Ta det lugnt det är ingen fara!
Min ena häst fick hovböld i somras. En hovböld kan komma av tex. gruskorn som kommit in under skon och legat och "skavt" eller så kan hästen trampat på vasst föremål ( tex. en sten). Finns säkert andra orsaker oxå men det är så här jag har fått förklarat för mig.
Min häst blev halt, men eftersom det kom så plötsligt så ringde jag hovslagaren först. Min häst blev oxå lite svullen och varm i benet, men det är inte alltid de blir det. Hovslagaren kom, tog av skon och klämde med visitertången. Han hittade bölden, skar upp hoven (låter hemskt men han "karvade" lite )så att bölden kunde komma ut. Sen blir det ju bandage några dagar och har man otur så kan bölden komma tillbaka. Min häst fick vila en vecka och sen jobba lite mindre en vecka så på två veckor var han igång igen.
Min andra häst var det lite mer dramatiskt med. Han rejsade i hagen som en galning och plötsligt blev han blockhalt. Han hoppade på tre ben! En sena har gått av tänkte jag, halvt hysterisk. Benet började svullna så jag kylde och kylde. Fick ner svullnaden och fick komma till klinik efter två dagar.Då var han inte halt i skritt längre utan bara i trav. Hovledsvrickning sa veterinären. Visst, liten hage i två veckor (hur kul är det för en överpigg 4-åring?). Sen skulle han skos. Då sa min hovslagare, vilket ben är han halt på? Höger fram sa jag. Titta här då sa han. Spår efter en kraftig hovböld! Alltså var det ingen hovledsvrickning utan en hovböld. Det jag vill ha sagt med detta är att en hovböld är inte den andra lik. De kan te sig på många olika sätt. Det finns naturligtvis allvarliga och mindre allvarliga hovbölder. Får man tag i dom i tidigt skede så är det oftast inget farligt.
Om mina hästar blir halta så ringer jag hovslagaren först numera, jag "hoppas" på att det är en hovböld för det är ju det "lindrigaste" enligt min mening.
Ta det lugnt din häst kommer inte att dö!