Hovbensfraktur, vad är prognosen?

Sv: Hovbensfraktur, vad är prognosen?

En hovbensfraktur som går up i leden tar lång tid att läka. Upp till 18 mån ca. Din häst är dock så pass ung att läkningstiden blir kortare än för en likvärdig skada på vuxen individ. Hästen bör hålla sig så stilla som möjligt! Har du diskuterat operation med veterinär? Det bör göras innan skadan blivit för gammal. men det är inte alltid operation är den bästa lösningen, diskutera med erfaren veterinär!

Läs om Pentosaninjektioner (Cartrophen), det har visat tillbakabilda artros i led hos framförallt hund men även häst. Ges vanligtvis 4 inj med max 1 v emellan och därefter 1 inj i månaden i 4 mån. Intramuskulär injektion. Även om frakturen läker ihop fint till slut bildas ju ofta artros i den drabbade leden. Artrosen kan tillbakabildas när frakturen läkt men kan ta lång tid.

Jag har valt att ge Pentosaninjektioner samt Flexijoint samt extra Hyaluronsyra. Min häst fick sin intraartikulära hovbensfraktur (gick upp i hovleden) för 18 mån sedan. Först nu får han börja röra sig i stor hage samt långsam ingångsättning under ryttare. Mkt dålig prognos, men med skicklig hovslagare och rätt ledtillskott så är han i dagsläget ohalt :) Och artrosen i hovleden nästan helt borta :) Huruvida han blir tävlingshäst igen är svårt att säga....

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
16
· Visningar
1 342
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 493
Senast: Puffindog
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10