Sv: Hovbandage/-vaddering på smartast sätt?
Tack för era svar.
Till er som undrade så är det alltså hovens sula som är öppnad, med ett snitt framför strålspetsen.
Jag tror inte jag tillhör dom du kommer tacka efter detta svar.
För det första ska du veta att endast en av Jordbruksverkets godkännda hovslagare för dagen enligt lag får göra det ingreppet som "din" hovis enligt ditt förmedlande har gjort. Ingen av dagens godkända hovslagare i Sverige skulle ha blottat en underminerad sulkropp med vetskapen om att den underliggande mjuka sulläderhuden under alla omständigheter kräver ett konstant mottryck under minst 14 dagar innan det nya sulläderhudet härdats.
Saknas mottryck under denna tid så är risken för sulläderframfall överhängande och främst när det skett framför strålspetsen överhängande risk för att hovbensspetsen kommer "dippa" framåt/nedåt i rotation.
Jag blir faktiskt mörkrädd när jag tar del av denna typ av trådar,, inte från den som startar tråden mer än att det lyser fullständig brist på kunskap utan främst på den idioten som på eget bevåg med stöd av att kalla sig "hovslagare" har gjort detta ingrepp utan minsta förståelse för dom konsekvencer det kan leda till.
I 2 avseende. 1. infektionsrisken genom ingrepp i sulans levande vävnad och 2. Total avsaknad av det mottryck som krävs för att inte äventyra hovbenets hållfastighet.
Det värsta av allt,, dom råd som framkommit med allehanda "hästvårdstips" som är så ogrundade och uppvisar en så bristande egen grundkunskap i ämnet hästvård att skulle den frågande följa dessa råd och tips så skulle det med 90% säkerhet leda till ett långvarigt framtida lidande för denna individ.
Om du nu verkligen söker ett seriöst råd så se till att omgående få ut kompetent veterinär/hovslagare som arbetar inom djursjukvården eller åk omgående in till en kliniok för omedelbar åtgärd.
Är hästen försäkrad så dokumentera allt omedelbart både i skrift och bilder,, spara kvitton från utföraren så att du kan redovisa det till försäkringsbolaget.
Risken är att detta går "knall å fall" och kan du då inte uppvisa att dom olika behandlingarna är utförda av godkänd djurhälsopersonal samt delgivande av journalföring/kvitton så riskerar du att försäkringsbolaget vägrar utbetala ersättning.
Visst detta är tydligen ett diskuttionsforum och här får man spekulera hej vilt så länge man håller sig inom furumreglerna..
Det tråkiga är att många som ställer en seriös fråga litar på att dom får ett seriöst svar från ngn som besitter kunskap i ämnet och i egen brist litar på dom tips och råd som delges..
Frågan är,, ska det även på ett diskutionsforum verkligen vara meningen att dom/den som är huvudansvarig för forumet även ska vara helt skadefriansvarig för att helt ogrundade t.o.m. inte ens behandligsplaner som stödjer beprövad forskning delges av medlemmar som själva inte kan styrka sin behörighet.
Kanske finns det för dagen t.o.m ett behov av att ett duiskutionsforum med moderatorer där kraven på dom är så minimum som på övrig djurhälsopersonal för dagen enligt Jordbruksverket för att undvika att det framledes leder till att en blind höna leder en annan blind.