Hovböld i kornranden

Mary91

Trådstartare
Om ens häst får en hovböld som går ut i kronranden. Hur sköter man den på bästa sätt då?

Tillägga att jag inte har någon häst som har detta utan har bara funderat på detta ett tag så tänkte nu höra här på buke :)

///Såg nu att jag stava fel i rubriken, sorry!

Sv: Hovböld i kornranden

Hej.

Jag fick rådet av hovis att tvätt och spola ur bölden. Sen var det bra, inge bandage eller så och var det ändå under vårslask perioden.

Okej, tack för svaret :)

Men hur lång tid tog det ungefär innan det hade läkt ihop?

Det läker fort. Tänk på att smörja stället med mjukgörande salva då hovanlaget växer ut därifrån.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 048
Senast: jemeni
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 725
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
569
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka