Sv: Hovböld av snösulor?!
vad märkligt!
aldrig haft snöstyltor bak på ngn av blodisarna, bägge "normalt" plattfotade och skodda runt om. Inga konvexa sulor - bara platta.
aldrig behövt sulor ö.h.t på dem, så det finns nog som sagt en känsligare kategori än de jag erfarit. trots att min är känslig. kan inte gå utan sko på - blir halt med tappsko fram. bak är okej utan problem.
När B kom hem efter op, så kom hon ju av diverse anledningar hem barfota. Satte easyboots på henne fram, men hon var barfota bak. Stod ju bara i sjukhage (bra underlag) och gick till/från den samt korta prommisar på gräs. Gick utmärkt, såtillvida att hon inte ömmade ett dugg etc. Så jag fick lite horn och började överväga att ha henne oskodd bak under konvalescensen. Det var INNAN hovslagaren efter en vecka kom för att slå på skorna och utbrast 'OJ' när han lyfte upp bakfossingarna. Det lilla livet gick på sulan
Samma sak hände ju fram vid tappsko, när hon bröt av/slet ner ytterväggen litegrann (sällan hon gjorde tras av hovarna, men du vet ju hur det blir om en skodd häst blir av med skon hux flux och ingen verkning), och sen gick hon på sulan. Så lite fanns det att spela på. Blev inte speciellt halt ens fram av tappsko, men linkade på hårt underlag. (Gick aldrig spec länge med tappsko, jag paketerade ju hoven eller satte eb direkt)
Så, jag har lite svårt att kategorisera henne. Synnerligen opipig dam (hon pep ju inte speciellt ens då när snösulorna spökat och hela sulan sviktade..), men samtidigt den absolut minst lämpade häst jag mött att gå barfota.
Lyx ang slippa styltor på skodd häst! Här har ju V skor + hufgrips bak, fbl har skor men inga sulor alls bak (ska få huf grips strax innan jul) och ungponnyn är oskodd (fina, skålade hovar han). Fblherrn går med platådojor mest hela dagarna, Vision får styltor men låga som släpper, och ungponnyn fräser runt helt oberörd. Vi har ca 5 cm kramsnö, värsta tösnösorten.
Möjligt det skulle fungera när det är 'kall' snö, Vision vet jag dock får isstyltor då istället, livsfarligt. Men han har ju rätt små hovar med, om det spelar in? (Hade Blå med, plutthovar. Nye herrn har lite rejälare doningar)
Men jo, Blå var nog betydligt känsligare än din ja! Den här nya har jag ju dålig koll på, han har hela sulor fram sen ett par skoningar tillbaka, pga lätt sulömhet (enligt äg), jagt änkte fortsätta låta han ha hela sulor fram, törs ju av uppenbar anledning inte experimentera med hufgrips fram just nu. Han har dock inte tillnärmelsevis lika platta hovar som B hade såg jag när vi fick sko om fram, så möjligt han kan gå utan. Bak har han betydligt mer skålade hovar än B. (Som ju gick med hela sulor även bak, det dock antagligen mest pga mattes noja *s*)