Ponyta

Trådstartare
Min åring på 7månader var halt på högerfram i lördags när jag kom och skulle ta in honom. Han vara inte svullen eller varm nånstans! :confused:
Så igår va han fortfarande halt men dock varm i i hoven, idag är han också varm och fortfarande halt.
Vad tror ni det är? Kan det vara en hovböld? :confused:

Tacksamma för alla svar!

Sv: Hovböld?

Har du kollat efter puls? Den slår lite hårdare om det är något.

Min häst har haft en belastnings hovböld nydligen som läkt.
Hon hade väldigt ont av sin hovböld så hon gick på tre ben bara.
Hon var vissligen inte varm i hoven.
Hon hadet kämpigt, fång + böld.

"Är det puls och att den slår hårdare brukar det oftast vara något med hoven att göra." var det min hovis sa.

/R

Okej, tack för tipset ska kolla de ikväll när jag tar innan han!
Har inte känt någon innan men de är bäst att känna efter igen.

Min hovslagare hjälpte mig med en hovböld på min häst.
Jag var väldigt oroad då min kompis varit med om samma sak på sin häst. De fick karva så mkt i hoven för att hitta bölden att det sedan dess går det inte att sko/verka hästen utan sedering.
Min hovis lokaliserad bölden med visitertång.
Han gjorde bara ett litet hål in till bölden som jag rensade morgon o kväll med pipen på en tom streptocillinspruta. Hästen visade aldrig någon obehag bara lättnad av att kunna sätta hoven i backen igen. (Han gick nästan på 3 ben av bölden)
Jag har läst om bölder att de tenderar att komma tillbaka igen om man inte öppnar upp helt och gipsar el lägger sula. Men min häst blev bra!

Ska ha vetrinär imorgon eller på fredag så hoppas på att hon hittar något. Tyckte att han va lite öm i senan precis under knät när jag tog innan han idag.

Hoppas på vetrinären har ett bra svar!

Om "han" är relativt nyskodd så be hovslagaren titta så det inte bara har missat spikranden. kan även då bli varma och halta, behöver inte alltid vara hovböld, har du tur så är det bara felspikat eller kanske ett sömstick.

Kan säkert vara hovböld eller stengalla... jag tar alltid ut hovslagaren i första hand för att utesluta sådana saker innan jag tar ut veterinär vid liknande hältor, känns bäst ur den ekonomiska synvinkeln

Om "han" är relativt nyskodd så be hovslagaren titta så det inte bara har missat spikranden. kan även då bli varma och halta, behöver inte alltid vara hovböld, har du tur så är det bara felspikat eller kanske ett sömstick.

Han är knappt 7månader så kan har inga skor...

Kan säkert vara hovböld eller stengalla... jag tar alltid ut hovslagaren i första hand för att utesluta sådana saker innan jag tar ut veterinär vid liknande hältor, känns bäst ur den ekonomiska synvinkeln

Okej, hade veterinär idag iaf. Och hon kunde inte känna puls eller något. Men så hon tyckte vi skulle se hur de blev i helgen sen åka och röntga.
Men jag tror jag ringer min hovvårdare på måndag om han inte är betydligt bättre. Om inte han hittar något så får de bli röngten.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Ajda
·
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 045
Senast: jemeni
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
562
Senast: Grazing
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 617

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka