Hovarna blir aldrig bra!

Sv: Hovarna blir aldrig bra!

Finns många skodda hovar som mår toppen men det är trots att dom är skodda inte för att dom är det. Finns ingen kunnig människa som säger att det bästa för hoven är att sätta på järnbeslag, inte ens hovslagarna förespråkar järnskor om hästen inte måste ha skydd på hovarna. Idag finns andra skydd som inte har nackdelarna av järnskor. Några av problemen med järnskor är att järnet inte är stötdämpande material hur väl man än sömmar fast det, detta hämmar hovens stötdämpning. Finns upplysande filmer på youtube där man kan se de kraftiga stötvågorna som går upp genom hela benet på skodda hästar i varje nedslag, finns även för jämförelsens skull samma på barfota. Ett annat problem är hämmad blodcirkulation, jämför en skodd och oskodd häst i hagen på vintern, kolla var snön smälter och var den är kvar. Finns en jättebra reklam för back on track paddar där en skodd häst med dessa paddar på benen är filmad med värmekamera, en skulle behövt paddar på hovarna istället för benen.
Har skott tidigare med järnskor vet att hoven rör sig i mest i trakten det är därför man lägger ut skon där och inte sömmar där, men hovens rörelse slutar inte tvärt vid 3:e sömhålet. Det är tragiskt att få höra att plattfotade hästar måste ha skor som håller ihop hovarna, men jag håller till viss del med. Jag har själv rekomenderat en hästägare med plattfot att behålla järnskon på en 18 årigt sto som inte ens kunde gå utan i en åkerhage. Men den hästen var inte plattfot vid födseln. Hade hon varit 5 år så hade skorna åkt fortare än kvickt men å andra sidan var hon inte plattfot då...

Håller verkligen med Axel som säger att alternativverkade hovar är ofta för låga i trakterna, det är för att dom oftast verkas efter en modell, ofta vildhästarnas hovar, det är lika illa som att verka efter järnskomodellen. I den bästa av världar där fölet har fått röra sig massor direkt efter födseln och eventuell hovård har varit bra då funkar vildhästmodellen. Men de flesta hästar har deformerade eller hämmade hovar redan från fölstadiet om de sen varit skodda gör det inte saken bättre. Man måste alltid verka efter hästens individuella förutsättningar.
Det går utmärkt att få en skodd häst att landa med trakten först men å andra sidan har den inte så mkt nytta av det efterssom stötdämpningen är kraftigt hämmad av järn.
 
Sv: Hovarna blir aldrig bra!

Jag har ett islandshäststo född 02. Hon har så länge jag kan minnas haft dålig hovkvalité, men det har aldrig varit någonting som har varit skadligt för henne.
Nu har hovarna börjat spricka på framsidorna där sömmarna sitter så det resulterade i att vi helt enkelt fick plocka av henne skorna och låta henne stå ett tag. Jag gick igenom hennes fötter senast idag och på undersidan så "smular" hoven sönder. Det ser ut som att man skrapar bort mjöl från hoven mer eller mindre. Hon har även små hål som är lite djupare, väldigt små dock. Men det känns dumt att få in mer smuts i dom. Jag rengör varje dag med bakteriedödande och ger henne biotin. Kanske också ska tillägga att hon aldrig har varit sjuk på något sätt, inte ens varit halt.
Finns det någon som har liknande problem? Jag behöver också veta om någon har tips på vad man kan göra/ge hästen för att stärka hovarna. Jag börjar bli orolig.

/Daniela
MIn nordsvensks hovar frasade sönder varje sommar, tappade skon och sen gick det inte sko om för hoven var porös. Jag ger kalk och fosfor men det gav inget vidare resultat men nu har jag börjat smörja hovarna med vegetabiliskt fett varannan dag. Resultatet är kanonhovar!

Jag har alltid hört man ska akta sig för att smörja hovarna på hästen...men jag gör det bara sommartid när han går ute.
 
Sv: Hovarna blir aldrig bra!

När hästarnas hovar är varma konstant är det ngt fel o tillväxten ökar, men materialet blir skörare o mjukare. När du har klippt dina naglar för mkt blir du varm o ÖM vilket inte är skönt för en varelse som dessutom måste gå på dem.

min gamla val. var ute på asfalt o sprang med sin mamma som föl. Den slet ner utsidorna mkt vilket INTE är bra för en fölunge där tillväxtzonerna ska ha en gynnsam position.

Brackan.

du har missat senare rön där smörjning jämförs med våra händer.

När är våra händer torrast?
Jo på vintern när kyla torkar ut.

Vad är det som ev. spricker på hoven på sommaren?
Jo det som vuxit ut under vintern. Smörj på vintern o hovarna klarar sig på sommaren.

Jag smörjer alltid efter skoning. de gamla sömhålen drar då "ihop" sig o en massa vatten hålls borta.
 
Sv: Hovarna blir aldrig bra!

Att smörja en hov har alltid varit dåligt och kommer alltid att vara dåligt. Att en lös järnsko skulle fungera som en stämgaffel låter lika fel som det är.

En häst föds med den perfekta hoven. Obalanser som hovsprickor, ballförskjutningar och hovar som ”faller sönder” är resultatet av felverkning och brist på blodcirkulation/hovmekanism. Att man skulle behöva en järnsko som håller ihop en hov är så långt från sanningen som man kan komma… Obalanserna kan man dölja med järnskor och div sjukbeslag. Men då har man inte löst grundorsaken och hästen/hovarna får bara större problem. Sömhålen i hoven ger bakterier och svampsporer en perfekt grogrund och det i sin tur försvagar hovväggarna.

Sen så är jag helt övertygad om att ingen av er någonsin skulle komma på att fara ut och promenera/jogga/springa utan ett par skor med ordentlig stötdämpning. Så varför ska man då förvänta sig att hästar ska göra det år ut och år in?

Jag hoppas att alla en dag får se en korrekt verkad barfotahov, det är en sann fröjd. Hästen rör sig obehindrat på alla underlag, hovarna tillåts att fungera som det var meningen att de skulle göra, utan hovsprickor eller att hovarna skulle falla i bitar.

Om vi inte skulle prova något nytt, utan bara hålla fast vi det gamla så skulle vi kanske fortfarande tro att jorden var platt och så skulle vi nog inte ha den här datorn som vi har framför oss. För utvecklingen går framåt och man kan lära sig av sina misstag och gå vidare.
 
Sv: Hovarna blir aldrig bra!

När hästarnas hovar är varma konstant är det ngt fel o tillväxten ökar, men materialet blir skörare o mjukare. När du har klippt dina naglar för mkt blir du varm o ÖM vilket inte är skönt för en varelse som dessutom måste gå på dem.

min gamla val. var ute på asfalt o sprang med sin mamma som föl. Den slet ner utsidorna mkt vilket INTE är bra för en fölunge där tillväxtzonerna ska ha en gynnsam position.

Brackan.

du har missat senare rön där smörjning jämförs med våra händer.

När är våra händer torrast?
Jo på vintern när kyla torkar ut.

Vad är det som ev. spricker på hoven på sommaren?
Jo det som vuxit ut under vintern. Smörj på vintern o hovarna klarar sig på sommaren.

Jag smörjer alltid efter skoning. de gamla sömhålen drar då "ihop" sig o en massa vatten hålls borta.

Nja, så verkar inte min häst fungera iallafall. För hans hovar kan rasa från en skonig till en tappsko några veckor senare....och har svårt tro att vinterns utväxt helt plötsligt bara ger sig tillkänna sådär utan förvarning.

Men hästar är väldigt olika! Det som fungerar för en häst fungerar inte för någon annan.
 
Sv: Hovarna blir aldrig bra!

Så du menar att hästar föds med perfekta hovar o kropp.

Problemet med din synvinkel är att man inte ser det som är ovanför hovarna o att de brukas.
 
Sv: Hovarna blir aldrig bra!

Att det smular under hovarna är helt naturligt och inget "problem". Rids hästen på hårdare underlag så slits det bort fort, går de på bete blir det kvar så man kan hitta det som du gjort. Skodda hästar sliter inte bort sitt så bra, det får hovis fixa.

Jag tycker att ditt problem låter hovis-relaterat. Om inte din hovslagare har några svar på varför hästen plötsligt börjat spricka i hovarna så skulle jag LÄTT provat en annan (utbildad och med bra ref) hovslagare titta på hästen.
Bara för att du tycker att nuvarande hovis är en gud behöver det inte betyda att hon är tillräckligt skicklig. Du är uppenbarligen ingen expert på hovar och kan därmed (kanske) inte avgöra hur väl hovis utför sitt arbete.

Hade jag varit en expert på hovar så hade jag inte postat en tråd här. Men däremot har jag haft ett antal hovslagare tidigare där hon är den enda som gör framsteg med min hästs hovar.
 
Sv: Hovarna blir aldrig bra!

Sen så är jag helt övertygad om att ingen av er någonsin skulle komma på att fara ut och promenera/jogga/springa utan ett par skor med ordentlig stötdämpning. Så varför ska man då förvänta sig att hästar ska göra det år ut och år in?

Finns många joggningskor utan spec mycket stötdämpning. Jag använder sådana eftersom jag har extrem överpronation och behöver stöd och inte stötdämpning. Stötdämpningen sker till stor del i fotleden hos människor genom att man pronerar. Människor sprang väl innan det fanns joggningskor, eller? Finns för övrigt de som springer maraton barfota.

Hästen jag rider är 20 år och har säkerligen varit skodd ca 17 av dessa år, hon har bra hovar och har aldrig varit halt på grund av slitage endast pga. yttre åverkan.

Jag hoppas att alla en dag får se en korrekt verkad barfotahov, det är en sann fröjd. Hästen rör sig obehindrat på alla underlag, hovarna tillåts att fungera som det var meningen att de skulle göra, utan hovsprickor eller att hovarna skulle falla i bitar.

Skulle gärna se det. De hästar jag har sett som varit "barfotaverkade" har trippat fram och sett halta ut på alla fyra. Har dock inte sett så många. Men jag har sett barfota hästar verkade av hovslagare som går obehindrat på de flesta underlag, vasst grus (typ makadam och tegelkross) har alla som jag kommer ihåg ömmat på dock.

Om vi inte skulle prova något nytt, utan bara hålla fast vi det gamla så skulle vi kanske fortfarande tro att jorden var platt och så skulle vi nog inte ha den här datorn som vi har framför oss. För utvecklingen går framåt och man kan lära sig av sina misstag och gå vidare.

Jag tror att de flesta har sina unga hästar barfota så länge de inte ömmar men när träningen trappas upp så är de få av dagens moderna hästar som har tillräckligt hårda eller snabbväxande hovar för att klara det slitaget. De som sätter på skor som regel behöver antagligen det i träningen av andra anledningar t.ex broddar på vintern eller när man hoppar på gräs. Få skor nog sina hästar för att de tycker att det är kul att lägga 1000-tals kronor på något som inte behövs. Att kalla järnskor på hästar för att misstag är ganska löjligt, ett misstag som pågått i hundratals åt i så fall :p
 
Sv: Hovarna blir aldrig bra!

:bow:

Ja o det har visat sig att det inte finns ett tillräckligt hållbart material som håller för hästen eller som inte ger negativ inverkan.

Hästar är inte gjorda för att ridas på hårt underlag. ngt som de själv inte skulle välja om de inte var på flykt. De har heller ingen klump på ryggen som säger åt dem var o hur fort de ska röra sig.

alla tävlingshästar är skodda o lever som regel ett långt liv trots att de presterat med skor på.

Hästar med skor kan motioneras så mkt som de behöver iom att de inte skaffar avkommor vart år. Så de skodda kan oxå få äta av det goda betydligt mer.

Jag vet vad jag skulle välja:angel:

Hellre tävlingshäst än hobbyhäst o bli fet o få fång

Såg förresten ngn reklam för en barfota elitdistanshäst som såg för eländig ut. Hovarna må ha varit fina, men resten:eek: Den såg ut att ha ont i hela kroppen o troligen även i fötterna.
 
Sv: Hovarna blir aldrig bra!

Snabb update på hur det går;
Har skrittat henne 5-10 min/dag och hon visar absolut inga täcken på varken hälta eller ömhet. Ska ringa till hovis i veckan för att hon ska komma upp och titta till henne och se vad som ska göras och inte ska göras.
Har tyvärr inte hunnit ta några bilder än, men det ska också lösas i veckan för att ni lättare ska kunna se hur hovarna ser ut.
Återigen, tack för alla svar och goda råd. Tror inte ni förstår hur mycket det uppskattas! :D
 
Sv: Hovarna blir aldrig bra!

Vad är det du vill visa?
EN s. av vad?

Tog för givet att det skulle vara ngn form av vetenskapligt försök.

Hästar som bara går på mjukt underlag klarar sig förstås.

ser det ut så?
 
Sv: Hovarna blir aldrig bra!

Jag hoppas att alla en dag får se en korrekt verkad barfotahov, det är en sann fröjd. Hästen rör sig obehindrat på alla underlag, hovarna tillåts att fungera som det var meningen att de skulle göra, utan hovsprickor eller att hovarna skulle falla i bitar.

Men visa det då! Bilder, video - ALLT vill jag se! Och då menar jag bilder och video på egen/egna hästar och inte bilder från diverse barfotasidor och dylikt. Jag har tänkt på det många, många gånger att det ALDRIG är någon som förespråkar barfotaverkning som faktiskt visar upp resultatet. Konstigt...:grin:
 
Sv: Hovarna blir aldrig bra!

Jag svarar på första frågan ( har inte läst igenom hela tråden riktigt).
Vad jag kan tänka mig om hoven spricker är den väl belastad, då hovväggen är för lång och bör verkas ner med ngt rundande kanter mot marken. Smulnigen kan man bara skrapa bort, död hud.
För att biotin skall ge effekt skall zink ges tillsammans för att uppnå effekt.
(Biofa.... har en flaska för att stärka hovar).
Nu har jag barfota hästar, skall hästen skos är det säkert annorlunda med
verkningen.
Mina hästar har varit skodda i 10 år och barfota 2år. De fungerar bra.
Fast det är bekvämt med en häst som är skodd, då det räcker med att krafsa ur hoven innan ridning istället med att sätta på hovboots som jag gör när jag skall rida. Fördelen med barfota är att hästen känner av vad den sätter ner sina hovar samt att hoven kan röra sig riktigt. Självklart skall den inte ha problem av det.
Lycka till.

Väntar med spänning på coaris och ngn annans svar!
 
Sv: Hovarna blir aldrig bra!

Våra fötter skulle må bra av att vara bara. Inte ihopträngda av skor

då känner vi grus o vassa pinnar o lär oss att gå försiktigt.:eek:
Kan man gå avspänt? Knappast. Möjligen på sand, gräs o asfalt

Vi ska härdas om det så tar några år.;)

Om hästar verkas av en hovis kan de ridas iom att de lämnar slitmån. Hästen går på sin hovvägg. Tar man bort hovväggen så säger det sig självt att hästen får ONT. Nöter den för mkt ja då ska den skos eller inte ridas.

S.k "underhållsraspning" gör att den är konstant är för låg o troligen öm. Behövs boots är inte verkningen bra. Snubbel, konstant varma hovar eller tveksam bjudning är ett bevis på att det är illa.

Har man hästen barfota får man välja ridvägar med omsorg o rida med måtta. Hästen ska inte behöva linka i hagen eller till o från stallet..ens.
 
Sv: Hovarna blir aldrig bra!

Clydesdalen vi hade förut hade också grymt dåliga hovar.
Skorna föll av titt som tätt och bitar av hovarna med dem :crazy:
Man och svans var inte mycket och skryta med heller.
Vi började ge honom steel joint (ett mineraltillskott).
Han fick mycket mycket starkare hovar och mycket finare man och svans.
Så det rekommenderar jag verkligen.
 
Sv: Hovarna blir aldrig bra!

Jag har oxå gett S J i många år nu o tar en tsk själv o har en man;) uttalas maaan.:angel:

Jag ger det även för mitt o hästarnas skelett.
 
Sv: Hovarna blir aldrig bra!

Du skriver att behövs boots är inte verkningen bra???Är inte verkningen bra om järnskor behövs heller då eller vad tusan menar du? ;-)

Mitt tillägg är att fungerar inte hästen felfritt utan skor så ska den ha, helst boots(enligt mig eftersom de bara sitter på när det behövs) eller skor. Hästen ska aldrig behöva gå och spänna sig. Dra skorna och rida utan att ha tillgång till boots vid behov är fel.
Men hovar läker bättre utan skor. I alla tider har hovslagare sagt att det är bra att hästen går utan skor en period under året för att hoven ska återhämta sig. Varför vågar man inte säga det längre?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp