Hovböld utan hälta?

Rugge

Trådstartare
Igår kom jag till stallet och märkte att hästen var svullen i VF.

Lite lite varm. ohalt
Gick en sväng och svullnanden släppte lite.

Idag tog jag in honom från hagen och upptäckte en ca cm lång "öppning" vid kronranden. Ser inte att något har runnit ut. Han är varm i området kring öppningen. Men helt ohalt.

Är det vanligt att en häst kan vara helt ohalt när de har en hovböld.

Han brukar ha boots i hagen för att han inte ska trampa skorna, jag trodde först det var skav från dessa, men ser ändå inte ut som ett skav. Man ser liksom separationen mellan huden och hovvägen.

Ringde min hovslagare som rekommenderade att dränka en kompress i alsolsprit och linda med Wetwrap. Bytas varje dag.
Hovis trodde inte det var så farligt eftersom hästen inte visat någon hälta alls.

Vad tror ni kloka bukare?

Sv: Hovböld utan hälta?

Om hästen inte är halt av en hovböld så kan det bero på att den har "pyspunka", dvs varet som trycker på så att det gör ont kan rinna undan eller expandera någonstans. Men om man inte öppnar upp hovbölden och den växer till sig så kan väl hältan komma senare. Olika hästar är ju också olika smärttåliga.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 744
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 827
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
1 407
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 543
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Hönstråden II