Hovbensfraktur

aglaonema

Trådstartare
Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på benet. Vet inte vad jag ska göra nu ringa hovslagaren kanske. Hästen står bara i boxen med något bandage. Kunde enligt veterinär vara brutet hovben eller möjligen hovböld.
 
Hade hellre röntgat innan. Diffen är ju hovböld.
Ja men tror inte ringsko skadar om det är fel.
En av mina vänner fick iaf mycket beröm från veterinären för att de fick på ringsko så snabbt på hennes häst med misstänkt (sen bekräftad) hovbensfraktur.

Men ts kan nog redogöra för sin plan :)
Har hästen fått smärtis borde ju någon veterinär vara inblandad..
 
Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på benet. Vet inte vad jag ska göra nu ringa hovslagaren kanske. Hästen står bara i boxen med något bandage. Kunde enligt veterinär vara brutet hovben eller möjligen hovböld.
Jag hade ställt på box i väntan på röntgen, om hästen är för smärtlindrad är risken stor att den kan förvärra en eventuell hovbensfraktur. När min förra häst hade en hovbensfraktur så var han gipsad hela perioden.
 
Det behöver röntgas för att se hur hovbenet ser ut.

Har haft misstänkt fraktur på två hästar, den ena röntgades men det var en seg hovböld. Den andra blev betydligt mindre halt efter bara ett par dagar så röntgentiden avbokades. Var också hovböld.
 
Det vad jag funderar är om man kunde ha hovslagare att kolla hoven innan eventuell röntgen för att eventuellt finna hovböld då behöver man inte röntga. Hästen blev genast MYCKET bättre då den fick smärtstillande. Höll benet i luften innan.
 
Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på benet. Vet inte vad jag ska göra nu ringa hovslagaren kanske. Hästen står bara i boxen med något bandage. Kunde enligt veterinär vara brutet hovben eller möjligen hovböld.
Ta ut hovslagaren så fort som möjligt.
 
Det vad jag funderar är om man kunde ha hovslagare att kolla hoven innan eventuell röntgen för att eventuellt finna hovböld då behöver man inte röntga. Hästen blev genast MYCKET bättre då den fick smärtstillande. Höll benet i luften innan.
Jag hade tagit den till klinik direkt. Där kan de avgöra vad man ska kolla först.
 
Hoppar den på tre ben ska den inte stå på transport. Ta ut vet med röntgen alternativt godkänd hovslagare, beroende på vem som har möjlighet att komma först. Och håll den på strikt boxvila på mjukt underlag tills den har fått en diagnos eller blivit frisk.
 
Troligtvis en hovböld. Om du har en visitertång så kan du klämma ihop trakterna för att se om den reagerar. Det gör dom om det är fraktur. Våtvarmt omslag är bra och lägga oxå.
Min erfarenhet är att hovbensfrakturerna inte syns på röntgen i det akuta skedet utan minst efter ca 1 vecka. Jag hade ringt hovslagaren för att känna igenom hoven och om hen misstänker fraktur så sidokappor och ringsko på för att låsa hovens mekanism och strikt boxvila tills du kan röntga hoven.
 
Hästen var ju blockhalt då veterinären var ut. Det var tal om allt från avlivning, till röntgen till hovböld och brutet hovben. Nu står hästen i boxen och kunde ganska genast efter att den fått smärtstillande, nu metacam 1 gång per dag både stå och gå normalt i boxen. Nu står den där och ser inte ut att må dåligt på något sätt faktiskt.
 
Min ena häst fick en hovbensfissur som visade sig på röntgen. Hon skoddes så hovfunktionen låstes tills den var läkt och hon blev helt återställd.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 802
Senast: Missemus
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 542
Senast: Shaggy
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
15 16 17
Svar
325
· Visningar
31 458
Senast: Emuliiaa
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 027
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp