Sv: Hovböld?

*lånar knapp av mig själv*

Ifall någon skulle vara intresserad av uppdatering (jag har haft åsknedslag i modemet och varit borta ett tag) så behövde jag aldrig åka till veterinär. Jag tog med hästen till min ET som inte hittade så värst mycket spännande, lite låsningar i SI leden, men det var i princip allt - förutom ett litet muskelfäste på insidan av det halta bakbenet som låg fel (och tog ett tag att hitta). Fick order om att visa hästen efter rejäl rörelse och det gjorde jag - ingen hälta övht, så jag kom dit med en halt häst och åkte hem med en ohalt. Möjligen kan jag klaga på att spänsten i steget inte var som allra bäst, men det kan jag nog skylla på underlaget, men inget vilande av bakbenet efteråt, inget kort steg, ingen hälta, ingenting. Helt otroligt vad små fel kan orsaka stora bekymmer ibland.

Sv: Hovböld?

Min häst får hovbölder när han gått med tappsko, räcker ibland att gå in från hagen. Detta beror på att han har otroligt tunna och sköra hovar. Trampar han på en liten sten bli det som ett blödning inne i hoven, har jag fått förklarat för mig.
Zanque: Känns kanske lite fånigt att sätta skor på en tvååring, men kanske värt att prova om hovarna verkar vara såpass känsliga?

Liknande trådar

Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 041
Senast: jemeni
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 398
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 417
Senast: mackan
·
Hästvård För en knapp vecka sedan så var vårt ardennersto halt när vi hämtade henne ur hagen. Inte blockhalt men halt i höger fram som visade...
Svar
13
· Visningar
2 728
Senast: Toudi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur