K

klicken

Jag har ett 22-årigt halvblod som i somras fick fång. Han hade hovbenssänkning på alla ben och ska därför vila tills detta läkt, c.a 10 mån. Efter medicineringen fick han gå i hagen med de andra hästarna, dock med munkorg. Jag tog av munkorgen i slutet av sept & började utfodra med havre och betfor för c.a 1 månad sen.
När jag skulle ta ut honom i hagen igår morse stod han och hängde med vänster framben. Han är svullen från kotan och en bit upp, men bara varm över kronranden/kotan/hoven. Han är blockhalt och kan knappt stödja på benet. Har behandlat honom med laser och lindat med zinklinda (trodde först att han halkat och sträckt sig eller likn).
Jag har har aldrig sett honom såhär halt förut och misstänker nu därför hovböld.
Är också rädd för att han kanske fått fång på ett ben igen? Nån som har erfarenhet av hovbölder och/eller fång? Kan det finnas ett samband? Tacksam för svar i väntan på vet. :(

Sv: Hovböld?

Det kan vara både och. Kolla vändningar och hästens sätt att röra sig. Fång kan medföra hovbölder. Ett klart misstag att ge havre. Spannmål är no, no. Hade också fortsatt begränsa hans grästillgång.

Bra att du tagit ut vet så snabbt. Ju snabbare, desto bättre.

Förstår det nu att havre inte var så smart :( Men borde han inte reagerat tidigare om det är havren som orsakat detta? Han har ju ändå ätit det ett par veckor nu, vääldigt lite måste jag tillägga... vad ger man istället?
Han kan knappt gå och vill helst inte stödja på vänster fram. Blir lite bättre när han rört sig lite, men det syns att han har väldigt ont. Hur vet man om det är hovböld?

Det är jättesvårt att veta. Men det kan ta ett tag efter att du börjat utfordra spannmål innan det visar sig. Härinnne brukar lucern vara tipset för fånghästar. Finns även särskilt fånghästfoder, Safe and Sound att köpa. Vet kommer att visitera honom och då kommer han eller hon att märka om det är en hovböljd. Har du tur så är det det. Brukar vara ganska lätt åtgärdat. Ett återkommande fånganfall är tyvärr betydligt värre.

Glömde att säga att lucern inte är ett kraftfoder utan ett grovfoder. Kraftfoder till fånghästar ska man vara mycket försiktig med.

Om du söker i början hittar du en speciell fångtråd där det finns all möjlig kunskap att hämta. Många som är duktiga på forumet.

Ja, hovbölder är vanligt förekommande på fånghästar. Din hovslagare kan säkert hjälpa dej.

låter som en böld. mkt vanligt på fånghästar, det finns ju massa dött väv inne i hoven så det är eg helt naturligt.

men varför ger du en fånghäst havre?? dom ska helst äta enbart hö, lusern, olja och betfor utan melass.

låter som en böld. mkt vanligt på fånghästar, det finns ju massa dött väv inne i hoven så det är eg helt naturligt.

Jag inser att mina kunskaper om hovbölder är lika med noll om inte ännu mindre. Jag trodde att det berodde på en infektion av ngt slag. Men så är det kanske inte? ingen aning

Jo, det är ju en infektion. Men kanske extra vanligt hos fånghästar eftersom dessa i regel har dåliga hovar. Efter vad jag fått förklarat av min hovslagare uppstår ofta en hovböld exvis genom att en sten eller dyl trampas på. Eftersom hoven är dålig perforeras då hoven och smuts tränger upp i hoven. Denna smuts medför infektion och en hovböld uppstår. Tror även det finns fler typer av hovbölder. Men denna är vanlig.

Fast kan likväl vara ett fångutbrott igen. Vårt fångsto blev blockhalt. Det var fång och ingen hovböld

En hovböld bildas av att bakterier på något sätt kommer in i hoven och dess levande vävnad. En kronisk fånghäst har ofta porösa, breddade lamellränder med dött lamellhorn. Det porösa, trasiga hornet gör att smuts och bakterier lätt tränger upp, får fäste och bildar en böld.

Ja, problemen med bölder brukar försvinna när hoven återfår sitt friska samband vilket med korrekt hovvård brukar vara 10-12 månader efter akutskedet.

Det som är väldigt farligt för fånghästar som många missar, är frost gräset. När det är frost under nätter/morgon och solen sedan tittar fram blir gräset "stressat" livsfarligt för fånghästar...

Hade vet, varit ut? Vad sa h*n??

Det är en hovböld, ska lägga våtomslag om hoven inatt så kommer hovslagaren ut imorrn :) Har köpt nytt foder nu också, tack för all hjälp :)

Liknande trådar

Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 407
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 385
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 998
G
Hästvård Vad kan det vara när man inte hittar någonting på utsidan men hästen är blockhalt? (Sökfunktionen gav inget som gjorde mig klokare.)...
2
Svar
30
· Visningar
3 795

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024