Hovböld på föl???

Pisan

Trådstartare
Valde att lägga min fråga här...trots att den kanske egentligen passar bäst på hästvård...men vill ha svar som är fölrelaterade...

Idag låg mina föl så lugnt och vilade när jag kom till dem...men när de reste sig kunde jag konstatera att stofölet (drygt två månader) hade svårt att stödja på ena frambenet. Inga sår finns...inga svullnader, men stark värme i inre delen av hoven. Hon går s a s på tå..och det påminner mig mycket om sättet att gå för andra hästar jag haft som råkat ut för hovböld.
Inga märken i sulan finns...eller andra tecken på att något "trängt in" i hoven.
Jag har beslutat mig för att avvakta till morgondagen...men vore jätteglad för reaktioner och erfarenheter...

Hovböld??? kan hon så snabbt ha fått så ont??? Hon var helt OK igår kväll. Hovbensfraktur??? hur vanligt är det på föl?? Vrickning?? kan det göra så ont???
Hon "stapplar" fram och har svårt att belasta benet...men tar sig fram i alla fall..och allmäntillståndet är helt opåverkat..

Någon???

Sv: Hovböld på föl???

Jag fick det på en fölis...

Tycker det är oroväckande hur vanligt det har blivit de sista åren.

Jag har också haft det på en fölunge, verkar som att det blir vanligare och vanligare.

fölet som gick med hästarna på betet förra året fick hovböld. hon kunde knappt gå, inte stödja på benet.

Tack för era svar...

Det är nu helt tydligt att det verkligen är en hovböld. Några timmar efter mitt inlägg tittade jag till henne igen..och då stod hon på benen och förflyttade sig väldigt mycket bättre än tidigare.
Ytterligare några timmar senare hade hovbölden spruckit i kanten av sulan och hon kunde till och med trava lite.
Jag tänker hålla lite koll på förloppet...men eftersom trycket nu släppt för henne hoppas jag hon kommer att kunna röra sig obehindrat ganska snart.
Det ser ut som om bölden sitter precis intill hovväggen i kanten på sulan...

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: bellala
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 349
Hästvård För en knapp vecka sedan så var vårt ardennersto halt när vi hämtade henne ur hagen. Inte blockhalt men halt i höger fram som visade...
Svar
13
· Visningar
2 688
Senast: Toudi
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 362
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar