torsdag

Trådstartare
En häst i stallet har fått en hovböld uppskuren, hur behandlar man det på bästa sätt efteråt? Åsikterna går isär..

I övrigt är det väl att hålla rent. Välja hagmark om det går så att gojjiga marker undviks.

Sådana här råd har jag fått:
1. hovis har skurit rätt djupt/mycket - då sätter man en gipsplugg så det blir tryck uppåt och inte bildas svallkött från kötthoven. Sätter man en bra gipsplugg med tillhörande bandage kan det sitta orört i upp till en vecka. Hästen ska stå på boxvila så det inte kommer in fukt till gipset.
2. mindre hovböld där hovis inte behövt skära djupt/mycket - då klarar sig hästen med att man väljer hagmark efter årstid och den får komma in torrt över natten. Hålla rent med t.ex jodopax el likn varje dag. Gärna med en liten tandborste så man kommer åt ordentligt.

Dock är det ju bäst om du hör med din hovis.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 870
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
732
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Jag har en tvåårig Irish Cob kille som haft en hovböld och var hos veterinär för snart 3 veckor sen där de spräckte hål på bölden...
Svar
4
· Visningar
456
Senast: Freazer
·
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 000
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5
  • Att hata mat

Hund, Katt, Andra Djur