Hovbensrotation

Sv: Hovbensrotation

Så optimistisk var jag också !
Det går inte att se förrens hovbenet sticker utanför sulan.
Usch vad jag låter
Hej från hambo

Det gör man inte, men är den mjuk ovanför kronranden kan man misstänka att benet har flyttat på sig.

Jodå, nog går det allt. Men det beror ju på hur långt gånget det är och hur länge sedan rotationen debuterade. En lindrig rotation är nog väldigt svår att se. Jag såg det väldigt tydligt på en ponny för en tid sen. Så visst går det!

Men du vet ju vilka symptomen är.

Visst kan en penetrerad sula ses- om man nu kan lyfta hoven på en häst som har så fruktansvärt ont.

När hovbenet tippar framåt-rotation. när hela benet sänks- sänkning.

det är mao mer allvarligt när det sjunker o då oftast i komb. med rotation.

Hoven förlorar sitt djup/ urskålning vid bägge.

När hästen har fått en hovbensrotation så ser det oftast ut som att den "går på högklackade skor", innan man verkat ner trakterna för att förhindra det.
När de högklackade skorna inte verkar finnas där, dvs när det dubbelslående steget är bortverkat, ligger man nog ganska nära sanningen om hovbenets "nya" läge.

Detta är i alla fall vad jag fått lära mig på min hovslagarutbildning och under min praktik med klinikhovis på Ultuna. Och efter att ha sett röntgenbilder så stämmer min bedömning ofta med dessa.

Fast på min med måttlig rotation- verkades inte trakten ner förrän den var återställd- på det första ÅB 5 v. senare. Strömsholm.

Ameo, är du lärare? Om inte så tycker jag att du ska bli det! Jag hittade din eminenta teckning när jag sökte på hovbensrotation, den ihop med ditt pedagogiska sätt att förklara gör att jag förstår precis hur det fungerar...

Du har ju hjälpt mig förut med hovfrågor(fölet som blev bockhov, som med din hjälp kom under behandling i rätt tid)

Tack:love:

min hovslagar som gått specialkurser i sprickor och fång kunde känna det. Han kunde liksom känna bak mellan ballarna strax under karleden att benet hade flyttat på sig.
Men jag kunde inte känna någon skillnad när han visade. Men röntgen visade vad han sagt. Så det finns nog ett sätt. Annars va han väldigt bra på att chansa.

Fast på min med måttlig rotation- verkades inte trakten ner förrän den var återställd- på det första ÅB 5 v. senare. Strömsholm.
VAD var återställt?

Man bör vänta tills värsta inflammationen lagt sig innan man verkar ner trakterna. Annars riskerar man ju nästan att göra det ännu värre, eftersom nedverkade trakter (ffa i kombination med lång tå) gör att böjsenans dragningskraft i hovbenet sundersida ökar ännu mer... I fångens akutstadie bör man snarare hjälpa hästen att stå på tå, för att minska nämnda dragningskraft - ett bra sätt är att ställa den på sandbädd så kan den själv välja att stå på tå i sanden...
Sand ger överlägset bäst understöd för sånt - har Ni inte själva lekt ballerinor i sanden på stranden nån gång??

Ameo, är du lärare? Om inte så tycker jag att du ska bli det! Jag hittade din eminenta teckning när jag sökte på hovbensrotation, den ihop med ditt pedagogiska sätt att förklara gör att jag förstår precis hur det fungerar...

Du har ju hjälpt mig förut med hovfrågor(fölet som blev bockhov, som med din hjälp kom under behandling i rätt tid)

Tack:love:

Hehe, nej jag är inte lärare, jag avbröt lärarutbildningen efter 2 terminer. Är alldeles för lat...:o

Varsågod! Alltid trevligt att kunna vara till hjälp - till dem som uppskattar det!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har hamnat i ett dilemma där jag sålde en häst för ett halvår sedan som köparen nu vill häva. Grejen hör till att hästen har...
2
Svar
27
· Visningar
3 656
Hästvård Hej, fick åka in akut med hästen i fredags och då konstaterades kraftig hovbensrotation med 8 mm kvar till sulan. En dryg vecka tidigare...
2
Svar
29
· Visningar
2 701
Senast: Missemus
·
Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
624
Senast: BoYo
·
Hästvård var inne på klinik igår med min häst då han fått sig en sparkskada i hagen, röntgen såg fin ut men ultraljudet kunde man se en liten...
Svar
0
· Visningar
222
Senast: casio01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka