämpning (och den ökade belastning på framförallt kotorna) är ganska liten. Problem uppstår när brosken ligger så till så de stör hästens rörelse, de hugger i alltså, det gör naturligtvis hästen halt, stelbent och allmänt snubblig och ovillig. Det är vad jag fått veta, och det stämmer bra på de hbf hästar jag har erfarenhet av.
 
Sv: Hovbroskförbening

"kl"

Jag köpte en val för 2 år sedan som vid vet besiktningen (röntgen) visade sig ha hovbroskförbening i båda fram hovar:o . Vetrinärens komentar till mig var att var o varannan häst har förändringar i hovbrosket o det var ingen anledning till att inte fullfölja köpet.
Min häst hade (har?)lindrig förändring och vet tyckte att jag kunde sko med PG beslag om han kände av det i framtiden.
Pratade med min hovslagare som tyckte att vi skulle vänta tills symtom kom. Han är iof snubblig ure men inget som jag kopplat ihop med HBF:confused:

Nu har jag ägt hästen i 2 år och tävlat tom msv dressyr utan symtom:banana: . Nu hoppar jag inte mer än några skutt då o då för gymnastikens skull:angel: Hoppas få många fina år tilsammans utan symtom:love:

Lycka till med din häst
 
Sv: Hovbroskförbening

Tack för alla svar. Jag själv har ingen häst med hbf men jag blev bara lite nyfiken då en häst i stallet har det.
 
Sv: Hovbroskförbening

Tävlade en hopphäst några år med ganska rejäl HBF båda fram.
Upptäcktes av en slump pga en hovslageres praktikant som verkade honom för hårt så han blev halt. Röntgades då och det upptäcktes.

Han var aldrig halt av det och under de 4 åren jag red honom var han inte halt alls.
Har sett han på småtävlingar för inte allt för länge sedan och han fungerar fortfarande. Född 1988.
 
Sv: Hovbroskförbening

Djurjouren skrev:
Finns de som sägs funka men det är en defenitionsfråga tycker jag, markbundna och stelbenta blir de innan de till slut blir så dåliga att det inet finns nått mer att göra.

Min ponny har sedan han var 6 år gammal(kanske till och med tidigare, men då bodde han på Irland och jag hade aldrig sett honom) haft rejäl hovbroskförbening bägge fram. Han är kraftigt inåttåad på båda sina framhovar.

Trots det så har han aldrig haft problem, någonsin! Han har tävlat i hoppning, jobbat som lektionshäst och är numera glad och pigg pensionär. 23 år gammal nu och han är varken markbunden eller stelbent!

Så nog kan jag påstå att han "funkar".
 

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 001
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 729
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 561

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp