hovböldsbenägen?

Cornelia

Trådstartare
Verkar som om min tvååring håller på att få sin tredje hovböld. Veterinär är tillkallad förstås.
Undrar om ni andra här har märkt att vissa hästar är mer benägna att få hovbölder än andra? Har ni lyckats klura ur varför?
Har googlat och hittat att vissa hovslagare upplever att lera och torv i kombination inte är bra, det kan lättare uppstå hovböld om hästen utsätts för detta.
Förra året gick min unghäst i en vinterhage som bitvis var ganska lerig, och han stod på torv i boxen. Då fick han första bölden.
Men nu går han i en i stort sett lerfri hage och har spån i boxen, och böld nr tre är på gång ....:confused:

Sv: hovböldsbenägen?

Två av mina fullblod fick lätt hovbölder pga tunna sulor, den ena vågade jag knappt skritta på en grusväg :crazy: Lösningen blev hela sulor i skorna, men det känns kanske inte så kul med skor på en 2-åring... Har du pratat med din hovslagare om det?

Jag fick oxå sätta på skor på min häst när han var två. Fick ordentlig hålvägg i hoven båda hans första vintrar. Han problem var att han hade väldigt dåliga hovar på så sätt att dem var tunna i sulan och väggarna och han fick otaliga hovbölder och andra problem i sina hovar de 8 år han levde. Hovsalgaren hade många gånger problem hur han skulle slå i sömmarna för han kunde inte sätta dem som vanligt + att han använde mycket tunnare söm.

En del har sämre hovar helt enkelt och får lättare tryck och bölder. Prova att sko den så ska du nog se att det kanske upphör.

Får väl prata med vet. i morgon om att sko honom, fast det känns inte roligt. Men jag har själv funderat lite i de banorna.

Skodde vår 2-åring som fått flera bölder igår så jag vet lite hur det är. Han är väldigt ömfotad och har ändå bra hovkvalitet, inte så tunna sulor heller, men han är ömfotad likaså och har fått bölder/tryck.

Tror också att hovkvalietén spelar roll. Vi hade också en unghäst (lat valack) med dåliga hovar och han gick tillsammans med våra äldre hästar. När vi köpte ny unghäst (hingst) som alltid busade runt i hagen och rörde sig mycket och släppte dem i stor hage så valacken blev tvingad att börja röra på sig mer så förbättrades hovarna enormt mycket och fick helt plötsligt en bra hovtillväxt. Vet ju inte hur det är med din unghäst och rörelse men jag jag tror man kan underskattar behovet av rörelser många gånger när det gäller unghästar.

Nej, det är nog inte det som är problemet här, han går på lösdrift och har gått med två andra unghästar hela tiden.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 503
Senast: Ajda
·
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 411
Senast: kryddan
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 342
Hästvård Lite historik. Onsdag Visar rörelsestörning vänster fram, alla tycker att det sitter i bogen, vilket det alltid ser ut som på den här...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 611

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka