Hovböld??

Sv: Hovböld??

Nej, de måste de inte, men det är vanligast att det är så.
Om du lägget tex ett omslag med jodopax (dränker in bomull och lindar vetrap om) och låter det sitta över natten (eller ev två nätter) brukar det få bölder att "mogna fram) snabbare.
En alternativ diagnos till hovböld kan vara hovbensfraktur så se till att hästen håller sig lugn tills du vet..
Var för tror du att det är en hovböld om hästen inte är varm eller har puls? Övriga symtom?

Sv: Hovböld??

För att han är jätte fin i benen,knäna. Fast ioförsig så kan de sitta längre upp imot bogen eller nått. Han har stått med jodopax omslag nu i två nätter och igår tyckte jag att han var bättre. Men jag vet inte.

Först när man springer de tre första stegen med honom så är han knappt halt alls, sen blir det bara mer och mer. Sen när man stannar och typ ska springa tillbax så är han bättre i början och sedan blir de mer och mer hälta :confused:
Kan de vara en hovböld då? Ja menar att trycket ökar ju mer man springer med honom?

Jag är helt förvirrad. Ska ringa Hovslagaren i morgon så han ska få komma ut och kolla.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
752
Senast: Ajda
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 957
Hästvård Hej! Jag har en tvåårig Irish Cob kille som haft en hovböld och var hos veterinär för snart 3 veckor sen där de spräckte hål på bölden...
Svar
4
· Visningar
483
Senast: Freazer
·
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 041
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V