anhe

Trådstartare
Trots många år i branschen har jag (tack och lov) väldigt begränsad erfarenhet av hovbölder, och har nu en häst med lite konstiga symptom. Han är ohalt när man börjar ett träningspass, och känns jättefin merparten av träningspasset, men rejält belastningshalt i slutet, när man kommer hem så står han och "tåar" tidvis, alternativt sätter fram benet och lägger störst vikt på andra (bak)benet, och är belastningskänslig, inte blockhalt på något vis, men markant halt, har varit så här senaste veckan. Så väldigt mycket sämre har han väl inte blivit heller, men definitivt inte bättre. Vet trodde väl inte så mycket över huvud taget, hovböld är ju naturligtvis första tanken, men han trodde inte på hovbensfraktur, för då borde han vara haltare hela tiden. Ska dit i morgon eller på måndag beroende på om jag ser någon utveckling åt något håll.

Nu ser hästen helt normal ut igen i hagen, när han vilat över natten, har inte sprungit med honom iofs. Inga svullnader, inga ömma leder, torra fina senor, inga uppenbart ömma muskler, än så länge ingen reaktion vid visitering, inte bättre av att rycka av skon, tycker det är lite lätt obehagligt att verka ena trakten, that's it.

Jag la om skon på den hoven ungefär när detta blev påtagligt, men återanvände samma sömhål, men visst, det kan ha blivit lite sömtryck ändå, har lagt om den en gång till efter det för att kontrollera hoven och nu ryckt av skon, ingen skillnad.

Det som gör mig fundersam är detta växlande mellan ohalt och rejält halt, kan det vara så vid hovböld, borde inte dom också göra ont hela tiden?

Sv: Hovböld?

Hovböld kan jag inte tänka mig kan ge hälta som värmer ur. Smärtan av en hovböld är konstant tills bölden värkt upp större hålrum och trycket minskar, då först blir hästen bättre och sen sämre igen när det nya hålrummet fyllts. Så hovböld är det inte troligt att det är. Har du haft veterinär ute eller bara pratat i telefon? Har skon tagits av och hoven klämts igenom med visitertång? Luktat på alla söm som tagits ut ett och ett? Det är annars så man diagnostiserar hovböld.
En hälta som värmer ur sitter inte i hoven, skulle jag vilja påstå. Men vad jag inte förstår är varför du fortsätter rida din häst när den uppenbarligen är halt i början av passet och sen efteråt inte vill stödja på benet!! Det kan knappast vara i linje med god hästhållning! Ta ut veterinär eller åk med hästen till klinik! Den här hältan behöver utredas.

Har du läst egentligen?

Han är OHALT när jag börjar passet och värmer INTE ur, tvärtom, hältan kommer i slutet. Naturligtvis ger jag mig inte iväg på en häst som är halt. Inte vill stödja på benet låter väldigt brutalt och är för mig en blockhalt häst, han tåar och vilar benet, men ställer sig på benet.

Jag har tagit av skon två gånger. Gått över med visitertång utan anmärkning, något lite obehag vid verkning av ena trakten bara. Inga konstiga lukter.

Jag har pratat med veterinär på telefon, ska dit imorgon eller måndag beroende om och i så fall vilken förändring det blir.

Förlåt, läste lite för snabbt och missade o-et i ohalt. Men blir hästen såpass mkt sämre av att rida så tror jag ändå inte på hovböld.
Definitionen av blockhalt är att djuret inte vill stödja (= ta vikt) på benet. Hästar håller sällan upp hela benet i luften som en hund eller katt, utan just att den sätter i tån och avlastar. I ditt fall skulle jag tolka som att den inte tar vikt på benet. Men det vet du väl bäst själv som ser hästen.

Min häst hade en hälta som kom och gick utan att någon hovböld kunde hittas i början. Det visade sig att hon fått en liten liten tagg i strålen som borrat sig uppåt i hoven. Bölden flyttade sig uppåt och kom till slut fram i kronranden. Hon gick då i en hage med slånbärsbuskar och deras taggar är ju inte att leka med.

Han är inte blockhalt varken enligt min eller en veterinärs definition, det kan jag garantera, långt ifrån.

Men just det där ohalt - halt - ohalt skiftandet gör mig fundersam. Ska få honom verkad lite mer ordentligt idag, det är ändå dags, få se om det dyker upp något intressant ändå.

Jaha, men hältan var inte konstant i alla fall.... Jag hoppas ju på hovböld, för det är det ju vanligtvis god prognos på.

Hon blev plötsligt halt för att morgonen efter vara ohalt, på eftermiddagen kraftigt halt igen så där höll det på i tre dagar tror jag. När hovslagaren studerade strålen mycket nära och ingående upptäcktes ett litet hål. Så slutsatsen blev att hon måste trampat på en tagg. Sen om taggen verkligen satt kvar eller bara öppnat en kanal för bakterier vet jag inte. Men bölden kom ut på ovansidan av hoven förmodligen därför hon inte reagerade när hovslagaren klämde med visitertång.

Ja, jag hoppas ju att dagens verkning och ytterligare genomgång med visitertång ska ge några ledtrådar, men han har ju än så länge inte varit halt när han bara gått i hagen.

Just detta talar emot hovböld. En häst med hovböld borde inte kunna vara halt bara efter ridning och inte alls i hagen.

-Han är ohalt när man börjar ett träningspass, och känns jättefin merparten av träningspasset, men rejält belastningshalt i slutet, när man kommer hem så står han och "tåar" tidvis.

Såhär var mitt sto också, travarsto, i början på träningspass. Man kände u värmning innan jobb att hon hade en ngt förändrad gång men inget mer.

-men han trodde inte på hovbensfraktur, för då borde han vara haltare hela tiden.

Gjorde inte min vet på kliniken heller :) jag tjatade om rtg men h*n ultraljudade, böjde & bedövade för tanten visade ingen ömhet öht vid skoryck eller visitering. Dock var hon 4 grader halt vid böjning. Vid rtg visade det sig dock att hon hade en genomgående hovbensfraktur.

-Det som gör mig fundersam är detta växlande mellan ohalt och rejält halt, kan det vara så vid hovböld, borde inte dom också göra ont hela tiden?

Jag kliade mig i huvudet, min dåvarande hovis också som jag ringde ut för just hovböld... Hon hade värme i hoven, förstärkt puls,nada visiteröm, inget gallig eller svullen. Jo första dagen var hon rejält svullen i senan att jag misstänkte böjsena men den va bortblåst morgonen efter.

Lycka till o hoppas det går bra med din häst!

Typisk hovböldshälta blir betydligt bättre efter några steg, värmer alltså ur. (Det är svullnaden som orsakar smärtan och svullnad minskar vid rörelse och ökad cirkulation. Hästen kan vara blockhalt när man tar den ur boxen och ohalt efter 5 min promenad.)

Det du beskriver låter mer som smärta från strålbensområdet/trakten. Hur ser hovarna ut?

Hovarna ser helt normala ut. Men jag håller med om att det verkar handla mer om traktområdet som smärtar.

Det som väl delvis talar emot strålbenshälta är väl att det sitter bak och att hästen inte är sämre i uppförsbackar osv (snarare bättre), inte typiska symptom på så vis.

Jag skulle gissa på att det sitter högre upp, i ryggen.
Just att det kommer efter ett tag är ganska typiskt när det handlar om diffusa ryggbesvär.

De behöver inte ha berörings eller tryck ont när man känner utan det är först efter belastning en stund som det uppkommer.

Att han avlastar benet efter belastning och dagen efter är ohalt, att han inte är öm eller svullen någonstans gör att jag hade bett en veterinär som är duktig på rörelsestörningar att titta på honom.

Det är många diffusa hältor som egentligen sitter i ryggen.

Efter ett tag brukar det bli kotledsinflamationer som behandlas, blir bra och återkommer tills ryggen blir behandlad.

Jag skulle gissa på att det sitter högre upp, i ryggen.
Just att det kommer efter ett tag är ganska typiskt när det handlar om diffusa ryggbesvär.

Skrev inte TS att hästen "tåade" efter ridning?

TS: Jag tycker inget annat än tåandet stämmer in på hovböld. Jag tror alltså inte alls att det är det som din häst har. Jag skall dock erkänna att jag inte heller har några bra och konkreta förslag.
Eftersom hästen just "tåar" så lär ju problemet sitta i hoven och då inte i främre delen av hoven. Så jag tänker väl också lite på strålbenshälta.
Men tåningen behöver ju nödvändigtvis inte betyda att det är i bakre delen av hoven som smärtan sitter.. Det kanske är något ligament eller liknande som är skadat. Det kan egentligen vara en rad olika saker...
Tycker hur som att detta absolut skall kollas upp ordentligt!
Lycka till!

*KL*

Vad beror hovbölder på egentligen?

Vår två åring har varit halt sen i maj och han har haft 4 hovbölder, det tar aldrig slut, så fort han blir bra så blir han halt igen och efter tag dyker det upp en ny hovböld i nästa hov/ annat stället.

Hovis har ingen aning om varför han har så mycke hovbölder hela tiden. Nån som vet??

Sist glömde jag trycka ihop trakterna, men han är genomgången även idag, verkad och visiterad, inte en endaste reaktion, inga problem att verka och sko, inga reaktioner på visitertången övht.

*kl*

Att han tåar gör ju att jag misstänker hoven, men jag misstänker samtidigt att jag uttryckt mig lite klumpigt, han tåar inte när han går/travar, men kan stå och vila vb på tå på lite mer avlastande sätt än ett normalt vilande. Fast när reaktionerna från hoven är fullständigt normala så börjar jag nästan luta åt att det kommer någon annanstans ifrån, jag ska till kiropraktorn med en annan häst i morgon, kanske skulle ryckt med den här med och ta vet på måndag? Jag har ju tid då också hos vet. Skulle ju kunna handla om en muskelskada, även om jag inte hittat någon än.

Liknande trådar

Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 041
Senast: jemeni
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 398
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 417
Senast: mackan
·
Hästvård För en knapp vecka sedan så var vårt ardennersto halt när vi hämtade henne ur hagen. Inte blockhalt men halt i höger fram som visade...
Svar
13
· Visningar
2 728
Senast: Toudi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka