Hovbroskförbening, erfarenheter?

sasucatu

Trådstartare
Det verkar aldrig ta slut. :cry: Vår häst som precis gick att rida normalt efter operationen (osteochondros) blev halt för ca 2 veckor sedan. Idag konstaterades efter undersökningar på klinik, hovbroskförbening i båda framhovarna. Vad har ni för erfarenheter? Enligt vet så borde han funka som en normal ridhäst i framtiden om PG beslagen hjälper på honom. Han hade även utvecklat en mindre hovleds samt kotledsinflammation. Hoppas hoppas hoppas att han funkar med PG.

Men men, hur har ni gjort/gör med era hästar som haft/har denna sjukdom?

Förövrigt, om man får tycka lite synd om sig själv så har vår andra häst hovbensfraktur. Bara att vänta på att huset ska brinna upp himlen ramla ner.

/Sasucatu som INTE brukar tycka synd om sig själv, men som ibland känner sig lite hopplös :cry: :crazy:

Sv: Hovbroskförbening, erfarenheter?

Jag hade en häst för några år sedan som hade hovbroskförbening (båda fram),
men innan det han bli nåt med det så srang hon och vrickade sig i
hagen (ett bakben) och fick avlivas strax därefter på grund av kraftig hälta.
Hon gick i genom besiktningen utan anmärkning, men när hon skulle
skos sa vår hovslagare att det var det värsta han sett.
Fy på oseriösa veterinärer!

men men..
Vet en häst som nyligen fått avlivas på grund av hovbroskförbening,
det hade växt ut som "taggar" som gjorde att hästen hade jätteont hela tiden.

Men om det bara är en liten "pålagring" så är det ingen fara. :)

Synd det där med eran andra häst.. inte kul det heller.. *vet* :(

Hoppas att det ordnar upp sig!

Ojdå, det lät inte kul. Vet sa att han hade så mkt som man kan ha o att han förmodligen alltid haft det. Han är 6 år gammal nu. Varför han visat hälta nu kan jag bara komma på en förklaring till. Kom gärna med inlägg allihop.

Vi har ridit väldigt mkt på hårt underlag i sommar och jag kan tänka mig att eftersom han har begränsad elastitet (stavas?) har han belastat fel och därmed utvecklas ledinflammationerna som i sin tur lett till hälta. Han är ju som sagt riden i närmare 3 år utan reaktion. Hur kommer det sig att dom helt plötsligt kan bli halta om det är så att dom haft det i hela sitt liv? Detta är den enda förklaringen jag kan komma på just nu.

:confused: :confused: :confused:

en häst med hovbroskförbening ska ges arbete på mjukt underlag. Detta säger sig ju självt då hoven har en sämre stötdämpande förmåga i och med sjukdomen.

Ja, naturligtvis. men i sommar visste vi ju inte att han hade det. Fick veta det idag.

Vakna nu, alla erfarna hästmänniskor.Ngn mer måste ju haft en häst med denna åkomma...

Japp, vi är med i den klubben också... :mad:
Hästen var halt under den tiden tillväxten var som värst. Röntgen visade en förbening av hovbrosken 2000. Jag har haft lite andra bekymmer efter det men vi jmf röntgenbilderna för några månader sedan och allt verkar vara stabilt idag, inga fler förändringar... :banana: ... för tillfället, peppar peppar :(

Har en kompis med en häst som precis fått samma diagnos men väldigt liten... hon rider bara på mjuk underlag nu för att hindra att det ska bli värre samt att hon har stötdämpande sulor fram på honom...

Skrev tidigare i ett inlägg angående hovbrosk. Har ett halvblod på 12 år.170 i manken.
Han har hovbrosk i båda fram hovarna. Detta upptäcktes i samband med att den förra ägaren skulle sälja honom och gjorde en vet.bes. och även en röntgen av hovarna. Där visade det sig att han hade lindrig hovbrosk. Vet. ordinerade PG-beslag på honom, fast än han tidigare inte hade haft ngt problem med detta. Jag köpte honom och har haft honom i 3,5 år nu. Idag går han barfota sommartid och rids även så. Höst,vinter och vår har han skor, vanliga skor men med en kort tå för att få en snabbare överrullning.

Det man ska tänka på är ju att man bör ej hoppa med en häst med hovbrosk. Dock brukar jag hoppa nåt hinder ibland, men det är fruktansvärt sällan och detta pga att jag är "hopprädd". Använder min häst till dressyr.

PG-beslag eller en kort tå är att rekomendera.

Tack för era svar. Känns skönt att höra att det finns fungerande hästar med denna sjukdom. Just nu vilar han bara eftersom han är behandlad i hovled och kotled, så om ett par veckor får vi se hur läget ligger.

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 354
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Fick ikväll samtalet jag INTE ville ha. Min älskade lilla kallblodsdam som är utlånad till fodervärd har fått fång igen. :cry: Hon...
2
Svar
38
· Visningar
5 669
Senast: pulkaskurk
·
D
Hästvård Jag har en 03a hemma som jag haft ute på annons och skulle sälja då jag bara ska ha en häst kvar. Hittat intresserade köpare och vi åkte...
Svar
8
· Visningar
3 962
Senast: neferra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama