CallMeAce

Trådstartare
Mitt sto har varit lite oren fram i vissa steg några dagar. Eftersom det bara var i vissa steg trodde jag det var för att hon nyss blivit skodd med snösulor och att stenar tex kilade fast sig lättare. (hon är väldigt öm i fötterna trots skor så fort hon trampar på någon sten som sticker upp).
Men idag när jag tog ut henne haltade hon ännu mer rejält på höger framben i vissa steg i skritt men i varje steg i trav. Hältan är kraftigare i höger varv på volt eller när jag ska vända henne åt höger.

Alla hennes ben är torra, svala och fina. Jag kan inte känna någon speciell ökad puls (pulsen är densamma i båda frambenen) och tempen ligger på 38 grader.

Hovis kommer ut imorgon och ska känna på hoven med tång men hittar han inget ska jag ringa kliniken.
Är det ännu än så länge någon som kanske har någon idé om vad det kan vara?
Nu står hon lindad inne hela dagen (pga den jäklans blåsten) men imorgon kommer hon få gå ut...

Sv: Hovböld?

Är det hovböld brukar dom vara rejält halta i det aktuella benet/hoven hela tiden,och inte bara i vissa steg (min erfarenhet) men det kanske är olika hästar. Hoppas du hittar vad felet är,men i mina öron låter det inte som en typisk hovböld. Lycka till!

Eftersom hon inte är varm i ben eller hovar så kan det kanske vara en sträckning? En häst jag red sträckte sig typ i ljumsken, fast det var ju rätt ordentligt. Men den hästen var inte heller varm eller svullen i benen... Bara halt, och öm vid juvret...

men jag har hört att hovbölder kan komma smygande med och ge konstiga, skumma hältor?
att de inte behöver bli blockhalta från en dag till en annan....

men blir de inte varma när de sträckt sig? eller de kanske inte behöver bli det?
fast i och med att hon inte har någon direkt feber kanske det ändå inte är fråga om en hovböld eftersom inflammationer ger feber???

Oftast tycker jag att de blir mer eller mindre blockhalta väldigt plötsligt, av hovböld. Fast mitt halvblod var lite oren ett tag utan att vi kunde hitta något fel. Hovis var ute och klämde med tång, men hittade ingen böld. Sen blev hästen bra och hovis var ute för att sko mina hästar. DÅ först upptäcker han att en liten "hemlig" hovböld letet sig ut vid kronranden och läkt ut av sig själv!
Så omöjligt är det inte, fast det inte låter som en typisk hovböld.

Liknande trådar

Hästvård Blir inte klok på hältan som min häst har haft i snart 3 veckor. Det började med att min häst för tre veckor sedan trampade på en sten...
Svar
5
· Visningar
3 739
Hästvård Hej! Min islandshäst blev lite öm i skritt, halt i trav då han trampade skon snett på onsdagen under en ridtur, fick bort skon när vi...
Svar
0
· Visningar
711
Senast: Sar24BB66
·
Hästvård Lite historik. Onsdag Visar rörelsestörning vänster fram, alla tycker att det sitter i bogen, vilket det alltid ser ut som på den här...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 606
S
Hästvård Imorgon bitti ska jag ringa veterinären och prata lite med henne, och eventuellt få en tid om dom tycker att det behövs. Ska försöka...
Svar
10
· Visningar
2 328
Senast: sandrew
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka