K

kaktusen

Vad har ni i era hovbad (utom varmvatten)?
Nån typ av badsalt, olja eller liknande?

Vad använder ni för foder / hovolja för att motverka torra hovar?

Sv: Hovbad

Använder vanlig matolja (Raps), min hovis rekommenderade det.
Ger även Kiselgur.
Hovbad ska väl vara bra, har bara inte kommit på en bra praktisk lösning;). Har du någon ide´?

Använder vanlig matolja (Raps), min hovis rekommenderade det.
Ger även Kiselgur.
Hovbad ska väl vara bra, har bara inte kommit på en bra praktisk lösning;). Har du någon ide´?

Ger du oljan i fodret? (det sa min hovis oxå).
Jag ska träna min vattenrädda häst till att stoppa ner hovarna i en liten balja. Har även hört att det kan vara lämpligt att skära itu en dunk.

Penslar hovarna med oljan, inuti och utanpå,
ger Kiselgur i krubban.
Tror inte att min häst skulle stå still tillräckligt länge med hovarna i baljor;), alltså för att det ska ge effekt, men får fundera vidare på en lösning.
Ang. att skära itu en dunk så känns det lite onödigt, med tanke på att plast kan vara ganska så vasst om man har otur, och kanske likaså med "baljor".

Använder inget hovbad, men borstar och vattnar hovarna antingen med borsten eller svamp och sen gnider jag på vanlig rapsolja. Det är i förebyggande syfte. Ska man tro Coari (hovis) så är det ingen stor idé med vattenbad. Oljan väter inte hovarna men hindrar vatten från att dunsta bort från hovarna.

Använder inget hovbad, men borstar och vattnar hovarna antingen med borsten eller svamp och sen gnider jag på vanlig rapsolja. Det är i förebyggande syfte. Ska man tro Coari (hovis) så är det ingen stor idé med vattenbad. Oljan väter inte hovarna men hindrar vatten från att dunsta bort från hovarna.

Min hovis sa att vattenbad lär vara det som funkar bäst och att oljan fungerar bäst om den kommer den naturliga vägen (munnen)...
Iaf ska man inte pensla på olja på torra hovar utan först vattna dom.

Liknande trådar

Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 950
Senast: Missemus
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 264
Senast: Görel
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka