Jag tycker att du först o främst skall försöka få ut en vet som inte anser att man skall överlåta hovbölder till hovslagare. Återkommande hovbölder kan behöva antibiotika om det inte bara är så att dränaget är dåligt.
PL

Hoho..vart hittar jag en sådan? Distriktsvet. och hovslagarna skyddar ju bara varandra här i min lilla håla och att ringa ngn annan är inte så populärt.

Mm...hemska är att nu börjar det bli en kostsam historia av det hela - fyy vill inte att det ska stoppa! Ska kolla över hur mycket försäkringen täcker...

hade för en par år sedan en hovböld efter spiktramp på min häst. Blev ofrivilligt allt för "kunnig" i området... Och dyrt blev det också. 10 veckor tog det innan hästen var helt ohalt. Hade hjälp av veterinär och hovslagare (många besök).

Gips köpte jag vid apoteket, är i form av en vanlig bomullslinda men med gips på. Man klipper till den bit man skall ha, blöter upp den i ljummet vatten, kramar ur den vattnet och gipsar. Man brukar vilja göra en gipsplugg att lägga över hålet som blivit där man skurit upp hovbölden. Sen linda om som Peter beskrev. Sko med sula på först efter boxvilan när bölden är torkad.

I mitt fall var det boxvila en vecka efter uppskärning, byte av bandage och gipsplugg varannan dag under denna tid. Gjorde iordning en torr boxhage ute som jag ströade med halm så hästen fick vara ute. Blev två omgångar boxvila av det hela. Och pencillin och quadrisol.

Lycka till!! Och kämpa på!!

oj...10 veckor!... nu har det gått 5 för mig och känner mig helt knäckt att det aldrig ska bli bra... Ska prova gips som sagt...bölden är helt torr bara att skydda det uppskärda som gäller. Idag bytte jag bandage, hade antagligen kommit in ngn fukt för runt ballen-området var det helt svampigt och kladdigt - för att inte prata om hur det lukta! Är det farligt?
(jag kör plast efter bomullen som fuktspärr-kanske blivit kondens?)
Blev din häst helt återställd sen då???

Min hästs första hovböld skar de upp på klinik och gipsade. Silvertejp runt gipset så han kunde ut och röra lite på sig (som tur var en ganska torr vår). Fick fenylbutazon. Återbesök efter ca 10 dgr då var det fint och hovslagaren på kliniken slog på skor med sula. Andra hovbölden var väldigt lurig och upptäcktes inte på klinik utan hästen behandlades i en has. När hovslagaren kom ut 2:a gången efter hältan uppstått dvs efter 12 veckor kunde han skära bort en i stort sett utläkt enorm hovböld. :(

Ok, tack!
Jag vill veta så mkt som möjligt så att jag gör rätt!! :bow:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en tvåårig Irish Cob kille som haft en hovböld och var hos veterinär för snart 3 veckor sen där de spräckte hål på bölden...
Svar
4
· Visningar
485
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
752
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·
Hästvård Kan vara en orimligt paranoid fråga, men jag har gått och tänkt på det några veckor nu. Min häst är inne i en period med rätt många...
Svar
3
· Visningar
1 091
Senast: EmmaN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka