Hovböld eller?

Joyride

Trådstartare
Nu har min häst varit hal i 6 veckor!
Dag 1 var hon bara lite halt dag2 mer halt och dag3 jätte halt så jag kalla på vet men hon hitta inget fel, fick smärtstillande med det hjälpte inte, efter en vecka spricker det upp en hovböld presis i hovranden, lägger om varm/våt omslag. Hovböld läker men hon är fortfarande halt efter en vecka. Ringer vet o hör vad vi sakall göra, vått omslag igen, men inget fröbättring, ringer vet INGEN o hon tror fortfarande att det kan vara hovböld som inte gett sig, då dom tydligen kan vara långlivade.

Någon mer som har haft svår hovböld?

Hon är varm i hoven och lite varm i benet, halt från och till på rakt spår men halt på volt, båda varv.

Är behandlad i hovlederna i aug/sep

Försöker få tag på vet igen....

Sv: Hovböld eller?

Vet en häst som trampade in en liten, spetsig flisa i hoven. Förmodligen bit av en spik. Den syntes inte utifrån, så att säga.

Den hästen blev halt, jättehalt, och det gick inte över. Åkte in till klinik, behandlades för hälta. Blev inte bättre. In igen, ny behandling. Inget resultat.

Tredje gången röntgade de hoven. Då visade det sig att den lilla spibiten satt inuti hoven. De skar ut den, bölden läkte tillslut. Hästen frisk.

Men en sån allvarlig hovböld, med en spikbit intrampad kunde vara riktigt allvarligt. Om det hade gått riktigt illa kunde hästen ha måsta tagits bort, enligt vet. Så man ska nog inte avvakta alltför länge med såna symptom.

Norrland

Åk in till klinik och röntga, vänta inte. Var själv igår inne med min som hade hovböld som var seg att få ut, lyckades dock tillslut men hade en del symrom som hängde med ett tag men som för ett tag sedan försvinna helt, blev dock akut halt igen efter denna skoning och hade tur att kliniken hade ett återbud och fick honom röntgad direkt igår. Det hela hade av någon anledning spridit sig som en inflammation i hovbenet och hade vi inte upptäckt det så tidigt kunde det ha blivit kroniska förändringar av det. Nu står han gipsad med total boxarrest och med buttabehandling. Prognosen ser ljus ut för oss för att det upptäcktes i ett så tidigt skede, men den kan snabbt bli mkt dålig tydligen om man inte upptäcker och behandlar i tid, så mitt råd är som sagt, rappa på in till en klinik och få tatt en röntgenbild på hoven.

Vår häst hade en hovinflamation förra månaden. Den höll i sig i åtta hela veckor. Symptom som hovböld. Till och från. Ringde ut vetrinär som är expert på ben. Han konstaterade att det var en inflamation i hoven och skrev ut penicilin. "Ring mig och klaga om det inte blivit bättre om tio dagar"

Tio dagar efter penicilin-behandligen var hon bra igen.

En sak som man ofta tror är hovböld är bärrandsröta. Kan vara värt att ha i tankarna..

Så började symtomen på min häst, och nu har jag (1½ år senare) fått diagnosen fång med hovbenssänkning..............:cry:

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Grazing
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 475
Senast: Robina
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka