Hovböld/stengalla/hovbensfraktur?

Scilla

Trådstartare
I torsdag red jag ut och hästen var superpigg och ville bara galoppera hela tiden. Helt plötslig haltar hon till ordentligt och jag förmodar att hon klev på en vass sten då jag såg att det låg sådan där när jag stannade henne.

Jag tänkte att shit det här gick illa precis när hon haltade till. Men efter några steg så haltade hon inte längre och kändes precis som vanligt.

Det syntes absolut ingenting när jag ledde in henne i boxen. Nästa morgon när jag ska släppa ut henne kan hon knappt stödja på hoven. På kvällen när jag tar ut henne i gången så syns det ingenting och ingeting nu i morse så jag släpper ut henne. När jag kommer hem några timmar senare så är hon lika halt igen.

När jag kratsar hennes hovar syns ingeting men där emot tycker hon det är skönt att få bort trycket från jorden och hon rör sig bättre när jag kratsat hoven. Hoven däremot är mycket varmare än den andra men jag känner ingen förhöjd puls.

Så nu till min fråga. En hovböld kan den komma så snabbt?
Kan en hovbensfraktur visa sig så som min häst visar?
Hur länge visar sig en stengalla?
Och ska hon stå på box eller ska hon få gå ute? hon rör sig inte i onödan i vanliga fall heller.
Ska ringa kliniken imorgon på morgonen och hoppas att de kan ta emot oss så fort som möjligt.

Sv: Hovböld/stengalla/hovbensfraktur?

Jag hade precis de symptomen på en av mina hästar som hade en hovbensfraktur. Hon kunde gå helt rent en bra bit för att rätt var det var kännas som om hon klivit på en vass sten.

Det tog lång tid innan de hittade frakuren då hon inte visade någon som helst hälta på det släta underlaget på ATG-kliniken. De böjde och bedövade länge och väl innan de till slut röntgade ur alla tänkbara vinklar.
Det visade sig att hon hade väldigt tjock sula och antagligen var det därför hon inte kände av frakturen så mkt. Hovbenet rörde sig inte så mkt utan sulan tog upp mkt av stötdämpningen utom just i nedförsbackar när hovbenet trycktes lite bakåt i hoven och då först gjorde det ont.

När det gäller frakturen så läktes den helt enligt planerna så att jag efter 6 v fick börja skritta henne och hon blev helt bra. Lyckades tyvärr med annan skada så jag fick ta bort henne något år senare men innan dess reds hon fullt ut och hoppades.

I torsdag red jag ut och hästen var superpigg och ville bara galoppera hela tiden. Helt plötslig haltar hon till ordentligt och jag förmodar att hon klev på en vass sten då jag såg att det låg sådan där när jag stannade henne.

Jag tänkte att shit det här gick illa precis när hon haltade till. Men efter några steg så haltade hon inte längre och kändes precis som vanligt.

Det syntes absolut ingenting när jag ledde in henne i boxen. Nästa morgon när jag ska släppa ut henne kan hon knappt stödja på hoven. På kvällen när jag tar ut henne i gången så syns det ingenting och ingeting nu i morse så jag släpper ut henne. När jag kommer hem några timmar senare så är hon lika halt igen.

När jag kratsar hennes hovar syns ingeting men där emot tycker hon det är skönt att få bort trycket från jorden och hon rör sig bättre när jag kratsat hoven. Hoven däremot är mycket varmare än den andra men jag känner ingen förhöjd puls.

Så nu till min fråga. En hovböld kan den komma så snabbt?
Kan en hovbensfraktur visa sig så som min häst visar?
Hur länge visar sig en stengalla?
Och ska hon stå på box eller ska hon få gå ute? hon rör sig inte i onödan i vanliga fall heller.
Ska ringa kliniken imorgon på morgonen och hoppas att de kan ta emot oss så fort som möjligt.

Jag red en lång runda för ett par veckor sedan och dagen efter var hästen halt.Först inte i skritten bara i traven och sedan i skritten också.

Han hade en hovböld under skon.Hovslagaren kom en vecka senare och då var det hål på hovbölden.

Ska du sko snart?

Om tre veckor skulle hon skos om.
Idag är det nästan ännu värre hon haltar ännu mera så jag hoppas verkligen att kliniken kan ta emot oss akut.

Om tre veckor skulle hon skos om.
Idag är det nästan ännu värre hon haltar ännu mera så jag hoppas verkligen att kliniken kan ta emot oss akut.

Usch hoppas dom hittar..

Min häst slutade halta efter tre dagar.Han var inte svullen hade torra leder men reagerade på tryck i framdelen av hoven när vet tryckte med sin tång.
Endast hoven var varm.

Hovböld kan komma snabbt. Jag skulle ta ut en hovslagare som kan kolla med visitertång. Hittar han inget åk in till kliniken.

Hoppas det går bra.

Hovböld kan komma snabbt. Jag skulle ta ut en hovslagare som kan kolla med visitertång. Hittar han inget åk in till kliniken.

Hoppas det går bra.

Jo tack märkte det eftersom han blev halt dagen efter ridturen.
Jag skulle ha veterinären ut för att kolla min andra häst så hon kollade med en viseteringstång och kände att han regaerade fram i tån.Han var ohalt när vi sprang med han och allt annat såg normalt ut.Sedan skulle hovslagaren komma på fredagen och då hittade han hovbölden.

Hoppas det går bra.
Njäe - en hovböld kan möjligen "visa sig" snabbt, men det tar ett tag (flera dagar, oftast) för den att utvecklas.

I detta fallet handlar det om en häst som troligtvis har klivit på en sten. Det som då har hänt är sannolikt antingen en blödning/stengalla i sulan eller en fraktur på hovbenet.
Man får normalt inte en böld av att kliva på en sten - bölder beror på att bakterier trängt in i hoven på ett eller annat sätt och skapat en varansamling under hornet.

Jag tycker det är helt rätt att ta in den här hästen direkt till kliniken för att klargöra vad det är som har hänt.

Det var en stengalla.

Jag fick tid direkt så det var bara att lasta och köra dit.
När jag lastar hästen så hoppar hon på tre ben. När jag lastar ur henne så är hon bara lite halt :confused: Troligtvis så gjorde väl viberationerna i transporten henne gott.

Men man känner en tydlig puls så hovslagaren klämmer runt hoven och får ingen reaktion. Men när han klämmer med tång på sulan så kommer det blod direkt, klart rött blod så hon hade en rejäl stengalla.

Så nu har hon fått en sula under skon och idag när hon gick ut så var hon bara lite halt.

Glömde givetvis att fråga hur han kunde utesluta att hovbenet inte var skadat men jag förmodar att han uteslöt det när han klämde runt hoven.

Det var en stengalla.

Jag fick tid direkt så det var bara att lasta och köra dit.
När jag lastar hästen så hoppar hon på tre ben. När jag lastar ur henne så är hon bara lite halt :confused: Troligtvis så gjorde väl viberationerna i transporten henne gott.

Men man känner en tydlig puls så hovslagaren klämmer runt hoven och får ingen reaktion. Men när han klämmer med tång på sulan så kommer det blod direkt, klart rött blod så hon hade en rejäl stengalla.

Så nu har hon fått en sula under skon och idag när hon gick ut så var hon bara lite halt.

Glömde givetvis att fråga hur han kunde utesluta att hovbenet inte var skadat men jag förmodar att han uteslöt det när han klämde runt hoven.

Vad är en stengalla?Har bara erfarenhet av hovböld.

Det är som ett stort blåmärke. Typ blodblåsa som vi får när man klämmer sig. Hovslagaren sa att denna troligtvis hade utvecklats till hovböld inom några dagar och eftersom den låg precis vid sulan så var det bra att vi tog hål på den innan den utvecklats till hovböld då han säkerligen fått verka bort stora delar av sulan och det vill man ju helst unvika vid denna årstid.

Det är som ett stort blåmärke. Typ blodblåsa som vi får när man klämmer sig. Hovslagaren sa att denna troligtvis hade utvecklats till hovböld inom några dagar och eftersom den låg precis vid sulan så var det bra att vi tog hål på den innan den utvecklats till hovböld då han säkerligen fått verka bort stora delar av sulan och det vill man ju helst unvika vid denna årstid.

Då måste den ha varit stor gallan eftersom om det utvecklats till en hovböld och man hade varit tvungen att verkar av stor del av sulan.
Min hade hovböld precis och har verkade av och satte på skon igen så var han okej igen!

Ja han sa att den var riktigt stor och jag tror honom eftersom jag såg med vilket tryck blodet kom ut på.

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 744
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 129
Senast: ameo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 054
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka