Hovböld???

Sv: Hovböld???

måste bara fråga eftersom jag nu har läst en massa trådar om just hovbölder... är det eran vet som rekommenderar er att hästarna ska stå på box, alternativt liten rasthage så stilla som möjligt?

min kille har haft OTALIGA hovbölder innan han blev bra i sina hovar, och både vet och hovslagare säger att det är bara bra om hästen rör på sig...

är mina fackfolk ute och cyklar ellr vad???

av min vet fick jag rådet att OM min häst ville röra på sig så skulle hon få det..

dock var hon så rejält halt, att hon itne ens ville gå ut ur boxen. så hon fick stå inne på box. dock ville jag lokalisera och tömma och ev gipsa så fort som möjligt så hovis kom u redan efter 2 tim.

då visar de sig att jag har en riktig sjåplisa... hon har ingen hovböld endast liten stengalla.. hovis hittade en blödning på 3mm.. hon satte inte ens ner hoven av den..

en ponny jag hade tidigare var säket 10 år sedan, där fick vi oxå rådet att hästen ska röra sig om den vill.. hon reagerade itne alls på hovtången men hade högfeber och sträckte fram ena frembenet i luften framför sig. vilel tien sätta ner det. lindade då med kreolinomslag (gamla kreolinet) dagen efter jhade hovbölden krypit ur i bak i en ballen... hästen som vanligt febern borta och hästen busade

Nej dina fackfolk är bra och med i tidens nya rön, men vi har ingen möjlighet till en liten rasthage där hon kan se de andra (hon blir stressad annars). Det är även så lerigt runt omrking stallet, så det kändes som en dum idé att hon skulle pulsa runt i leran. hon stog inne med sällskap av annan häst. Jag har pratat med vet igen nu och hon tror inte längre att det är en hovböld, för alla benen svullnade och hon är inte längre halt. Jag gjorde ju ett omslag så jag antar att om det var en hovböd, så kan det ha fått den att flytta sig, men varför är alla benen svullna och spända, det händer ju inte vid hovböld. Vet. tror att det var ett virus:confused:. För om det hade varit lymfangit skulle hon behöva ha sår i alla benen för att bli svullen i alla på det viset. Fång trodde hon inte heller att det var, för febern är borta för länge sen och svullnaden har börjat gå ner nu och idag gick hon ut i hagen som vanligt.

Senast ändrad av en moderator:

okej, då förstår jag:)
hmmm... jag tyckte aldrig det lät som en böld, men förloppet kan ju vara olika från häst till häst..
känns otäckt när man inte kan få reda på vad det är ju.... hoppas det löser sig, det är ju bra att febern försvann iaf!!

Ja det har varit ett himla konstigt förlopp det här. Igår när jag kom till stallet var benen så svullna så att det veckade sig i karlederna. Svullnaden var stenhård. Jag blev orolig då och ringde vet. hon sa att det kunde vara så för att hon var sjuk och fick stå inne. Jag gick ut och gick med henne då. Ingen hälta kvar. inte ens i trav. När jag kom in var benen knappt svullna alls längre och jag gick i en kvart ungefär. Konstigt som tusan.:confused:
Tack jag hoppas oxå att det inte är något värre än vad det har varit och att det är över nu...

Min häst står just nu med en hovböld på höger fram.
När han skulle gå ut på morgonen förra torsdagen var han halt. Han upplevdes stel i ryggen. Vi Kom dit på eftermiddagen . Han var varm i ett framben . Vi trodde att han stukat sig eller överansträngt sig eftersom vi ridit hårt dagarna innan. Men efter ett par dagar tilltog värmen i hoven ( Varm upp över kotan , ej svullen eller öm) Hovslagaren kom ut och konstadetade en hovböld. Försökte lokalisera den skar lite grann men inget var kom ut. Lade ett jodopax omslag . Men han blev inte bättre och hovslagaren fick komma igen . Smärtan när han klämde med visitertång var mindre men bra var han inte. han karvade lite till och spikade på en sko med platta under.
Några dagar efter detta var han fortfarande varm i hoven. Hovslagaren kom och karvade ännu mer , gipsade och satte på bandage. Nu har det gått yttligare 2 dagar utan någon förändring så nu måste hovslagaren komma igen.
Han har varit jättepigg och glad ätit och druckit som vanligt ,inte haft någon feber. Han har inte varit blockhalt utan har mest haft problem när han ska vända.
Skulle aldrig ge mig på att behandla detta själv! Ta ut hovslagaren med en gång!!
Hoppas det går bra med hästen:banana:

Hej, jag tänker på hovbensbrott när jag hör symptomen... Hade jag varit du så hade jag åkt till klinik och röntgat/ Lisa

Snabbt stigande temp samt fyra telefonstolpar till ben är mkt karaktäristiska symptom vid olika viroser samt vid anaplasmos.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 592
Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 380
Senast: fridaxi
·
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 398
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 31