Trots många år i branschen har jag (tack och lov) väldigt begränsad erfarenhet av hovbölder, och har nu en häst med lite konstiga symptom. Han är ohalt när man börjar ett träningspass, och känns jättefin merparten av träningspasset, men rejält belastningshalt i slutet, när man kommer hem så står han och "tåar" tidvis, alternativt sätter fram benet och lägger störst vikt på andra (bak)benet, och är belastningskänslig, inte blockhalt på något vis, men markant halt, har varit så här senaste veckan. Så väldigt mycket sämre har han väl inte blivit heller, men definitivt inte bättre. Vet trodde väl inte så mycket över huvud taget, hovböld är ju naturligtvis första tanken, men han trodde inte på hovbensfraktur, för då borde han vara haltare hela tiden. Ska dit i morgon eller på måndag beroende på om jag ser någon utveckling åt något håll.
Nu ser hästen helt normal ut igen i hagen, när han vilat över natten, har inte sprungit med honom iofs. Inga svullnader, inga ömma leder, torra fina senor, inga uppenbart ömma muskler, än så länge ingen reaktion vid visitering, inte bättre av att rycka av skon, tycker det är lite lätt obehagligt att verka ena trakten, that's it.
Jag la om skon på den hoven ungefär när detta blev påtagligt, men återanvände samma sömhål, men visst, det kan ha blivit lite sömtryck ändå, har lagt om den en gång till efter det för att kontrollera hoven och nu ryckt av skon, ingen skillnad.
Det som gör mig fundersam är detta växlande mellan ohalt och rejält halt, kan det vara så vid hovböld, borde inte dom också göra ont hela tiden?
Nu ser hästen helt normal ut igen i hagen, när han vilat över natten, har inte sprungit med honom iofs. Inga svullnader, inga ömma leder, torra fina senor, inga uppenbart ömma muskler, än så länge ingen reaktion vid visitering, inte bättre av att rycka av skon, tycker det är lite lätt obehagligt att verka ena trakten, that's it.
Jag la om skon på den hoven ungefär när detta blev påtagligt, men återanvände samma sömhål, men visst, det kan ha blivit lite sömtryck ändå, har lagt om den en gång till efter det för att kontrollera hoven och nu ryckt av skon, ingen skillnad.
Det som gör mig fundersam är detta växlande mellan ohalt och rejält halt, kan det vara så vid hovböld, borde inte dom också göra ont hela tiden?