westernriding

Trådstartare
ska jag åka och titta på en häst idag

Ägaren har informerat om att hästen har haft hovböld för längesedan men att hon tar in hästen, tvättar, torkar och smörjer in hovarna.

Detta gör hon VARENDA dag.

Behöver man verkligen göra detta varje dag undrar jag? 🤔

Det e som att köpa på sig ett stort projekt om man ska behöva göra detta varje dag.

Sen går man såklart över hästen med jämna mellanrum. Men att tvätta hästen, torka och smörja varje dag.... Då blir jag lite osäker...

Någon som har tankar om detta??
Hjälp!

Nej. En gammal hovböld är en gammal hovböld. Den ska liksom inte orsaka besvär om den är utläkt, varken för häst eller människa. Så att tvätta och smörja hovarna påverkar inte en gammal hovböld. Har den haft en stor böld som ätit upp mycket av hoven, så ja då är det viktigt att rengöra för att få bort infektionen under läkningen. Du får väl be ägaren visa problemet på plats. Syns ingenting färskt och infekterat på hoven kan du sköta hästen precis som en vanlig häst.

Nej. En gammal hovböld är en gammal hovböld. Den ska liksom inte orsaka besvär om den är utläkt, varken för häst eller människa. Så att tvätta och smörja hovarna påverkar inte en gammal hovböld. Har den haft en stor böld som ätit upp mycket av hoven, så ja då är det viktigt att rengöra för att få bort infektionen under läkningen. Du får väl be ägaren visa problemet på plats. Syns ingenting färskt och infekterat på hoven kan du sköta hästen precis som en vanlig häst.
Tack för ett bra svar 😊 jag ska kolla det på, plats hur det ser ut, men är hoven inte uppäten så ser jag ingen anledning till att hålla på å tvätta hästen och göra hela proceduren varenda dag.

Tack för ett bra svar 😊 jag ska kolla det på, plats hur det ser ut, men är hoven inte uppäten så ser jag ingen anledning till att hålla på å tvätta hästen och göra hela proceduren varenda dag.
Om det hade varit jag - och om det hade synts något misstänkt i hoven - hade jag velat att en duktig hovslagare kollade hästen ordentligt. Hur länge sedan är det som hästen hade hovbölden?

Om det hade varit jag - och om det hade synts något misstänkt i hoven - hade jag velat att en duktig hovslagare kollade hästen ordentligt. Hur länge sedan är det som hästen hade hovbölden?

Jag vet inte exakt när förutom att ägaren sa att det var längesedan... Så hon har smörjt, torkat och tvättat varje dag sen dess😲 enligt ägaren själv

Min ponny hade problem med hovböld för ca 1 år sedan.
Vi tvättar inte den med något speciellt, utan det går jättebra nu.
Vi hoppar förfullt, och hon har inte haft ont på jättelänge.
Tror nog ägaren är lite överbeskyddande😄

oj, tycker du det är jobbigt att göra varje dag? Det gör jag på alla mina hästar även om de inte haft hovböld, spolar, visiterar och borstar. VARJE DAG. Det finns bra mycket jobbigare grejer man kanske måste göra med sin häst varje dag, alla hästar har olika behov/historia

oj, tycker du det är jobbigt att göra varje dag? Det gör jag på alla mina hästar även om de inte haft hovböld, spolar, visiterar och borstar. VARJE DAG. Det finns bra mycket jobbigare grejer man kanske måste göra med sin häst varje dag, alla hästar har olika behov/historia

Ja, men frågan är ju om det förhindrar att hästen får hovböld eller inte, eller hur?
Jag varken borstar eller sköljer eller pysslar med mina hästar varje dag. Att vilja göra det för att det är mysigt är en sak men inte tror jag att hästarna har ett behov av det inte.

Klart man visiterar hästen varje dag och går igenom ben och hovar osv.

Kan man förebygga mugg osv. Med fett/olja osv. Så gör man det. Men förstör man inte hästens egna ph i hoven om man smörjer dagarna ut varje dag. Hur ska den motså lera, sand etc.? 🤔 låter nästan lite maniskt..

Varför skulle en insmord hov "stå emot" lera sämre än en naturell hov, tänker du?

Sedan är ju en hovböld en infektion och mig veterligen så stoppar inte olja och annat. Att skölja SKULLE kunna ha en effekt då man spolar bort bakterier som kan finnas i leran men å andra sidan så finns de ju överallt och det måste dessutom till en skada i det yttre på hoven för att det ska krypa in. Ibland är skadan så liten att en visitation inte kan avslöja den.

Jag tycker inte att det är konstigt att varken spola eller smörja hovar varje dag, men jag har aldrig hört att det skulle hjälpa mot hovbölder. Känns konstigt.
Jag spolar hästens ben varje dag när det är lerigt ute, det gör typ alla i vårt stall. Personligen så håller jag inte på att smörja hovarna regelbundet men skulle inte tänka något konstigt om någon annan gjorde så.

Hon kanske resonerar som en jag känner. Hon lägger hellre 5 min per dag på att ta hand om benen och hovarna än att tar ett massa veterinärkostnader och boxvila senare. Det man gör förebyggande skadar ju inte, men det är ju inte säkert att hästen skulle få en hovböld för att man inte gör det heller. Jag gör det inte, och min häst verkar också överleva :).

Sedan är ju en hovböld en infektion och mig veterligen så stoppar inte olja och annat. Att skölja SKULLE kunna ha en effekt då man spolar bort bakterier som kan finnas i leran men å andra sidan så finns de ju överallt och det måste dessutom till en skada i det yttre på hoven för att det ska krypa in. Ibland är skadan så liten att en visitation inte kan avslöja den.
Absolut! Tror inte oljan hjälper mot bölder men det är ju många som har på rutin att spola, skrubba och fetta in dagligen. Många större stall har hovfett stående vid spolspiltan tex som del av nattningsrutinen. Jag vände mig bara emot att man skulle kunna sabba hoven genom att stryka på ett lager fett varje dag.

Hovbölder beror oftast på underlag i hagen, där kan ers verklighet skilja sig åt.

Om jag spolar ben är det för att det behövs pga lera i hagen. Det är långt ifrån jämnt det behövs.

Jag tvättade och spolade rent gammelmannens hovar varje dag, när det var lerigt i hagen. + då och då spola med Jodopax i strålen.
Men han hade lätt att få strålröta...

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
720
Senast: Ajda
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
832
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 979
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 632
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama