Hovarna blir aldrig bra!

Sv: Hovarna blir aldrig bra!

Klart det sägs fortfarande! Jag har mina hästar barfota eftersom jag rider på såna marker där skor är onödigt. Jag har en högst vanligt hovslagare och han ser helst att jag fortsätter att ha dom barfota då det funkar.
 
Sv: Hovarna blir aldrig bra!

Det är intressant att vissa hänvisar till vildhästar och deras hovar!!! Medelivslängden för en vildhäst är 6-7 år.
 
Sv: Hovarna blir aldrig bra!

Min ena har varit skodd i 18 år o är på topp:love:

Skoddes tidigt fram pga bärrandsröta o har aldrig haft ngn röta eller spricka. fång pga min okunskap -ja!:crazy:
Enda gången den var barfota efter det var ett långt sommarbete som 4-åring då hovarna gick sönder så det knappt gick att sko den. Den hade pappersfötter sen föltiden, men blev bra med S J. Den dåliga hovkvalitén stog med i bes. protokollet.

Om hästen hade bott i en miljö där inget slitage hade skett hade den nog klarat av att gå barfota, men när hästen mår bra av att vara skodd så ska den vara det. Om man provar att sko så märker man oftast först då att hästen varit öm. den vågar bjuda o behöver inte gå försiktigt. Ngt som borde vara självklart.
 
Sv: Hovarna blir aldrig bra!

Problemet är väl att de måste gå ett par mnd utan för at det verkligen skall hjälpa. Inte många som låter hästarna vila så länge! Då får man ju andra problem, fetma och IR tex....

Jag är en sån rolig person som har en skodd häst och en barfota.

Jag tror inte den skodda skulle funka barfota, det skulle krävas en väldigt lång övergångsfas där han troligtvis inte skulle må jättebra, trots boots. Han mår bra med sina skor, så jag säger som axel, då skall han ha skor.

Och min barfota häst kan visserligen gå på relativt grovt grus utan att se halt ut, MEN det är stor skillnad på hur han går med/utan boots. Får mkt bättre steg med boots på, så det är uppenbart att han faktisk ÄR lite öm. Det verkar de flesta barfotaförespråkare inte fatta, de tycker att det är helt okej att hästen tassar fram eller går nere i diket, så sant den inte är direkt halt. Det tycker inte jag! Därför har han alltid boots på när vi är ute och går på grusvägarna. Jag har inte samvete att försöka "härda" honom. :crazy:
 
Sv: Hovarna blir aldrig bra!

Nej man skall nog inte utgå från vildhästar, men försöka verka så fysiologisk rätt som man kan. Oavsett om det skall sitta en sko på eller ej.
 
Sv: Hovarna blir aldrig bra!

Jag använder också alltid boots när jag ska rida på grusvägar, vilket är alltid utom när jag ska rida i vår sandpaddock. Men jag tycker det är ett bra alternativ till skor då skon bara sitter på när hästen behöver skyddet.
 
Sv: Hovarna blir aldrig bra!

Om hästar i det vilda föds friska med bra förutsättningar till föda så kan dom bli uppåt en 20-år men det är ändå en mycket lägre siffra än vad välskötta domesticerade hästar blir. Dock så har vildhästar en högre grad av dödsfall i unghäståren bl.a pga av dålig hovfunktion, dvs deras hovar nöts inte korrekt, ofta pga fel benställning och därmed får dom svårt att röra sig som dom ska. Att försöka efterlikna vildhästars hovar är rent löjligt. Har någon av er sett hovarna på mustangerna som man fångar västra USA?
 
Sv: Hovarna blir aldrig bra!

Klippt o klistrat från artikeln (man måste f.ö vara inloggad för att se den)

"Hampson also discovered a high incidence of laminitis in four study areas around Australia. Of the euthanized horses he radiographed:

•67% of 15 rocky terrain horses were laminitic;
•40% of 15 sandy desert horses were laminitic;
•93% of 15 prime grazing terrain horses were laminitic;
•40% of 56 Kaimanawa region (New Zealand) horses were laminitic."

:crazy:

"Hampson ultimately concluded there is no one natural foot type in horses and, contrary to popular belief, feral horses are not exempt from developing laminitis. Also, "There is currently no clear evidence to support the use of the extreme feral horse foot as a model for equine foot care," he cautioned. Keeping in mind all horses are likely vulnerable to laminitis, Hampson proposed the following suggestions for horse owners:

•Maintain appropriate diets;
•Don't overtrim horses' feet;
•Try to avoid excessive hard surfaces; and
•Encourage animals to exercise more, such as by using feeding systems that require horses to move around or by housing horses in large paddocks."
 
Sv: Hovarna blir aldrig bra!

Klippt o klistrat från artikeln (man måste f.ö vara inloggad för att se den)

"Hampson also discovered a high incidence of laminitis in four study areas around Australia. Of the euthanized horses he radiographed:

•67% of 15 rocky terrain horses were laminitic;
•40% of 15 sandy desert horses were laminitic;
•93% of 15 prime grazing terrain horses were laminitic;
•40% of 56 Kaimanawa region (New Zealand) horses were laminitic."

:crazy:

"Hampson ultimately concluded there is no one natural foot type in horses and, contrary to popular belief, feral horses are not exempt from developing laminitis. Also, "There is currently no clear evidence to support the use of the extreme feral horse foot as a model for equine foot care," he cautioned. Keeping in mind all horses are likely vulnerable to laminitis, Hampson proposed the following suggestions for horse owners:

•Maintain appropriate diets;
•Don't overtrim horses' feet;
•Try to avoid excessive hard surfaces; and
•Encourage animals to exercise more, such as by using feeding systems that require horses to move around or by housing horses in large paddocks."

Usch ja, fång som inte finns hos vildhästar eller hur var det nu...? :angel:

kl
För övrigt så är det ju så att ingen av oss (i Sverige, europa, världen...) har vildhästar, alltså haltar jämförelsen och liknelsen oavsett hur mycket lösdrift de går på.
 
Sv: Hovarna blir aldrig bra!

Intressant att de i bergstrakter får..... belastningsfång:confused:
En devis som min hovis kör med är att en häst o i synnerhet en stor o tung( inte fet) behöver ha lite hov att stå på. Han verkar inte max var gång, utan ngn gång när det behövs.

Kenneth:bow:
Mustangroll mm har gett mkt plåga för hästarna.

Hästar i torra klimat bryter av sina tår o på mjuka marker blir det mer bananfötter.
Nej jag anser inte att allt naturligt per automatik är det bästa.
 
Sv: Hovarna blir aldrig bra!

Klippt o klistrat från artikeln (man måste f.ö vara inloggad för att se den)

Tack för att du "klippte och klistrade" lite :). Annars kan jag väl rekommendera ett medlemskap på The Horse. Det är gratis, och det finns många intressanta artiklar (+ en del annat också) att läsa där!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp