hovbenstrotation

stumpan

Trådstartare
hej har en häst som stått på box i 5 veckor,röntgades för 2,5 veckor sedan och ska röntgas i slutet av denna veckan.men nu till min fråga ,jag tycker att hon har kännbar puls förtfarande ,hur ska det vara efter 5 veckor på box.

Sv: hovbenstrotation

Hej! Min häst fick fång 5/6, är röntgad 2ggr ingen rotation men har fortfarande lite puls på hf. Jag har haft pulsnoja och oroat mig men enligt hovis så kan det sitta i länge, tills hoven har vuxit ner en bit. Min häst kommer att bli helt återställd men man måste ge det tid att läka.( fick fång av korticon)

hej har en häst som stått på box i 5 veckor,röntgades för 2,5 veckor sedan och ska röntgas i slutet av denna veckan.men nu till min fråga ,jag tycker att hon har kännbar puls förtfarande ,hur ska det vara efter 5 veckor på box.

Men vad menar du med "kännbar puls"? Att kunna känna pulsen på insidan av kotorna behöver inte vara onormalt. Det är ju bl a där man "tar pulsen" på en häst. Min häst t ex kan man alltid känna pulsen på - sommar som vinter.

Det varierar däremot har jag märkt för när det är regnigt och och lite kyligare som det varit en hel del i sommar så har jag kännt den lite svagare och när det är jäkligt varmt så är den lite tydligare.

Eller du menade kanske att du känner puls i själva hoven? För det ska man ju inte göra.

har väl blivit nojig,har läst att man knappt ska känna pulsen .men det gör jag ju ,när jag var inne o röntga henne sa vet att hon hade väldig stark puls.är väl rädd att rotationen inte ska stoppa.

Ja men säkert hade veterinären rätt i att din häst hade stark puls då.

Jag menar absolut inte att det du känner nu är normalt för din häst för det vet jag inte. Självklart ska du vara uppmärksam nu när din häst fått fång.

Det jag ville säga var att det behöver inte vara onormalt att känna pulsslag vid kotorna. När man tar pulsen på en häst kan man göra det tex i "armhålorna" eller vid kotorna. Tror man kan ta pulsen på ytterliggare ett ställe men var det är kommer jag inte ihåg :)

Det svåra är att skilja den normala pulsen åt mot den "farliga".

Om du som har en fånghäst skulle känna på min pålles kotor en riktigt varm dag när det dessutom är mycket insekter, så skulle du förmodligen bli nervös och få "fångest" :) för då känner man pulsen mycket tydligare.

Men jag har lärt mig att det är helt normalt för min häst. Värmen verkar öka genomströmningen av blodet eller nåt :p och dessutom så står pålle och stampar med benen hela dagen pga insekterna och då ökar pulsen.

Kan tillägga att hagkompisen också har starkare puls vid värme och mycket insekter.

Vad är din häst behandlad med o hur länge? Hur rör sig hästen? Det kan vara så att den behöver en kur till med NSAID preparat.

hon gick 10 dar på finadyne.åkte o röntga efter 3 veckor där fick hon butta 14 dar har precis avslutat buttan nu och ska röntgas igen på tors

De kan t o m ha digitalpuls länge även efter att rotationen gått tillbaka.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
560
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 950
Senast: Missemus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka