Hovbandage/-vaddering på smartast sätt?

pinky

Trådstartare
Hovslagaren har öppnat sulorna på min häst (jag orkar inte börja förklara eller ens tänka på varför...), så hon måste hållas bandagerad och vadderad under hovarna för att undvika infektioner och smärta så gott det går.

I nuläget använder jag vanlig halvkomprimerad bomull på rulle, som viks i ca 7-8 lager och lindas fast med klibblinda och silvertejp.
Jag har även testat att använda ett slags hårdare cellplast (inte skumgummimjuk, inte frigolithård) från min sambos datorverkstad, men den komprimerades från 4 cm till "ingenting" och gav alltså ingen vaddering i längden.

Hur gör man detta på bästa och hållbaraste sätt?

Vet att jag sett länkar och bilder hur man lägger om och vadderar t.ex. fånghovar, men kan inte för mitt liv hitta rätt sökord just nu...

Hur har ni gjort, eller är det någon som har koll på var dessa bilder finns?

Sv: Hovbandage/-vaddering på smartast sätt?

Jag hittade något som heter HooFix High-Density Pad. Är det nåt sånt du är ute efter?

Typ! :laugh:

Men den ser väldigt tunn ut, och det verkar svårt att hitta beskrivningar från folk som använt dem som "sjukbeslag"?
Har du provat dem själv?

Hittade även den "toffla" som jag tror att de använder på Ultuna, Soft-Ride. Men frågan är när jag får tag i ett par såna. Och jag måste ju lägga om hovarna fram till det att de kommer...

Låter inte skoj alls... Vad rekommenderar hovis som gjorde ingreppet att du använder/gör?

Senast ändrad:

En tjej i stallet fick verka upp sulorna på sin häst när den hadde fått ngn skit där (kommer inte i håg vad) men hon använde blöjor att sätta runt hovarna åsså vetflex och silver tejp funkade jätte bra för henne.
När dom verkade upp en hovböld under hela sulan på en häst på jobbet hadde vi ngn form av sula i ngt mjukmatrial som vi fick från kliniken som skulle vara stötdämpade mm hör med närmsta klinik om dom har nått som du kan få köpa

hoppas det löser sig

Sorry, ingen egen erfarenhet. Hittade när jag googlade runt. På samma sida hittade jag även Sole Mates™ Therapeutic Hoof Pads. Verkade väldigt smidiga.

Hoppas det ordnar sig för din häst!

Min häst trampade in en tappsko i ena hoven så han gick med bandage 6 månader runt hoven. Jag tog bomull, gips och sen vetflex och lindande runt. Jag hade också "tappskor" gummiskor att trä över hoven. Han klarade sig från infektioner.

Tjocka neoprenboots kan man slakta till fina mjuka hovskydd. Jag har använt Horze. De håller sig ganska bra om hästen står inne vilket jag förmodar att den gör.

Skulle dock väldigt gärna veta varför man med flit verkar bort hela sulan?

Tjocka neoprenboots kan man slakta till fina mjuka hovskydd. Jag har använt Horze. De håller sig ganska bra om hästen står inne vilket jag förmodar att den gör.

Skulle dock väldigt gärna veta varför man med flit verkar bort hela sulan?

Undrar samma!

TS: när min hade hovböld var det bara gips som gällde!

Hovslagaren har öppnat sulorna på min häst (jag orkar inte börja förklara eller ens tänka på varför...),

Du e nog tvungen till att ge en lite mera ingående förklaring,, Själv tolkar jag det som att din häst är skodd med sulor och hovis nu har öppnat (skurit bort) sulorna (kanske för att det kommit in massa skit under som gett sultryck, ex ex)

Andra verkar uppfatta det som att hovis skurit upp själva hovens naturliga sulhorn och i så fall av den anledningen att det legat en infektion under själva sulan som lett till att sulan blivit underminerad. Detta klassas av vissa som hovböld men en hovböld kan aldrig involvera själva sulläderhuden för då är den en underminerad sula som är avsevärt alvarligare än en hovböld i lamellläderhuden.

Så för att förenkla ditt svar, har hovis öppnat upp en tidigare påspikad sula eller har hovis öppnat upp själva hästens naturliga sula och i så fall hur stort är ingreppet/ingreppen ???

Hoippas du svarar mkt snart för valet av ditt svar är helt avgörande för individens överlevnad.

När jag praktiserade på HBGs djursjukhus var där en häst som var i princip blockhalt, men dom hittade ingen böld första dagen. Så lade dom på ett varuprov dom fått av en fångsula för att avlasta för hästen. Den var ganska tjock. Skulle tro att den är bra för din häst! Om du söker på fångsula kommer deras hemsida upp först, företaget börjar på R. Lycka till! PMa om du undrar mer om det eller inte hittar!

Bomull mot hoven och sen ett sönderklippt liggunderlag format efter hoven, klibblinda och sån där hudfärgad segt bandage med tejp på ena sidan(kommer inte ihåg vad det heter) och sen silvertejp utanpå. Liggunderlaget borde hålla det hela fjädrande. Annars är gips en klassiker som också gör att det håller skadan ren ordentligt. Jag vet inte hur många kilometer av dessa material jag gjort av med sista 1½ året.. :eek:

Finns det inte något som helter "frog support" el. liknande (brukar bl.a. användas på fånghästar).

Tack för era svar.

Till er som undrade så är det alltså hovens sula som är öppnad, med ett snitt framför strålspetsen.

Det låter som ett väldigt..invasivt ingrepp?

Kan/bör/får en hovslagare göra sånt utan veterinärs tillsyn? Och oavsett det, borde inte den som behandlar en häst kunna lämna instruktioner samt lämpliga material för hästens fortsatta skötsel?

När unghästen syddes och skulle bandageras och lindas i all oändlighet lämnade DV ett lass material så att jag skulle klara mig tills jag kunde åka och handla eget så att säga.

Självklart fick jag instruktioner!

Men det var bökigt och dyrt, så en annan lösning hade varit smidigt.

Fast just det som du blev instruerad att göra kanske är jätteviktigt för hästens tillfrisknande och läkning? Jag hade nog inte vågat hitta på något "eget" i ditt fall...

Tack för era svar.

Till er som undrade så är det alltså hovens sula som är öppnad, med ett snitt framför strålspetsen.

Jag tror inte jag tillhör dom du kommer tacka efter detta svar.

För det första ska du veta att endast en av Jordbruksverkets godkännda hovslagare för dagen enligt lag får göra det ingreppet som "din" hovis enligt ditt förmedlande har gjort. Ingen av dagens godkända hovslagare i Sverige skulle ha blottat en underminerad sulkropp med vetskapen om att den underliggande mjuka sulläderhuden under alla omständigheter kräver ett konstant mottryck under minst 14 dagar innan det nya sulläderhudet härdats.

Saknas mottryck under denna tid så är risken för sulläderframfall överhängande och främst när det skett framför strålspetsen överhängande risk för att hovbensspetsen kommer "dippa" framåt/nedåt i rotation.

Jag blir faktiskt mörkrädd när jag tar del av denna typ av trådar,, inte från den som startar tråden mer än att det lyser fullständig brist på kunskap utan främst på den idioten som på eget bevåg med stöd av att kalla sig "hovslagare" har gjort detta ingrepp utan minsta förståelse för dom konsekvencer det kan leda till.

I 2 avseende. 1. infektionsrisken genom ingrepp i sulans levande vävnad och 2. Total avsaknad av det mottryck som krävs för att inte äventyra hovbenets hållfastighet.

Det värsta av allt,, dom råd som framkommit med allehanda "hästvårdstips" som är så ogrundade och uppvisar en så bristande egen grundkunskap i ämnet hästvård att skulle den frågande följa dessa råd och tips så skulle det med 90% säkerhet leda till ett långvarigt framtida lidande för denna individ.

Om du nu verkligen söker ett seriöst råd så se till att omgående få ut kompetent veterinär/hovslagare som arbetar inom djursjukvården eller åk omgående in till en kliniok för omedelbar åtgärd.

Är hästen försäkrad så dokumentera allt omedelbart både i skrift och bilder,, spara kvitton från utföraren så att du kan redovisa det till försäkringsbolaget.

Risken är att detta går "knall å fall" och kan du då inte uppvisa att dom olika behandlingarna är utförda av godkänd djurhälsopersonal samt delgivande av journalföring/kvitton så riskerar du att försäkringsbolaget vägrar utbetala ersättning.

Visst detta är tydligen ett diskuttionsforum och här får man spekulera hej vilt så länge man håller sig inom furumreglerna..

Det tråkiga är att många som ställer en seriös fråga litar på att dom får ett seriöst svar från ngn som besitter kunskap i ämnet och i egen brist litar på dom tips och råd som delges..

Frågan är,, ska det även på ett diskutionsforum verkligen vara meningen att dom/den som är huvudansvarig för forumet även ska vara helt skadefriansvarig för att helt ogrundade t.o.m. inte ens behandligsplaner som stödjer beprövad forskning delges av medlemmar som själva inte kan styrka sin behörighet.

Kanske finns det för dagen t.o.m ett behov av att ett duiskutionsforum med moderatorer där kraven på dom är så minimum som på övrig djurhälsopersonal för dagen enligt Jordbruksverket för att undvika att det framledes leder till att en blind höna leder en annan blind.

Självklart fick jag instruktioner!

Men det var bökigt och dyrt, så en annan lösning hade varit smidigt.

Jag skulle aldrig experimentera med andra lösningar i ett sådant kritiskt läge som din häst befinner sig i, utan att konsultera veterinär.

Bökigt och dyrt, är det alltid att ha häst...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka