Hovbensrotation

Sv: Hovbensrotation

Man får väl säga att hovbenet roterar eller sänks i förhållande till hovväggen, eftersom sambandet släpper som ska hålla dem "på samma linje".

Hovbenet kan kanske sägas även kan sänkas/roteras i förhållande till marken, om det var så att sambandet höll hovbenet på plats till stor del, pga för "höga" hovväggar där sula/stråle inte tar upp normalt tryck.. När sambandet då släpper "faller" hovbenet helt eller delvis ner till ett läge där sula och stråle tar stopp. Lossnar det bara delvis = rotation, pekar ju hovbensspetsen neråt och kan utöva ett onaturligt vinklat punkttryck på sulan.

Väldigt intressanta filmer, kollade utan ljud dock, ska kolla med senare.:idea:

Man ska ta den där Nisse... vetenskapsman med fyra nypor salt ang. hans slutsatstagande.

Sambandet kan släpp ngt, lite, mer o även mer runt om- sänkning.

Men hovbenet kan faktiskt rotera o penetrera sulan- finns bilder på det.

Lamellerna är ju gjorda för att hålla för en häst. starka men oxå flexibla. Hela hoven är ju uppbyggd som en stötdämpare.

På en frisk häst håller lamellerna trots att den har höga fötter o inte belastar sulan/ strålen sekundärt. Det är ju när lamellerna är sköra som skador kan uppstå eller om den står i stor obalans- långa tår.

Vill man som Nisse... har strålen i jämnhöjd med hovväggen får man ett för högt mottryck när den tar i marken- stötdämpningen blir fel o hoven måste mer expandera uppe vid hovvbrosken. Hästens sula o stråle trycks ner av hästens egen tyngd vart steg o mer beroende av fart o hur pass underlaget ger efter/ håller emot.

Bilden han visar på en skodd häst är inte sann- man ser ävern strålavtryck i o m att den trycks ner mot sanden- om hästen nu inte har gått i 20 v. utan att verkas. De flesta ex. han brukar visa som skräckpropaganda mot hovisar är snarare vanvårdsfall från hästägarens sida
- avsaknad av hovvård.
Hoven är sinnrikt konstruerad såsom våra fötter har en himla massa ben o även hälkudden som är som hästens elastiska puta.

Vid diagnosen hälsporre har man fått "punka" på kudden o det känns som om man går på själva benet:eek:

Det är inga problem, jag tar allt med en nypa salt. Men det innebär att under utvärderingen av olika teorier så är det ett bra sätt att diskutera med så många som möjligt för att bilda sig en egen uppfattning, även dina synpunkter värderas ;)

Men för att återgå till detaljerna igen. Jag har dissekerat ett antal hovar och på dessa har hovbenet vilat på sulan samtidigt som hovväggen sitter fast med lamellerna som iofs sitter med läderhud/blodkärl i hovbenet.

Borde inte, rent logiskt, hovbenets största yta (undersidan) ligga i tryckets riktning för störst möjliga yta för att fördela tyngden?

Borde man inte kunna se på en frisk sula hur hovbenet ligger i förhållande till anläggningsytan?

Borde inte hovbenets vinkel framåt (rotation) påverkas av traktens höjd även på en frisk hov? Ju högre trakt desto mer tippar hovbenet framåt?

Om vi börjar med det...

Rolle
IpL

Man ska ta den där Nisse... vetenskapsman med fyra nypor salt ang. hans slutsatstagande.

Sambandet kan släpp ngt, lite, mer o även mer runt om- sänkning.

Men hovbenet kan faktiskt rotera o penetrera sulan- finns bilder på det.

Lamellerna är ju gjorda för att hålla för en häst. starka men oxå flexibla. Hela hoven är ju uppbyggd som en stötdämpare.

På en frisk häst håller lamellerna trots att den har höga fötter o inte belastar sulan/ strålen sekundärt. Det är ju när lamellerna är sköra som skador kan uppstå eller om den står i stor obalans- långa tår.

Vill man som Nisse... har strålen i jämnhöjd med hovväggen får man ett för högt mottryck när den tar i marken- stötdämpningen blir fel o hoven måste mer expandera uppe vid hovvbrosken. Hästens sula o stråle trycks ner av hästens egen tyngd vart steg o mer beroende av fart o hur pass underlaget ger efter/ håller emot.

Bilden han visar på en skodd häst är inte sann- man ser ävern strålavtryck i o m att den trycks ner mot sanden- om hästen nu inte har gått i 20 v. utan att verkas. De flesta ex. han brukar visa som skräckpropaganda mot hovisar är snarare vanvårdsfall från hästägarens sida
- avsaknad av hovvård.
:

Bara några frågor:
* Hur kan du veta att trycket blir fel när strålen är i samma "höjd" som hovvägg?
* Var finns dessa bilder på sulor?
* Hur vet du att bilden på "hovavtrycket" inte är sann?

Vad jag tror så är lamellerna "bara" till för att hålla fast skyddet (alltså hovväggen) så att inte bakterier tränger in i hoven och det inte gör ont om den slår i t.ex. en sten ;)

Senast ändrad av en moderator:

Vad jag tror så är lamellerna "bara" till för att hålla fast skyddet (alltså hovväggen) så att inte bakterier tränger in i hoven och det inte gör ont om den slår i t.ex. en sten ;)

Lamellernas uppgift är bla att ta emot kraften som kommer från hästens tyngd så att hovbenet hålls på plats inuti hovkapseln, i alla fall enligt de artiklar som jag har läst skrivna av fångforskare.

Sedan har jag nog förstått det som att hovbenets undersida inte är helt parallell med sulan/marken?

Sedan har jag nog förstått det som att hovbenets undersida inte är helt parallell med sulan/marken?

Om den inte är parallell (hovbenets ytterkant då den är välvd) med anläggningsytan så är den ju roterad? De kadaverhovar jag karvat i c:a 6 st, har varit parallella när man verkat ner hovväggen i höjd med sulan i trakten. Men jag är som sagt nyfiken, var kan jag se/läsa att hovbenet inte är/borde vara parallellt med anläggningsytan?

Rolle
IpL

Om inflammation/fång finns i lammellerna så dras ju hovkapseln framåt och loss från hovbenet(rotation) under överrullningen i steget. Hästen står ju inte still...

En hov i bra balans och med låga trakter har nog störrr chans att få mindre skador vid fång men inga garantier alls. Det är min häst bevis på. Denna gången lindrig fång men förra gången(4 år sedan) kraftig trots många års barfota med naturlig verkning.

Vill också bara säga att en på en föreläsning med Ove Wattle så visades hur otroligt flexibla lammellerna är på en frisk hov och en del av stötdämpningen på hela hovens funktion.

Hovväggen är dock inte gjord att gå på eller bära hela tyngden. Den ska delas med sulan.

Vill också bara säga att en på en föreläsning med Ove Wattle så visades hur otroligt flexibla lammellerna är på en frisk hov och en del av stötdämpningen på hela hovens funktion.

Hovväggen är dock inte gjord att gå på eller bära hela tyngden. Den ska delas med sulan.

Ja om man ska dra slutsatser på hur en häst som går i frihet utan skor lämnar för avtryck så ska tyngden absolut delas på hela hovens undersida. Tills motsatsen bevisas är jag av den uppfattningen....

Rolle
IpL

Bara några frågor:
* Hur kan du veta att trycket blir fel när strålen är i samma "höjd" som hovvägg?
* Var finns dessa bilder på sulor?
* Hur vet du att bilden på "hovavtrycket" inte är sann?

Den kan säkert vara sann, tagen efter att de team som åker runt och verkar vilda mustanger har varit där. ;)

Har man sett hovar på vilda mustanger och hur de ser ut, så inser man att detta avtryck tillhör ovanligheterna.

Om man börjar med att titta högre upp- hur hovbenet funkar, så ser man att det är en kulled.
Vad händer när hästen rör sig? jo det rör sig.

För att det ska ingå i en positiv stötdämpning så bör hovbenet vara nästan markparallellt men inte helt. (vet inte hur många grader det bör vara). För att det är sen är det som trycker nedåt... mot alla mjukdelar- rullar runt kulleden o expanderar givetvis runt det som kan tryckas ihop- elastiska putan mm varav hoven vidgar sig mest under detta område plus att hovväggen är tjockare längre fram- hårdare. Varav man kan spika i den främre halvans hovvägg utan ngn större påverkan.

Har man en negativ vinkel får hästen ett konstant tryck på alla mjukdelarna. Fjädringen är redan i botten.

För att ngt mjukt o elastiskt ska kunna hålla sig kvar vid ngt stumt- hovväggen krävs det att lamellerna är flexibla- följer med i svängarna:angel:

Om man börjar med att titta högre upp- hur hovbenet funkar, så ser man att det är en kulled.
Vad händer när hästen rör sig? jo det rör sig.

Ja hovbenet är ledat i kronbenet som är ledat i kotbenet annars skulle inte hästen kunna gå. Men det rör sig tillsammans med övriga delar i hoven.

För att det ska ingå i en positiv stötdämpning så bör hovbenet vara nästan markparallellt men inte helt. (vet inte hur många grader det bör vara). För att det är sen är det som trycker nedåt... mot alla mjukdelar- rullar runt kulleden o expanderar givetvis runt det som kan tryckas ihop- elastiska putan mm varav hoven vidgar sig mest under detta område plus att hovväggen är tjockare längre fram- hårdare.

Jo det är många delar i hoven som samarbetar i dämpningen, även elastiska putan. Hovbenet går ju runt i en halvbåge runt elastiska putan som i sin tur har kontakt med strålen. Men om strålen inte når marken uteblir den delen av dämpningen och rörelsen borde bli tvärt om mellan ballarna. Istället för att strålen trycket upp ballarna/sulan och elastiska putan trycker hovbenet ner sulan och all tryck/spänning kommer i anslutningen mellan sulan och hovväggen?

Har man en negativ vinkel får hästen ett konstant tryck på alla mjukdelarna. Fjädringen är redan i botten.

Hur menar du?

För att ngt mjukt o elastiskt ska kunna hålla sig kvar vid ngt stumt- hovväggen krävs det att lamellerna är flexibla- följer med i svängarna

Ja, men jag är fundersam på om hovväggen ska ta hela trycket när hästar som går barfota lämnar hovavtryck från hela undersidan av hoven? Nu talar jag inte om betong, asfalt eller hårdgjorda grusvägar som inte fanns när hästen utvecklades ;)

Rolle :)
IpL

Jag kan inte se att någon än skrivit något annat än att undersidan av hoven tar tyngden...men jag vet att det finns de som tycker att hästen ska gå på bärranden och inte sulan...
Hoven är ju skålformat och så även sulan med bärranden som högsta punkt men den får inte vara mycket högre utan ska följa en välvd jämn form som ger jämnast belastning på de flesta underlag.

Jag kan inte se att någon än skrivit något annat än att undersidan av hoven tar tyngden...men jag vet att det finns de som tycker att hästen ska gå på bärranden och inte sulan...

Nej, det är riktigt, men blir inte det effekten om man skor utan sula? ;)

Rolle
IpL

Ja hovbenet är ledat i kronbenet som är ledat i kotbenet annars skulle inte hästen kunna gå. Men det rör sig tillsammans med övriga delar i hoven. ja men det är hovbenet som påverkar det inuti hoven.

Jo det är många delar i hoven som samarbetar i dämpningen, även elastiska putan. Hovbenet går ju runt i en halvbåge runt elastiska putan som i sin tur har kontakt med strålen. Men om strålen inte når marken uteblir den delen av dämpningen och rörelsen borde bli tvärt om mellan ballarna. Istället för att strålen trycket upp ballarna/sulan och elastiska putan trycker hovbenet ner sulan och all tryck/spänning kommer i anslutningen mellan sulan och hovväggen?
Men det hårda är till för att skydda innanmätet:angel:
På ett mjukt underlag sjunker just det hårda ner mer- lätt.
På ett hårt- så tar innanmätet mkt stryk om strålen får ta stor belastning.
Lagom.... är bäst.

Fattar nog inte hur du menar? menar du att strålen som även trycks neråt av mottrycket/ belastningen ska skjuta tillbaka kraften uppåt?

Hur menar du?

Ja, men jag är fundersam på om hovväggen ska ta hela trycket när hästar som går barfota lämnar hovavtryck från hela undersidan av hoven? Nu talar jag inte om betong, asfalt eller hårdgjorda grusvägar som inte fanns när hästen utvecklades ;)

Rolle :)
IpL
en häst som inte har raka hovväggar o inte är overkad har ju en väl fungerande hovmekanism- kan flexa.
en plattfotad häst får för mkt av det goda.

Hovväggen ska ta i i första mikrodelen av isättningsfasen, SEN kommer stråle att ta i o även sultaket böjer sig neråt AV TRYCKET- hästens egen tyngd!!! gentemot underlaget. Jord sand etc,. fyller ju upp hela hoven. Strålen får inte sticka upp ovanför eller på tunga hästar inte vara i våg med hovväggen

Ju fortare man rider på ett stumt underlag ju mer sätts stötdämpningen på prov- andra leder får oxa sin beskärda del.

Skor gör ju att detta inte händer(överbelastar strålen mm)- om man inte har verkat ner hovväggen o lämnat en stoor overkad stråle. Å andra sidan är det för att skydda sulan o väggen mot för stort slitage eller att hästen sliter/ går snett.

Negativ vinkel är när hovbebenet inte kan flexa neråt i bakkant, utan är redan helt markaparallell eller t o m reda lutar bakåt- ger ett övertyck på mjukdelarna.
Betänk oxå vad en för låg trakt gör med senapparaturen.

på röntgen ser det ut som hovbenet går en gnutta på tå.

Vi själva har gärna en liten klack för komfort.
Tänk att sätta på en lika tjock sula o sen ta av klacken:eek: Bakåtlutad fot.
Drar som attan i vadmuskulatur o ligamenten.

Raggsock.
En sko ska ligga över bärranden iom att sulan inte är lika hård o har levande vävnad strax under.

Senast ändrad:

På ett mjukt underlag sjunker just det hårda ner mer- lätt.
På ett hårt- så tar innanmätet mkt stryk om strålen får ta stor belastning.
Lagom.... är bäst.

Det är det jag undrar, vad är lagom. På en barfotahäst med frisk stråle och normal belastning/förslitning är strålen bred och hel liggandes i höjd med hovväggskanten i bakkant. Blir inte rörelsen annorlunda då och belastningen mellan sula hovvägg mindre?

Fattar nog inte hur du menar? menar du att strålen som även trycks neråt av mottrycket/ belastningen ska skjuta tillbaka kraften uppåt?

Om strålen går i marken så motverkar den nedåt-rörelsen och rörelsen i hovväggen borde bli annorlunda. Eftersom hovbenet är fäst med lameller hela vägen upp så borde övre delen av hovväggen inte röra sig lika mycket inåt när hovbenet inte rör sig lika mycket nedåt.

en häst som inte har raka hovväggar o inte är overkad har ju en väl fungerande hovmekanism- kan flexa.
en plattfotad häst får för mkt av det goda.

Jag är inte säker på om en plattfotad häst har en frisk hov, det kan ju inte vara ett naturligt tillstånd, då hade den varit utdöd för länge sedan ;)

Hovväggen ska ta i i första mikrodelen av isättningsfasen, SEN kommer stråle att ta i o även sultaket böjer sig neråt AV TRYCKET- hästens egen tyngd!!! gentemot underlaget. Jord sand etc,. fyller ju upp hela hoven. Strålen får inte sticka upp ovanför eller på tunga hästar inte vara i våg med hovväggen

Blir inte dämpningen bättre om strålen som är i förbindelse med elastiska putan går i första mikrodelen av isättningsfasen under förutsättning att det är en frisk hov utan strålröta.

Ju fortare man rider på ett stumt underlag ju mer sätts stötdämpningen på prov- andra leder får oxa sin beskärda del.
Skor gör ju att detta inte händer(överbelastar strålen mm)- om man inte har verkat ner hovväggen o lämnat en stoor overkad stråle. Å andra sidan är det för att skydda sulan o väggen mot för stort slitage eller att hästen sliter/ går snett.

Men skulle inte en frisk oöm stråle dämpa bättre på hårt underlag. Jag kan bara tänka mig att springa barfota med en järnbit på foten på asfalt jämfört med barfota.:eek:

Betänk oxå vad en för låg trakt gör med senapparaturen.Vi själva har gärna en liten klack för komfort.
Tänk att sätta på en lika tjock sula o sen ta av klacken:eek: Bakåtlutad fot.
Drar som attan i vadmuskulatur o ligamenten.

Det gäller först att definiera "för låg trakt". Men antagligen samma fast tvärt om vid för hög trakt. Stora böjsenan är ju fäst i i musklerna som sitter vid underarmen och det brukar vara musklarna som förändras (enligt frugan som är massös). Vid höga trakter borde ju musklerna kortas av som det gör hos kvinnor som går i åratal med höga klackar och har svårt att sätta ner hälen eftersom musklerna förkortas. Samma borde ju hända hos hästen eftersom musklerna fungerar samma på häst som människa.

på röntgen ser det ut som hovbenet går en gnutta på tå.

Ja röntgenbilder skulle jag behöva ta en kurs på för att tyda. Men jag vet att det som syns mest är där det är mycket ben att gå igenom för röntgenstrålen. Om man tittar på en röntgenbild ser man sällan den närmaste bågen av hovbenet därför det blir för tunnt men det bortre syns bättre och kan felaktigt tas för närmsta delen av hovbenet. Och skulle inte bilden vara tagen rak från sidan utan bara lite uppifrån,så förvrängs bilden ännu mer.
Men som sagt, även veterinärer har ibland svårt att tyda röntgenbilder riktigt så jag ska ju inte tro att jag kan det...;)

Rolle
IpL

Hinner bara svara kort...
nu är hästen så mkt tyngre än oss, men t o m vi skaffar bra skor om vi tänker springa längre på hårt underlag. visst ska strålen vara med i stötdämpningen, men inte enbart eller helt primärt o allena.
Det är den ju dock om hästen inte har platåskor- för hög hov eller förtvinad stråle.
av att den strålen trycks ner av mottrycket.

Jag svamlar nu känner jag:o. Ropa hit expertisen *visslar*

Jag tror du har fel angående strålen axel. Läs gärna också på Robert Bowkers hemsida.

Strålen ska vara i nivå med sulan och ge dämpning och ta upp en del av kraften i steget för att understödja elastiska putan och i sin tur hovbenet.
Det sa t o m min gamla hovslagare för 8 år sedan när min häst var skodd...

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 269
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 720
Senast: 13579vas
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 256
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 818
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka