mirage

Trådstartare
Om hästen haft/har en hovböld som tryckt undan hela kötthoven, är det då smärtsamt för den att gå? Kan den bli halt av det? Finns det någon chans att den blir bra dvs att hoven återfår sin normala form inuti? Givetvis är allt under förutsättning att man får bort bölden.

Mvh Linda

Sv: Hovböld

en hovböld är för det mesta smärtsam för hästen och hälta förekommer oftast. tar man bort bölden så läker den ut och hästen blir frisk. Sen förekommer det att bölden vandrar uppåt och orsakar då större skada

Sv: Hovböld

Men i det här fallet har den ju vandrat så att hela hoven ändrat form inuti. Jag tycker att det borde göra ont som f-n men det kanske det inte gör? Om hästen hade en djup hovböld, skulle smärtan från den tas bort med Metacam eller har den fortfarande ont pga att den är så djup och gammal?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en tvåårig Irish Cob kille som haft en hovböld och var hos veterinär för snart 3 veckor sen där de spräckte hål på bölden...
Svar
4
· Visningar
456
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
729
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 072
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar