M

Montgomery

Är det ingen som har erfarenhet av hovbölder där det kommit upp smuts i såret? Vad gör vet åt det? gipsar dom hoven på ngt sätt? hur skär dom upp osv?

Sv: hovböld

Det beror väl kanske på vad det är för smuts som kommit in?
När vår valack fick en hovböld så skar hovis upp den, veterinären bandagerade och gav en stelkrampsspruta. Efter boxvila i fyra dagar fick hästen gå ut igen med silvertape runt hoven. Efter en vecka var han fortfarande halt. Då ringde jag till hovis, som kom och skar lite djupare och sedan fick hästen gå ut i hagen igen, utan bandage. Jag spolade varje morgon och kväll med Jodopaxlösning, och efter tre - fyra dagar var hästen ohalt och hovis kunde sko honom igen.
Hovis brukar göra så med hovbölder istället för att bandagera, han menar att det är bra att de går utan bandage eftersom hovmekanismen ser till att allt var kommer ut.

Immer

har en som hovis förstörde hoven när han verkade för mycket så att hon fick blödning,men hovis sa att det var ingen fara det var bara som vi hade rispat oss med ett rakblad. 3 dagar efter så var hon halt. Kontaktade klinik o lyssnade på vad de hade att säja. De misstänkte hovis ! Kontaktade hovis han trodde hon hade gått omkull ute i hagen ! Kontaktade då en annan hovis o fick komma till honom på direkten , då han tog av skon fann han inflamation . Så nu fick hon jodopax o koksalt för att rengöra o sedan idag är hon gipsat för att sedan på måndag lossa o då får hon sula om allt går vägen.

Hej
Kom just in från dtallet där vi behandlat min häst för hovböld. Hovis fick gräva djupt o kom ända in till kötthoven o han sa att om bandaget går upp för mycket så får vi gipsa. Han sa att vetrinärerna ofta gipsar. Jag hoppas vi slipper gips men vi får vänta o se.
/ C

hej! min pålle fick hovböld för ca två veckor sen, började med blödning pga hovis verkade för mkt (pålle har väldigt tunna sulor) hovis trodde inte de var så farlit, men hästen blev halt så vi åkte in till vet. o han gipsade, sa boxvila för gipset går sönder av blötan ute, men jag motionerade honom i ridhuset. penicillin i 5 dagar sen kunde hovis sko igen, å pålle va fräsch!! :) nu har han plåtsula som skydd

Vilken jävla klåpare!!!!
Jag vet inte varför det är så populärt och skära/karva upp så förbaskat mycket jämt????
Under mina 14 år med massor av behandlade hovbölder tycker jag många vetrinärer och hovslagare bär sig rent ut sagt åt som om de inte visste ett dugg om hovbölder.
Vi låter för det första i nästan alla fall bölden värka ut av sig själv. När den kommit ut ser man var...........och vår hovslagare kan karva lite så man får ner en spruta utan nål. Sen rengör vi såret med väteperoxid som kokar rent, och spolar rent med koksaltlösning. Sitter hålet under hoven, lägger vi ett omslag om hoven och är noga med att hästen ska röra på sig. Antingen kör vi den eller så får den gå i hagen. Ofta är allt över på ett par 3 dagar.
Detta med att karva upp så mycket........varför??? Risken för att det ska komma IN skit är ju så mycket större då.
gulan

Beror väl på hur illa det är... Min häst hade så ont att hon bara låg ner och stöna. Varken åt eller drack. Va jätte hemskt att se :(
Först hitta varken vetrinären eller hovslagaren ngt. Så vi skulle vänta tills det värkte ut.
Men vi ringde till vet igen... För hästen mådde så dåligt.. Då hitta vet en svart fläck som hon borra efter. Ut kom massor av äckligt var! Hästen ställde sig upp och börja äta efter 5 min! :) Känndes bra!
Hoven läckte snabbt och fint. Vi rengjorde bara och hade ett bandage över för att det inte skulle komma in smuts.

Mitt sto har stått inne i 10 dagar nu pga hovböld :(
För en 8 dagar sen skar hovis upp den .
Hon har jodopax i såret + bomull och en blöja på det , stallbandage ovanpå o silverteip ytterst .
Jag har hört att hon ska stå inne totalt två veckor o sen slå på skor + sulor :(
Känns synd då hon aldrig varit skodd men men sånt är ju nödvändigt.

när min ponny fick en hovböld (en liten en) så kom hovis och skärde upp den, sen satte jag i en tuss med jodopax som ja bytte varje dag i va 1 vecka. Sen dess har hon vart frisk o som vanlig :)

min kille är nu frisk efter hovböldsproblem i 6 veckor...
killen kom in från hagen en fredag kväll och va då jättehalt samt svullen och varm i fram. trodde han hade vrickat sig i hagen så jag la arnikaomslag. han stog på box i 2 dagar och fick sedan gå i sjukhage precis utanför stallet. efter x antal arnikaomslags lindningar var han fräsch!!! :) detta var en tisdag, fick dock gå kvar i sjukhage veckan ut. måndag fick han gå ut i stora hagen. fräsch ända tills onsdag morgon. var då halt på vänster fram (var höger innan) sjukhage igen... kom fram till att han hade överansträngt vänster fram för att avbelasta höger.

måndagen efter det kom hovis o hittade då en liten hovböld, killen hade lyckats trampa ut den själv. eftersom killen är duktig på att trampa av sko med sula blev det sko med plåtbit :)
gick med det i... hm.. lite mer än 1 vecka? sen bestämde jag mig för att gipsa. hältan gav lixom inte med sig, så det kändes lika bra.

han gipsades 2 gånger, alltså var han gipsad i 2 veckor. blev av med det nu i onsdags och är skodd med sula! har varit fräsch i iaf 1 vecka nu. så imorgon ska han äntligen få gå ut i stora hagen! :)

det är skydd på och boots fram!!!!! hoppas det håller sig bra nu :)

(ursäkta novellen):D

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 962
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 044
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Jag har en tvåårig Irish Cob kille som haft en hovböld och var hos veterinär för snart 3 veckor sen där de spräckte hål på bölden...
Svar
4
· Visningar
494
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka