Hovböld!säj allt ni vet om det???!!!

Gullan86

Trådstartare
ja vad vet ni om det? allt. hur lång tid det tar innan det går över hur händelseförloppet tätt sig???
vad gjorde ni?
vad trodde ni?
hur gick det?
blev allt bra?
satt det långt in? vad är skillnaden är det allvarligare då? vad gör man?
ja skriv allt ni vet jag behöver tips...och så mkt fakta som möjligt. får inte köpa min lille pålle om jag inte får fram fakta som visar att han blir frisk snart.=( :cry:

jag är otroligt tacksam alla som svarar. :bow:

Sv: Hovböld!säj allt ni vet om det???!!!

snälla kan ingen svara=( klarar inte att förlora min bästa vän=(.

Ta det lugnt det är ingen fara!
Min ena häst fick hovböld i somras. En hovböld kan komma av tex. gruskorn som kommit in under skon och legat och "skavt" eller så kan hästen trampat på vasst föremål ( tex. en sten). Finns säkert andra orsaker oxå men det är så här jag har fått förklarat för mig.
Min häst blev halt, men eftersom det kom så plötsligt så ringde jag hovslagaren först. Min häst blev oxå lite svullen och varm i benet, men det är inte alltid de blir det. Hovslagaren kom, tog av skon och klämde med visitertången. Han hittade bölden, skar upp hoven (låter hemskt men han "karvade" lite )så att bölden kunde komma ut. Sen blir det ju bandage några dagar och har man otur så kan bölden komma tillbaka. Min häst fick vila en vecka och sen jobba lite mindre en vecka så på två veckor var han igång igen.

Min andra häst var det lite mer dramatiskt med. Han rejsade i hagen som en galning och plötsligt blev han blockhalt. Han hoppade på tre ben! En sena har gått av tänkte jag, halvt hysterisk. Benet började svullna så jag kylde och kylde. Fick ner svullnaden och fick komma till klinik efter två dagar.Då var han inte halt i skritt längre utan bara i trav. Hovledsvrickning sa veterinären. Visst, liten hage i två veckor (hur kul är det för en överpigg 4-åring?). Sen skulle han skos. Då sa min hovslagare, vilket ben är han halt på? Höger fram sa jag. Titta här då sa han. Spår efter en kraftig hovböld! Alltså var det ingen hovledsvrickning utan en hovböld. Det jag vill ha sagt med detta är att en hovböld är inte den andra lik. De kan te sig på många olika sätt. Det finns naturligtvis allvarliga och mindre allvarliga hovbölder. Får man tag i dom i tidigt skede så är det oftast inget farligt.
Om mina hästar blir halta så ringer jag hovslagaren först numera, jag "hoppas" på att det är en hovböld för det är ju det "lindrigaste" enligt min mening.
Ta det lugnt din häst kommer inte att dö! ;)

;) gå in på svenska hovslagarföreningens hemsida, där hittar du bra info om sådant här.

Säger som Lisso, ta det lugnt!

Min pålla fick en hovböld för inte så länge sedan. När jag skulle hämta henne i hagen stapplade hon emot mig och hade uppenbara problem med att trampa på ena frambenet. Dessutom var det fruset och "knöggligt" i marken vilket inte underlättade. Båda fram var svullna och varma. Jag ringde vet. som tyckte att jag skulle avvakta. Kylde med isbalsam och svullnaden gick ner något. Dagen efter var hon ännu sämre och vet. rekomenderade mig att ringa hovslagaren. Han hittade bölden efter lite letande och hästen gick renare på direkten. Svullnaden var i princip borta dagen efter och efter tre dagar var även värmen borta. Satte igång henne efter en vecka.

En hovböld är inget dramatiskt om den upptäcks och åtgärdas direkt. Tyvärr är det något som lätt kan hända, vissa hästar är känsligare än andra. Så jag tycker inte att du skall vara rädd att förlora din häst. Lycka till!

Lisso skrev:
Ta det lugnt det är ingen fara!
Min ena häst fick hovböld i somras. En hovböld kan komma av tex. gruskorn som kommit in under skon och legat och "skavt" eller så kan hästen trampat på vasst föremål ( tex. en sten). Finns säkert andra orsaker oxå men det är så här jag har fått förklarat för mig.
Min häst blev halt, men eftersom det kom så plötsligt så ringde jag hovslagaren först. Min häst blev oxå lite svullen och varm i benet, men det är inte alltid de blir det. Hovslagaren kom, tog av skon och klämde med visitertången. Han hittade bölden, skar upp hoven (låter hemskt men han "karvade" lite )så att bölden kunde komma ut. Sen blir det ju bandage några dagar och har man otur så kan bölden komma tillbaka. Min häst fick vila en vecka och sen jobba lite mindre en vecka så på två veckor var han igång igen.

Min andra häst var det lite mer dramatiskt med. Han rejsade i hagen som en galning och plötsligt blev han blockhalt. Han hoppade på tre ben! En sena har gått av tänkte jag, halvt hysterisk. Benet började svullna så jag kylde och kylde. Fick ner svullnaden och fick komma till klinik efter två dagar.Då var han inte halt i skritt längre utan bara i trav. Hovledsvrickning sa veterinären. Visst, liten hage i två veckor (hur kul är det för en överpigg 4-åring?). Sen skulle han skos. Då sa min hovslagare, vilket ben är han halt på? Höger fram sa jag. Titta här då sa han. Spår efter en kraftig hovböld! Alltså var det ingen hovledsvrickning utan en hovböld. Det jag vill ha sagt med detta är att en hovböld är inte den andra lik. De kan te sig på många olika sätt. Det finns naturligtvis allvarliga och mindre allvarliga hovbölder. Får man tag i dom i tidigt skede så är det oftast inget farligt.
Om mina hästar blir halta så ringer jag hovslagaren först numera, jag "hoppas" på att det är en hovböld för det är ju det "lindrigaste" enligt min mening.
Ta det lugnt din häst kommer inte att dö! ;)

hej tack så mkt för svaret det tryggade.
din häst nummer 2 stämmer in så himla bra på "min" eftersom han oxå va blockhalt först och sen blev bra i skritt sedan blockhalt igen och även svullen i benen. men vad menar du med"får man tag i det i ett tidigt skede så är det ingen fara" vad kan hända annars? vad är ett tidigt skede då? ägaren ringde en hovslagare tidigt men hon såg inte hovbölden och han belv då bättre sen kom det tillbaka. men om hovbölden sitter långt upp hur gör man då? för man kan väl inte karva ut den då?. hur skötte du om hoven när den blivit urkarvad?.
jag är mest lessen för hästen av en anledig som jag inte kan säja här. men jag hoppas så himla mkt att det ska fixa sig. och att han får komma hem till mig snart.
jag jag känner med att har dom hovböld så är det ingen fara på taket jämfört med de oträckheter som finns=(.
men denna hästen var tvugen att bli rötngad för att den skulle synas. hm. han är oxå 4år. och de säjer ju att det är vanligt på unghästar.
och tack igen för svaret :bump:

Catinca skrev:
Säger som Lisso, ta det lugnt!

Min pålla fick en hovböld för inte så länge sedan. När jag skulle hämta henne i hagen stapplade hon emot mig och hade uppenbara problem med att trampa på ena frambenet. Dessutom var det fruset och "knöggligt" i marken vilket inte underlättade. Båda fram var svullna och varma. Jag ringde vet. som tyckte att jag skulle avvakta. Kylde med isbalsam och svullnaden gick ner något. Dagen efter var hon ännu sämre och vet. rekomenderade mig att ringa hovslagaren. Han hittade bölden efter lite letande och hästen gick renare på direkten. Svullnaden var i princip borta dagen efter och efter tre dagar var även värmen borta. Satte igång henne efter en vecka.

En hovböld är inget dramatiskt om den upptäcks och åtgärdas direkt. Tyvärr är det något som lätt kan hända, vissa hästar är känsligare än andra. Så jag tycker inte att du skall vara rädd att förlora din häst. Lycka till!

tack så mkt för stödet... :bow:
men återigen varföär kan det vara dramatiskt om det inte upptäcks i tid? och hur lång tid är för lång tid.
"min" bebis blev blockhalt helt plötsligt av en knagglig hage (sen eller nåt). och vet sa att han antagligen trampat på en sten och fått en blödning(det är väl som en hovböld kan man ju säja).
sen gick det en vecka och då var han bara halt i skritten och ganska mkt. sen efter det väntade vi 2veckor och i slutet av den andra veckan vart han helt plötsligt blockhalt igen och ennu värre denna gången. så nu har det alltså gått 4veckor sen hovbölden utvecklades(antagligen). men vad sja jag göra nu när han har boxvila(vet ej om hoven är urkarvad) för att han inte ska få överbelastning i det andra frambenet?. hur ska man linda hur ofta och så. ska man ha mkt spån i boxen?. hur länge ska han stå,på boxvila?.
sen när den blir urkaravad finns det några bra tips då om hur man sköter den? gör allt för honom och kommer göra det vad som än händer :banana:
tack för de bra svaren

Ibland kan det vara svårt att hitta en hovböld i tidigt skede, då måste den mogna. Ibland blir hästen mer halt elle bölden kan oxå gå tillbaka och försvinna helt.
Jag vill inte skrämma dig men min hovslagare har berättat hemska historier om hovväggar som lossnat pga. att hela hoven har varit full med var, MEN det är ju extremfall!! Det är ju inte så att det har hänt DIN häst!
Hade min häst gått 4 veckor med misstänkt hovböld hade jag kört den till klinik. Jag tycker inte att det ska ta 4 veckor för en böld att komma ut, men jag är ingen expert, jag kan bara dela med mig av mina egna erfarenheter och mitt eget sunda förnuft.
Jag vet inte var du bor men bor du i Göteborgsområdet så hade jag gett dig rådet att åka till Ale-kliniken för där har dom en jätteduktig hovslagare som dom samarbetar med.
Dessutom tycker inte JAG att en häst ska ha boxvila! Haltar den inte i skritten så tycker jag att man ska promenera med den varje dag!
När min häst nr1. hade hovböld så tvättade jag "hålet" med jodopax och sen la jag en bomullstuss med jodopax + bumull i hela hoven sen lindade jag med klisterlinda+ silvertejp (eller tjärtejp=dyr!). Han fick inte gå ut om det var blött ute. När ha skulle ut i hagen så hade jag bandaget på + en "plastsko" som man sätter på hoven. Finns att köpa i ridsportsbutiker. Efter jag slutat med bandaget så fick han ändå ha på sig plastskon i hagen pga. risk att trampa hål i sulan. Hade nog extraskon i 4 veckor.

Ang. stöd bandgade på det friska benet så hade jag det på hästnr.2 eftersom han inte ville stöja på det onda benet. Hade det på natten+ halva dagen. Vet inte om det var rätt men det funkade på min häst.

Det kommer att lösa sig, var inte orolig. Lycka till! :)

Säger som de andra - Ta det lugnt. Har man en kalashalt häst där man kan konstatera hovböld blir man glad för det betyder att man kan stryka alla andra betydligt allvarligare hältor.

Om man lämnar det orört så gör man inte mycket mer än förlänger lidandet för hästen. Efter tillräckligt lång tid kryper bölden upp och spricker i kronranden. Då kan hästen ha ont i 2-3 veckor. Skär man upp den så går hältan oftast över på en gång när varet rinner ut.

Är du helt säker på att det är en hovböld din häst har? Hovbensfraktur kanske..? Jag hade nog åkt och röntgat hoven eftersom hältan kommer och går på det viset du beskriver.. En hovböld BÖR ha spruckit ut inom 4 veckor tycker jag, annars verkar det lite mystiskt.. Hade det varit min häst hade jag åkt och röntgat iallafall.

hovböld är ingen fara. Har tappat räkningen på hur många hovbölder vi haft under åren..
Däremot ska en häst med hovböld inte boxila. Ju mer hästen rör på sig desto snabbare spricker bölden. Våran hovslagare brukar säga "det här ska jag ju egentligen inte rekomendera men ta ut häste och galoppera i en timme så är han ohalt i morgon"
Gå i hage och promera kan hästen iaf göra.
Men har det gått 4 veckor skulle jag vara tveksam till om det verkligen var en hovböld och beställa tid på klinik.

Hästen som gullan86 berättar om är min. Jag var med honom till Mantorp hästklinik. Där blev han ordenligt undersökt. När de kännde med visiteringstången reagerade han som om det var hovbensfraktur. De tog 4 röntgenbilder och upptäcket att det ingen var en fraktur. Efter lite letande så hittades en böld tillslut. Bölden sitter lite illa till för att upptäckas med tången. Den karvades upp och jag lägger om den varje dag. Hovslagaren kommer på måndag och ska se vad hon kan göra för hästen. Han har inte boxvila. Gå ut varje dag i en hagen som jag använder i vanliga fall på våren innan sommarbetet. Den är inte upptrampad som vinterhagen så jag tänkte att det är dättre för honom att gå där, så att det inte blir så mycket lera o sten i hoven.

*lånar knapp*

Har en dam som ägnade större delen av sin 2:a vinter åt att få hovbölder pga oskodd på knaggligt underlag. Inte en enda gick att ta med att verka upp utan de gick ut i kronranden...

Så i vinter (4 år) hade jag precis som någon annan här en häst som kom in lite småhaltande. Hon med en hagtornssticka mellan senor och benet (tack för det) och lite svullen. tog ur taggen och tvättade samt la ett jodopaxbandage och red ut en liten runda för att öka blodcirkulationen, i skritt helt ren men hysteriskt halt de få travsteg jag testade.

Hon fick fortsätta gå i hagen och verkade under 5 dagar bli bättre för att sedan bli jättehalt, ingen puls och ingen värme. Beställde tid på vet.klinik, misstänkte fraktur (haft det för 2 år sedan på annan häst med samma symptom) tyvärr var det väntetid på 1 vecka så jag ställde henne bara på boxvila.
2 veckor efter taggen sprack en hovböld ut i kronranden igen. Efter 2 dagar gick hon jättebra igen och en vecka senare var hon helt ok.

Demolisk hovböld kallade min vet. det eftersom de är näst intill omöjliga att både diagnostisera och lokalisera.

min fjording hade en väldigt stor hovböld..var ute och red när man slog i en sten och blev blockhalt, vilket är ganska konstigt eftesom det inte var ett hårt slag elerl stor sten..
han fick vila men det blev inge bättre..vi trodde då att det var hovböld så han skulle stå med hoven i saltvatten då d kan påskynda läkningen.. vi trodde av hovblöden satt på insiidan av hoven eftersom det var där han hvar varmast me det visade sig att den satt på utsidan, han belastade insidan mer eftersom han inte ville stödja på det onda...
veterinären skar upp hoven och det rann ut..han fick ha gips några dagar och sen en sula under skon och nu är han helt bra!

han hade dock en stor hovböld.

Jag har varit med om hovbölder några gånger. "Min" veterinär säger alltid att man inte skall ha för bråttom att skära upp, bölden skall mogna några dagar. Lägger man jodopaxomslag skyndar man på att bölden mognar. Några gånger har hovslagaren skurit upp i sulan, en gång gick det inte att lokalisera bölden, utan det var bara att vänta, det blev succesivt bättre om efter 1 1/2 vecka var det OK igen. Hästar kan bli väldigt halta av hovbölder och i princip hoppa på tre ben. Det man skall tänka på är att symptomen för hovbensfraktur är väldigt likartade.
Men som någon sa, märker man att det "bara" är en hovböld brukar man bli glad.

förra sommaren var min häst varm till och från i v fram. hon fick vila och det försvann på nån dag.
i september markerade hon på v fram i trav en dag när jag longerade. hon vilade, nästa dag märktes ingenting.
i slutet av oktober var hon blockhalt i hagen en dag, kunde inte stödja på v fram.
hon hade kraftig puls, var mkt svullen och jättevarm i hoven och över kotan.
2 i mitt stall är veterinärer, dom kollade henne och vi trodde faktiskt att det var fång eftersom vi inte hittade nåt hål i hoven och hon satte ner hoven så konstigt.
hon fick stå inne och nästa dag kom hovslagaren och skärde i hoven, och hittade en liten hovböld i tån. man såg verkligen hur skönt min häst tyckte det var när hovis skar rent.
sen fick hon gå ut i en mindre hage, gå där i 2 dagar och sen tillbaka till sin vanliga stora hage.
hon var ohalt efter 2 dagar och jag satte igång henne efter 6.

Låter som om hästen snart blir bra igen nu. Hovbölder kan ju vara luriga, måste vara skönt att få veta vad det var och att det bara var en hovböld och ingen fraktur! Hoppas också att Gullan nu får sin häst till slut.

Knapplån. Jag har varit förskonade från hovbölder rätt väl.

De har haft ett par små som inte gett några symptom utan upptäckts när hovslagaren verkat och hittat en oläkt böld.

Men valacken har haft en liiiten pluttig en i tån, precis under skon. Inte varm eller så i hoven och inte halt men kändes knackig första 20 minutrarna av ett ridpass. Försvann efter cirka tre veckor. Kunde inte begripa vad det var, och det värmde ur helt med. Vid nästa skoning hittade ju hovis svaret.

Unghästen (2 år i april) har haft en hovböld som 'alldeles nyss' kom ut i kronranden. Dock inte varit varm eller het i hoven, och ingen 'extra' hälta (hon har ju redan innan hovbölden varit halt bak pga mskeltrassel). Så där var enda symptomet att den brast i kronranden.

Catinca skrev:
Låter som om hästen snart blir bra igen nu. Hovbölder kan ju vara luriga, måste vara skönt att få veta vad det var och att det bara var en hovböld och ingen fraktur! Hoppas också att Gullan nu får sin häst till slut.

tack för stödet men det blev endå inte så tills slut *snyft*

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 577
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 858
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 234
Senast: MML
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 514
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka