hovbensrotation-gräsätning?

K

kivanna

Hej alla
Jag har ju ett kallblod med hovbensrotation. Det är nu 1 år sen vi fick det konstaterat han har haft bakåtvända skor med sula till för 3veckor sen då han fick vara barfota då han endast går i hagen pga ovanstående men han blev så ömfotad att hovis kom igår och satt på skorna igen nu till min fråga kan/ska han överhuvudtaget gå i beteshage med högt gräs? Om ...så är det meningen att jag ska börja vänja in honom efter midsommar eller tycker ni att jag ska vänta längre? Och när hovis var hit så fanns inga tecken på fång eller rotation i hoven. Kan man börja hoppas att det kommer att bli bra nångång? Längtar verkligen till den dagen när jag kan sitta upp på honom. Vad tror ni? MVH

Sv: hovbensrotation-gräsätning?

19 st som har läst och ingen som har en kommentar? Ämnet kanske är uttjatat? snälla kom med kommentarer eller råd!

Hur kan man se om hovbenet är roterat utan att röntga? De flesta hovslagare vill ha en röntgenbild när de skor hästar som har haft rotation...

Vad kom rotationen av från början?

Jag har varit på återbesök och röntgat i mars i år, ´därav att hovis vet hur han ska sko (skisser av rotationen.)mvh

Fång, pga för snabbtfoderbyte.

Om det var min häst skulle jag inte ens tänka tanken på att släppa den på bete faktiskt...Eftersom din häst är stapplig igen skulle jag åka till klinik och röntga ännu en gång!

Hej
Min häst hade hovbensrotation för två år sedan. Jag skulle aldrig igen släpppa honom på fullt bete. Han går på lite bete och får hö upptill. Alla hästar mår egentligen bättre av att äta så. Stabilare för magen :)
Min häst är så nöjd och glad idag och älskar sitt hö. (lämnar betet när det serveras)
Hellre köper man lite hö till sommaren är riskerar att få betala veterinär igen och ha en lidande häst.

Det går att få en fullt fungerande ridhäst igen.
Min är idag fullt fungerande barfotahäst dessutom.
:bump:
Anki

Liknande trådar

Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 712
Hästvård Måste få skriva av mig lite ang hälsoproblemen med min häst... goda råd mottages gärna. Jag importerade ett Lusitanosto från Portugal...
2
Svar
21
· Visningar
3 074
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hästvård Har i samråd med veterinär och hovslagare låtit min häst stå på box nu i ca 5 dagar. Det hela började med stelhet och vinglig gång i...
2
Svar
22
· Visningar
3 343
Senast: lillaphu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar