Jag vet att många islandshästryttare på elitnivå skor sina tävlingshästar med sulor och silikon under säsongen. Min hovslagare menade dock på att den extra vikten innebär ett större slitage på lederna när hoven slår i marken med tyngden och rekommenderade lädersulor istället. Vad ger mest svikt/dämpning utav dessa två? Min häst har ganska platta hovar och blir stum och mycket kortare i steget på hårt underlag tex ovalbana. (på grusväg går stenarna in i sulorna och lämnar vita märken). Jag upplever att han inte alls vågar ta i lika mycket som på mjuka underlag och vill därför hitta en skoning som både skyddar och dämpar.
Vad ger bäst svikt - vanliga lädersulor eller silikon och sula? Vilken sula används till silikon?
En häst ska ha vanliga skor å inge annat tycker jag när man tävlar.
vanliga benskydd är helt okej om hästen slår sig.
Man ska inte hålla på å joxa hit och dit för att få bättre steg.
Det är ju så man håller på med TWH hästarna så de ska tölta snyggare.
Man gjuter stora klumpar på hovarna så hästarna knappt kan gå. jag menar hur långt ska vi gå för att hästarna ska gå fint??
Ja anser att allt sånt där är fusk vid ridning, helt enkelt doping, om hästen får bättre steg av att man tex har boots på hovarna innebär de ju att hästen får nått den egentligen faktiskt inte har. Och man kanske inte skulle vinna om man tog av bootsen och tävlade utan.
Vad är då skillnaden att ge en piller så den rör sig bättre?
Skillnad är om hästen är sulöm och med sulor går bättre, men då gör man de i ett annat syfte och man använder mkt lätt sulor.
Men att sätta på tunga skor, sulor och verka hovarna så de får ett stumt steg/högre steg är fel fel fel.
Jag skulle aldrig tävla med boots ens, jag vill visa upp min häst i original så som hon är och vinner jag ska jag vina ärligt!