Sv: Hovar

Och den som sköter problemen han/hon har en seriös hovutbildning utlärd av en en viss affärsman/plastfabrikant?

Ingen veterinär eller hovslagare inblandad i den utbildningen och
hemmasnickrad anatomi utlärd till hallelujatoner....

Ne problemen låter jag tomten ta hand om.... ne förlåt, självklart är denne utbildad. Min veterinär (som också är utbildad) tittar på hovarna ibland också.

Men tror inte att denna tråd gick ut på detta....

Harmonyhorse står väl inte direkt för seriös hovvård av yrkesutbildade utövare.

Jaha, nu har du startat det gamla vanliga tråkiga "barfota-tjaffset" :smirk: ;)

Men försök bortse från det :)

När vi tog av skorna på vår pålle för snart 1 1/2 år sedan så var det inga problem alls så jag tycker inte du ska förutsätta med en gång att det kommer att bli problem. Vår hovslagare tog av skorna och verkade, vad jag förstår, för barfotagång. Han tog inte så mycket utan lät det finnas lite "slit-mån" och rundade bara av lite. Funkade hur bra som helst.

Det kan flisa sig lite i början nere i kanterna men det brukar bara vara pga sömhålen. När de växt ner och försvunnit så brukar det problemet vara borta. Se till att skaffa en hovrasp så du kan slipa bort ev flisor när de uppstår.

Tänk på att barfotagång kan innebära att du får kalla på hovis lite oftare (i alla fall i början) för att hålla koll på att inte hovarna slits alldeles tokigt.

Biotin har jag inte provat men har hört från en del håll att det är utkastade pengar. Frågan är: Varför tror du att du behöver Biotin?

Min hovslagare tipsade mig om att smörja in hovarna med Fodertran. Luktar "pecka" men är jättebra. Jag börjar smörja i god tid innan sommaren (torka) och smörjer hela hoven dvs under också. Fodertran köpte jag i 5 litersdunk på Granngården. Lycka till! :)

Hästen har varit utlånad pga ägarens sjukdom, tyvärr hamnade han på ett ganska dåligt ställe där den tillfälliga ägaren inte var så kunnig, så hon skodde hästen utan att riktigt veta vad det betyder.
Men nu är den riktiga ägaren frisk och vill att hästen kommer bort därifrån, men kan inte ha hästen själv. Vi känner varandra ganska väl så hon litar på mig och vet att jag sköter om hästen ordentligt.
Det är hon som säger att vi ska ta bort skorna. :)

Jag är inte säker på att hästen kommer bli öm, men har hört att det är vanligt att den ömmar lite i början och vill därför vara förberedd. Nu när jag fått tips vet jag vad jag ska göra om han ömmar mycket, men föhoppningsvis ska han inte göra det.
Självklart kommer jag se till att hästen får det bra och om han ömmar mycket kommer jag göra något åt det, kanske sko honom igen ifall han inte klarar att gå barfota, men det borde han ju göra eftersom han gått barfota så mycket förut.

Funderar på att köpa easy boots, även om han inte ömmar så mycket kan det väl vara bra att ha när man rider på asfalt eller grus.
Men dom är ganska dyra, har någon tips om boots?
Hur vet man att man köper rätt storlek? ;)

Tack alla ni som svarat med bra tips :) :bow:

Hästen har varit utlånad pga ägarens sjukdom, tyvärr hamnade han på ett ganska dåligt ställe där den tillfälliga ägaren inte var så kunnig, så hon skodde hästen utan att riktigt veta vad det betyder.
Men nu är den riktiga ägaren frisk och vill att hästen kommer bort därifrån, men kan inte ha hästen själv. Vi känner varandra ganska väl så hon litar på mig och vet att jag sköter om hästen ordentligt.
Det är hon som säger att vi ska ta bort skorna. :)

Jag är inte säker på att hästen kommer bli öm, men har hört att det är vanligt att den ömmar lite i början och vill därför vara förberedd. Nu när jag fått tips vet jag vad jag ska göra om han ömmar mycket, men föhoppningsvis ska han inte göra det.
Självklart kommer jag se till att hästen får det bra och om han ömmar mycket kommer jag göra något åt det, kanske sko honom igen ifall han inte klarar att gå barfota, men det borde han ju göra eftersom han gått barfota så mycket förut.

Funderar på att köpa easy boots, även om han inte ömmar så mycket kan det väl vara bra att ha när man rider på asfalt eller grus.
Men dom är ganska dyra, har någon tips om boots?
Hur vet man att man köper rätt storlek? ;)

Tack alla ni som svarat med bra tips :) :bow:

Det finns en storleksmall till easy boots modeller man kan skriva ut och mäta hästens hovar!

Har fått hem ett par bare men de var lite trånga så hoven inte gick i, ska byta till epics som går att öppna upp så man lättare får i hoven. Har en kompis som provar boa, bare och epics men hon tyckte bare var bäst!

Annars kanske b-vitamin kan ha effekt? (Gav det när min häst fick en allergisk reaktion vilket visade sig som ömhet i hovarna, antar att b-vitaminen påverkade magsystemet mer och en "bieffekt" var att hovarna slutade ömma, men man kan ha b-vitamin i bakhuvudet i alla fall!)

Hej, vilken B vitamin är det du menar??

Det är ju inte säkert att han kommer att ömma i huvud taget så varför oroar du dig så?
Jag köpte min häst för 1 1/5 år sedan hon var då skodd bara fram så jag tänkte att jag kunde prova (har aldrig haft en häst barfota förut.)med andra ord min hovis fick ta bort skorna.Det ända som hände med henne var att hon själv valde att gå i gräskanten ibland istället för gruset,så det var bara att låta henne göra det.
Så länge hästen mår bra av att vara barfota och hovarna vekas rätt så varför inte men låt inte hästen lida för att du tycker att det ska vara barfota vissa hästar kan ej vara barfota.
Jag har nu skor på alla fyra med fyra brodd i sedan en vecka tillbaka pga isig hage.Hon gick och spände sig så tänkte ta bort skorna igen när vädret tillåter.
Det ska vara humant för hästen inte för dig.

Hur humant är det att dra av och sätta på skor när du känner för det?
Tycker att det va bra av dig att sätta på skor eftersom den verkar behöva det.

Det är ju inte säkert att han kommer att ömma i huvud taget så varför oroar du dig så?
Jag köpte min häst för 1 1/5 år sedan hon var då skodd bara fram så jag tänkte att jag kunde prova (har aldrig haft en häst barfota förut.)med andra ord min hovis fick ta bort skorna.Det ända som hände med henne var att hon själv valde att gå i gräskanten ibland istället för gruset,så det var bara att låta henne göra det.
Så länge hästen mår bra av att vara barfota och hovarna vekas rätt så varför inte men låt inte hästen lida för att du tycker att det ska vara barfota vissa hästar kan ej vara barfota.
Jag har nu skor på alla fyra med fyra brodd i sedan en vecka tillbaka pga isig hage.Hon gick och spände sig så tänkte ta bort skorna igen när vädret tillåter.
Det ska vara humant för hästen inte för dig.

Tycker jag är klokt..
även jag sätter på och drar av efter hästens behov.

Jag funderar på att börja laga ungarnas tänder själv då och då.
Men bara för att vara säker på att jag inte förstör något så tänkte jag låta en plastfabrikant kolla att jag gör rätt.

Det var meningen att jag skulle kommentera detta för det var skitkul!:rofl: :rofl: :rofl:

Vet inte i vilken del av landet du bor i men när det är stenhårt i backen som här så är det inte schysst att ta av skorna på en häst!
Hästarna jag rider är skodda runt om när dom rids mycket, men endast fram vinter tid då dom inte rids speciellt mycket
Blir det snö som stannar så åker skorna av och dom får gå barfota ett tag...;)

men som det är nu med sten hård backe är det inte kul, dom enda ställena man kan rida på är på ängar och i skogen, även där är det ibland för hårt..:crazy:
till och med 4 åringarna som aldrig vart skodda ömmar, när backen blir hård och knagglig.
Ska du ta av skorna, gör det när backen är mjuk, dvs vår eller höst.

är det ok för ägaren att han kommer gå barfota?

Är det därför du är "föl ledig"?:rofl:

Hupp! Den meningen blev lite lustig:rofl: Det var inte riktigt meningen.
Vårat privata avelsprogram här hemma har inget med hästarna att göra. Efter att ha levererat tre fina avkommor så har jag gjort mitt som beskällare:D
Anledningen till att jag är "fölledig" är att min sambo håller på att avsluta sin utbildning.

Hej, jag menar inte varumärke utan är det B1,B2,B6 eller B12 ??? För utifrån vad du skriver så måste du ju ha helt klart för dig skillnaden på Bvitaminers olika "biverkningar".

Varför? pga trådskaparen kanske köper b-vitamin och hennes häst dör eller får svåra skador av det och det skulle vara mitt fel för att jag skrivit att jag ger min häst det???

I så fall kanske trådskaparen kan avgöra själv om hon tror det verkar bra eller dåligt eller hur.

Det ända som hände med henne var att hon själv valde att gå i gräskanten ibland istället för gruset,så det var bara att låta henne göra det.

En häst som väljer att gå i gräskanten klarar inte heller av att gå utan skor!
Den SKA kunna gå på en grusväg utan problem, annars ska man ta på skorna igen!

Så, låt inte hästen lida! :smirk:

Hon valde att gå i gräskanten i början ca 2veckor max.Sedan har det gått jätte bra ända tills nu denna elendiga höst/vinter:( .
Och självklart ska inte hästen få lida därför har jag nu låtit sko henne;) .
Som jag sa tidigare man måste se till hästens välbefinande.
Har easy boots epics som jag använt mestadels vintertid med brodd.
Är helnöjd med dom passar super:bow: .

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 656
Senast: super
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 242
Hästvård Min häst skos var 8:onde vecka. Funkar bra, skorna sitter bra, inga tappskor, inge ömmande eller liknande. Han hade uträknad foderstat...
2
Svar
28
· Visningar
2 943
Senast: Dopy
·
Skola & Jobb Någon som kan bolla, ge råd eller vad som helst? Vill säga upp mig från mitt jobb eftersom jag vantrivs något fruktansvärt. Kort sagt...
Svar
15
· Visningar
1 654

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka