Hovbensfraktur, vad är prognosen?

cutty

Trådstartare
Har en häst som vid 6 månaders ålder fick en hovbensfraktur.
Var på återbesök för drygt 2 veckor sedan och det var ingen förbättring. Spricka hela vägen fram till leden. Då har hästen redan stått på box i 3 månader...

Någon med tips på hur jag hjälper hästen till läkning!
Eller är det kört...?

Bakhov, om det nu betyder något.

Sv: Hovbensfraktur, vad är prognosen?

vi hade en häst i stallet som stod på boxvila mellan november o maj förra året pga spricka i hovbenet. skoddes med nån form av rundsko (hovslagaren lagade själv) sattes igång till sommaren med skritt, är numera såld. prognosen vad kanske bättre då han bara var 4 år

Jag har en häst som haft två hovbensfrakturer (fram) och blivit bra. Han har iofs gått mer eller mindre som pensionär efter det. Boxvila i 6 månader om jag minns rätt och ringsko.

Läsvärt.

Har en häst som vid 6 månaders ålder fick en hovbensfraktur.
Var på återbesök för drygt 2 veckor sedan och det var ingen förbättring. Spricka hela vägen fram till leden. Då har hästen redan stått på box i 3 månader...

Någon med tips på hur jag hjälper hästen till läkning!
Eller är det kört...?

Bakhov, om det nu betyder något.

Jag har en solskenshistoria! Dotterns kompis hade en riktigt fin ponny som tävlats i SM i ft samt tävlats mycket i dressyr av tidigare ägare.
Den fick efter något år en hovbensfraktur bak, det hände i hagen och den var illa däran. Veterinärerna ville först ta bort den eftersom det var mycket komplicerat brott och skulle ta tid. De vägrade och den opererades och stod sen på boxvila några månader, minns inte hur länge exakt, men kanske 3- 4 minst, då den bara leddes en stund varje dag. Därefter skrittas länge och sedan igång allt mer. Den kom tillbaka helt och tävlades av flickan i ft, dressyr och hopning. Den togs över av en syster som fortsatte tävla upp till SM-nivå igen i ft:bow:. Den var helt återställd, men det tog nog vad jag minns minst ett år innan den var igång som vanligt igen.

Kanske står din inte tillräckligt still? Har den varit gipsad? Det borde läka om ínte benet utsätts för påfrestningar så att det aldrig får chansen att läka ihop? Min som hade spricka ända upp i leden fram, som treåring, stod ju så som jag fått höra (ägde den inte då) först i hängmatta och därefter mycket lång boxvila, där var ju senorna också allvarligt skadade dessutom.

Den hästen läkte ju ut och hade aldrig nånsin bekymmer av den skadan, det var inte hovbenet utan kotbenet med linjer upp i kotan.

Senast ändrad av en moderator:

Hej!
Jag har en treåring med en fraktur i ett bakknä. Hon har vilat snart tre månader och jag ska på återbesök på torsdag för en andra kontrollröntgen.
Jag kan verkligen rekommendera dig Biolight! Det är en form av ljusterapi, monokromatiskt ljus i olika pulsationer som hjälper läkningsprocessen på så vis att den tillför energi till det skadade området. Det finns åtta olika program som man kan välja på beroende på skada och vad man vill uppnå med behandlingen! Jag hyrde en apparat och har snart behandlat en månad , både mig och hästen, det återstår ju att se nu då om det gjort nytta på min prinsessa, men på mig själv känner jag verkligen skillnad i trötta, ömma muskler. Gå in och läs på Biolight-horses. Royne Zetterman använder Biolight frekvent på sina hästar, varav han behandlat en fraktur med mycket gott resultat! Så in och läs och börja behandla är mitt råd!
Lycka till!
Mvh Linn

Kul att flera har positiva svar!

Min står på box, 3 x 3 meter, med gipsad hov.

Borde vara svårt att använda laser på en hov:confused:

En solskenshistoria till :). Hade en häst som fick 3 sprickor i hovbenet, i princip var benet delat i 3 delar...... Såg inte så ljust ut men vi gav det en chans. Min fantastiska hovslagare gjorde ett eget beslag med ringsko och en "slangklämma" som nitades fast på hoven och kunde spännas åt för att fixera (veterinären på kliniken var mkt imponerad).

Hästen stod sedan nästan 11 månader år på box vilket han klarade hur bra som helst, fantastiskt hur dom kan anpassa sig..... Hade vi vetat att det skulle bli så länge hade vi kanske tänkt oss för en gång till men när vi väl bestämt oss var det bara att köra på.

Idag är han fullt frisk och tävlar dressyr på MSV nivå. Det är nu nästan 7 år sedan skadan.

Jag har en häst som fick hovbensfraktur när jag hade henne i träning hos proffs, tog hem henne o veterinären sa att det var sämre än en vanlig hbf för det var av på tvären istället för på som det vanligtvis är (eller tvärt om, minns inte) det var iaf inte så bra prognos på att det skulle kunna ta ihop så hon skulle ev inte kunna tävla mer. Så då betäckte jag henne samma år, och hösten därefter så röntgade vi hoven och det hade tagit ihop helt, trots att det inte alls var helt säkert.

Jag tror att det inte ska vara några större problem om det är brutet på det vanligaste sättet, då är prognosen ganska bra.

Vi var i Thailand i 2 veckor.När jag kom hem stod ena unghästen med gipsad hov bak.(En hovbensfraktur).Jag vet inte så mycket än,jag ska ha telefonmöte med veterinären på måndag.

Jag funderar också på vad lång tid det tar och hur prognosen ser ut.De jag talat med hittills verkar vara försiktigt positiva.

Sen är det redan nu svårt att ha hästen i box,även om andra hästar lämnas kvar inne för sällskap.Jag funderar på någon slags "sysselsättning" i boxen för att den inte ska bli oregerlig.Vi har halm och fritt ensilage,men den behöver nog nåt "pilligt" att fixa med.Några förslag?

Det allra bästa är ju sällskap så ett förslag om du har flera hästar är att de får turas om att "hålla sällskap" och vara inne tex halva dagen, det bir lite tråkigt kanske att vara ute bara halvdag men bättre än att en med hovbensfraktur skadar sej pga oro.

Annars är grenar bra att pilla med, tex. om det räcker.

Jepp.

Vi har såpass många att 5 är inne och 4 är ute.Så det finns alltid sällskap.Men just denna unghäst är gärna ute och är lite "prillig" i humöret,så det märks redan efter bara ett par dagar.MEN jag har fått stränga order om att den inte får gå ut alls utan bara på stallgången om det behövs och om det blir för överdjävligt så har jag fått lugnande medel att ge (men jag hoppas slippa det).

Jag har tyvärr inga tips att komma med. Däremot vill jag nog slå ett slag för att tänka över hur lång boxkonvalescens man eg. kan tänka sig att utsätta ett föl för.
Jag hoppas den får ett snabbt tillfrisknande!

Min häst stod på box ca 1 vecka när hon bröt hovbenet och behövde inte heller gipsa. Då benet är inne i hoven så kommer man ju ändå inte åt att stödja det mha gips va? eller är det bara min häst som sluppit det? Är er häst mkt halt av det?
Hon tävlade tom med hovbensfraktur innan proffstränaren tog sig tid att åka in till veterinären för att kolla upp vad som var fel efter att jag påpekat att hon nickade lite..

Min stödde inte ens på benet då frakturen upptäcktes...
Gips för att förhindra hoven att vidgas vid belastning.

Nytt besök på måndag.

kl
Vår hade också tydligen inte velat stödja alls på benet.Det jag har hört av den som var med var att den ska skos med ringsko med sidokappor och boxvila upp till 6 månader.Men som sagt jag ska ha telefonmöte med veterinären på måndag,så då får jag nog mer första handsuppgifter.

Jag har läst mig till att prognosen verkar lite bättre eftersom det är en bakhov.Men sen kan det vara olika beroende på typ av hovbensfraktur och det vet jag inte än vad det är min häst har.

Håller tummarna för TS på måndag!

Min häst har två hovbensfrakturer i bakben. 4år gammal.
Han har stått på box i 3,5 månad med ringsko, 4 sidokappor samt gips. Idag får han vara ute i hagen med samma skoning och gips. Får även skrittas lite.
Skall på återbesök om 1,5 månad och beräknas vara redo att sättas igång!
Hovbensfraktur tar mycket långt tid att läka. T.o.m. två år efter skadan kommer det att synas på röntgen utan någon fara för hästen.
Många avlivar pga av lång boxvila men skulle jag aldrig göra. För det läker men tar tid!

Min häst har två hovbensfrakturer i bakben. 4år gammal.
Han har stått på box i 3,5 månad med ringsko, 4 sidokappor samt gips. Idag får han vara ute i hagen med samma skoning och gips. Får även skrittas lite.
Skall på återbesök om 1,5 månad och beräknas vara redo att sättas igång!
Hovbensfraktur tar mycket långt tid att läka. T.o.m. två år efter skadan kommer det att synas på röntgen utan någon fara för hästen.
Många avlivar pga av lång boxvila men skulle jag aldrig göra. För det läker men tar tid!

Frågan är väll vad som kan räknas som dräglit för hästen !! Och framtida prognos kontra lidandet för hästen ....

Jag tror inte *bara* att många avlivar ... Sedan stoppar endel hästägare huvudet i sanden och ska minsann ha sin häst frisk även om det innebär massor av lidanden för hästen och ägaren inte klarar av känslomässigt att ta bort sin vän ... Vilket jag då kan anse är väldigt egotrippat istället .

Mia

Jag är kluven. Att ha en så ung häst på box under väldigt lång tid borde kunna ge den fler problem för framtiden. De växer ju, behöver belasta sin kropp för leder, senor, muskler, skelett osv. Vad blir det för hållbarhet på den unghästen senare i livet, tänker jag.

Vi tog bort en åring som blev illa sparkad på Valborg förra året. Hon opererades visserligen, men fick komplikationer efter operationen och skulle spendera 4-6 månader på box, med oviss prognos. Vi resonerade att det nog inte skulle bli något vettigt i andra änden varken fysiskt eller mentalt och tog bort den. Säger dock inte att det är det rätta för alla.
Det är svåra beslut och avvägningar man får göra.

"Frågan är väll vad som kan räknas som dräglit för hästen !! Och framtida prognos kontra lidandet för hästen ....

Jag tror inte *bara* att många avlivar ... Sedan stoppar endel hästägare huvudet i sanden och ska minsann ha sin häst frisk även om det innebär massor av lidanden för hästen och ägaren inte klarar av känslomässigt att ta bort sin vän ... Vilket jag då kan anse är väldigt egotrippat istället"

Fast det där är inte enkelt, och vad som är rätt för en häst är det inte för en annan och man känner inte alltid hästen så väl som man tror!
Jag har en inackorderad häst, fullblod, som fått tre frakturer, två i hovbenet och en i hovleden. När ägaren fick diagnosen var hon beredd att ta bort henne på studs men veten tyckte vi skulle försöka. Hon är pensionerad galoppör och inte så förvånande ganska nervig, men har bott hos oss på landet i lugn och ro i ett år nu och trivs över all förväntan (har tydligen inte alls fungerat väl på stall, utan när hon inte löpt har hon gått på lösdrift, har vävt mycket). Nåväl, hon fick stå inne ett par dagar, med gipsad hov o har nu ringsko och står i boxhage hos de andra hästarna. I början var det jobbigt för henne, hon var periodvis stressad och vävde nitiskt, men nu har det gått tre veckor och hon väver mycket lite. Hon verkar ha anpassat sig till nya rutiner, dvs mat många gånger per dag. mycket pyssel med byten av täcken o benlindor, lite grenar att gnaga på och jag hugger färskt gräs som är mycket uppskattat - hon gnäggar jämt på mig numera:laugh:
Jag trodde aldrig hon skulle fixa det mentalt, men det gör hon uppenbarligen. Nu ska hon röntgas om två veckor för att se om det sker någon läkningsprocess, gör det det så blir hon kvar, annars bedömde vet att den ena frakturen hade mycket dåliga odds, så då får vi kanske ge upp. Men att det var rätt att försöka, trots en såpass lättstressad häst, det tycker jag i efterhand absolut att det var:)! Nu håller vi tummarna bara! Vad jag förstår är det inte möjligt att ge någon klar prognos, förmodligen beror det på den individuella frakturen i stor utsträckning. En hovbensfrakttur kan ju med all säkerhet se väääldigt olika ut!
Jag hoppas det går bra för både TS:s och vår! Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
16
· Visningar
1 342
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 493
Senast: Puffindog
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10