sassiball

Trådstartare
Min häst är halt på ena bak, det sitter i hoven eftersom han varit felverkad och sned i hoven, det är åtgärdat nu men han är fortfarande halt vilket han varit i några dagar nu. Han har ont men kan både skritta trava och galoppera. Jag funderar på om det kan vara hovbenet eller något som skadats istället? Känns inte varm i hoven.
 
Sv: Hovböld?

Jag kom precis på att hältan började med att han inte riktigt ville stödja på på benet under ca 1 veckas tid, men då var han inte halt, så det har smugit sig lite på. Då borde det inte kunna vara hovbenet väl?
 
Sv: Hovböld?

Känn efter om han verkar ha puls i kotan, om den har puls kan det vara en hovböld. Jag tycker att du ska ta ut en veterinär omgående, alternativt hovslagare om du är säker på att det sitter i hoven.
 
Sv: Hovböld?

har han gått felverkad och sned i hoven kanske det har påverkat andra leder i benet. (då blir det ju snett hela vägen)
har pålle haft ont såpass länge hade i alla fall jag åkt till vet. om det varit min häst.

mitt halvblod vrickade sig ordentligt på sommar betet för något år sedan, han va rejält halt. men inte hejdade det hans framfart.. ;)
 
Sv: Hovböld?

Tack för svaren, jag har haft både hovsl. och vet ute men pga att han är nykastrerad och öm har inte en närmare undersökning kunnat göras ännu, men så fort svullnaden lagt sig kommer hovsl. Men man funderar ju under tiden och blir lite orolig.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
717
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 947
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 500
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp