L

lala

När jag får min foderhäst skall vi ta av skorna på honom (han har varit skodd i 4 månader). Jag skulle vilja ha alla era tips om hur man undviker ömhet när skorna tas bort.

Jag skall börja ge honom biotin, finns det något annat man kan ge?
Kan det hjälpa att smörja hovarna med något speciellt?
Han kommer gå i haget dygnet runt, jag har hört att det är bra för att förebygga ömhet, och så kommer jag bara leda honom i början och inte rida förrän han slutat ömma. Finns det någon fördel med att leda han på något speciellt underlag?
Snälla ge mig alla tips ni har som handlar om hovar och ömhet :)

Sv: Hovar

Varför ska ni ta av skorna?
Jag har gett Biotin utan resultat, men det som jag tycker har funkat helt outstanding är enzion.

Personligen tycker jag inte att man ska ha skor på sin häst, jag kommer inte rida så mycket, han är ganska gammal. Det kommer bara bli mysiga skogsturer och lite träning på åkrar så hovarna slits inte så mycket.
Skorna är ju inte naturliga och egentligen inte bra för hoven. Jag vet att alla har olika åsikter om detta, vi behöver inte strida om det, det är bara så jag tycker så därför skall skorna bort. Han har alltid gått barfota förutom dom senaste månaderna..

Enzion, vad är det? :d
Var finns det att köpa? Blandar man det i fodret? Hur mycket/ofta ska man ge det? Hur fungerar det, på vilket sätt hjälper det?
Förlåt om de kommer lite konstiga frågor nu men jag vill veta så mycket som möjligt om de innan jag ger det till honom ;)

Enligt min hovslagare (som var på nån föreläsning utomlands tror jag) så är det enda som är konstaterat att det hjälper tydligen lucern. Min egen häst har dåliga hovar (och går barfota bak sen 1½ år) och dom har blivit otroligt mycket bättre sen jag började ge honom 1 kg lusern och 1 dl foderjäst om dagen. Sen kan jag ju inte säga vilket som har gjort det... Gav honom biotin i kanske ett år innan, men det gav ingen som helst effekt, är tydligen ganska ofta som det inte funkar. Hästen behöver ha en brist på just det, vilket nog är ganska sällan.
Min pålle har jag Boa Boots till vid ridning. I början var jag tvungen att ha det vid all ridning, även vid bara skritt på gräs (dock inga problem utan ryttare så kalla mig inte nån djurplågare)... Men numera så kan jag rida alla gångarter på gräs och vanliga stigar och skritta på grus utan bootsen! :banana: Sist hovslagaren var här kunde han ta mer än jag nånsin setts ta från pållens hovar (har kännt pållen i snart 7 år). Lycka till!

När jag får min foderhäst skall vi ta av skorna på honom (han har varit skodd i 4 månader).

Hej, min första fråga blir. Varför är den skodd om den kan vara barfota???

Min andra fråga är inte en fråga utan ett tips till dig som fodervärd. Se till att få det inskrivet i fodervärdskontraktet att hästägaren är medveten och godkänner att du tänker ta av skorna enbart därför att du tycker det är onaturligt med skor (på hästar) Tipsa gärna hästägaren om att det skrivs in i kontraktet att du som fodervärd kommer ta det fulla ansvaret och alla kostnader,ersättnings krav som senare ev. kommer göras anspråk på så inte dessa kostnade belastas hästägaren.

Varför har hästen bara varit skodd i 4 månader?
Har den fått på sig skor för att den ömmat?

På 4 månader borde det inte bli så stor omställning för hästen, det borde snarare vara värre för den att ha skorna på sig om den gått hela sitt liv utan skor.

Första tiden bör du dock undvika steniga ställen och asfaltsvägar eftersom det är så hårt där, och vissa hästar är känsliga för det.

Var mycket observant för om den klarar det eller inte.(vilket den borde göra)
Om det mot all förmodan skulle vara så att hästen ömmar mycket tycker jag du ska låta han ha skor.

Det är en tjej i mitt stall som har samma åsikter som du, men hennes häst har varit halt och stel hela hösten och hon upptäcker inte ens det :(
Hovis och stallchefen nästan tvingade henne att låta hästen få skor när det var som värst.. :crazy:

Enzion, vad är det? :d
Var finns det att köpa? Blandar man det i fodret? Hur mycket/ofta ska man ge det? Hur fungerar det, på vilket sätt hjälper det?
Förlåt om de kommer lite konstiga frågor nu men jag vill veta så mycket som möjligt om de innan jag ger det till honom ;)

Hur mycket vet du om biotin som du tänker ge då?

Varför förutsätter du att han kommer att ömma?

Hej!

Du kanske kan prova med steel joint (mineraler)? Jag har aldrig provat det men har kompisar som säger att det är bra. Finns att köpa på foderställen..... :angel:

Annars kanske b-vitamin kan ha effekt? (Gav det när min häst fick en allergisk reaktion vilket visade sig som ömhet i hovarna, antar att b-vitaminen påverkade magsystemet mer och en "bieffekt" var att hovarna slutade ömma, men man kan ha b-vitamin i bakhuvudet i alla fall!)

Lycka till med "din" nya häst, och hoppas att ni får kul ihop! :banana: :bump:

När jag tog av skorna på mitt halvblod hade jag en hovvårdare som hjälpte mig. Hon gjorde ett väldigt bra arbete. Jag köpte easybare boots men behövde aldrig använda dem.
Jag vill råda dig att ha någon kunnig inom barfota till hjälp när du tar av din nya häst skorna. God hovvård är nummer ett. Hjälper inte det finns det många redan nämda fodertillskott att prova sig fram med.
Jag ser över mina barfotahästars hovar varje dag. Behöver raspa lite, ffa framhovarna (men bara hovväggen), var annan eller var tredje vecka.
Lycka till! :bow:

Jag har även gett Steel joint som mineraler i 6 år utan att hovarna blivit bättre.
Det finns billigast här 440 kr för 1,36 kg. Min häst hade en hovspricka från kronranden och ända ner (5 cm som bredast) i mars -06, nu har den vuxit ner helt och det var då jag började med enzion. Jag tycker att själva hornet har fått bättre kvalit´e inte lika sprött och lätt att få sprickor, samt hovarna växer betydligt bättre också.

Finns att köpa på fler ställen, det är bara att söka på google.

Jag har även gett Steel joint som mineraler i 6 år utan att hovarna blivit bättre.
Det finns billigast här 440 kr för 1,36 kg. Min häst hade en hovspricka från kronranden och ända ner (5 cm som bredast) i mars -06, nu har den vuxit ner helt och det var då jag började med enzion. Jag tycker att själva hornet har fått bättre kvalit´e inte lika sprött och lätt att få sprickor, samt hovarna växer betydligt bättre också.

Finns att köpa på fler ställen, det är bara att söka på google.

Ok, som sagt har ingen personlig erfarenhet av steel joint... Kul att du hittade något annat som funkade! :banana:

När jag tog av skorna på mitt halvblod hade jag en hovvårdare som hjälpte mig. Hon gjorde ett väldigt bra arbete. Jag köpte easybare boots men behövde aldrig använda dem.
Jag vill råda dig att ha någon kunnig inom barfota till hjälp när du tar av din nya häst skorna. God hovvård är nummer ett. Hjälper inte det finns det många redan nämda fodertillskott att prova sig fram med.
Jag ser över mina barfotahästars hovar varje dag. Behöver raspa lite, ffa framhovarna (men bara hovväggen), var annan eller var tredje vecka.
Lycka till! :bow:

Precis, behöver inte göra några stora verkningar, tar lite då och då. Så får en riktig hovvårdare komma och kolla då och då!

Men tror som du att en duktig hovvårdare är viktigast! Fråga kanske honom/henne om vad som skulle kunna passa just din häst ;)

Kanske kan hitta någon här: http://www.harmonyhorse.se/harmony.htm under verkningshjälp, aanhcp, verkningshjälp (tror det är så). Om du inte redan har en såklart! :)

Jag funderar på att börja laga ungarnas tänder själv då och då.
Men bara för att vara säker på att jag inte förstör något så tänkte jag låta en plastfabrikant kolla att jag gör rätt.

Det är ju inte säkert att han kommer att ömma i huvud taget så varför oroar du dig så?
Jag köpte min häst för 1 1/5 år sedan hon var då skodd bara fram så jag tänkte att jag kunde prova (har aldrig haft en häst barfota förut.)med andra ord min hovis fick ta bort skorna.Det ända som hände med henne var att hon själv valde att gå i gräskanten ibland istället för gruset,så det var bara att låta henne göra det.
Så länge hästen mår bra av att vara barfota och hovarna vekas rätt så varför inte men låt inte hästen lida för att du tycker att det ska vara barfota vissa hästar kan ej vara barfota.
Jag har nu skor på alla fyra med fyra brodd i sedan en vecka tillbaka pga isig hage.Hon gick och spände sig så tänkte ta bort skorna igen när vädret tillåter.
Det ska vara humant för hästen inte för dig.

Hoppas du har pratat med ägaren om att hästen ska gå barfota, denne kanske vill att hästen går skodd. Om ägaren tillåter att den går oskodd är det ok.
Det är ditt ansvar att se till så hästen inte ömmar, hur du sen bär dig åt är upp till dig.
Med hjälp av Biotin får du troligen inte hästen ömfri. det tar ca ett år innan du har nån effekt på Biotin

Jag funderar på att börja laga ungarnas tänder själv då och då.
Men bara för att vara säker på att jag inte förstör något så tänkte jag låta en plastfabrikant kolla att jag gör rätt.

Jag "lagar" inte min häst hovar, är det problem med dem, som hål i tänder, får någon annan sköta verkningen. Om det är att fila ner hovväggen kan jag göra det själv.

Men laga du dina ungars tänder

Enligt en del forskning så har den ingen effekt alls.
Och en del annan forskning säger att den har effekt på hästar som bor i länder där man fodrar med palmblad och liknande.
För tillverkaren har den alltid en positiv effekt, i plånboken.

Och den som sköter problemen han/hon har en seriös hovutbildning utlärd av en en viss affärsman/plastfabrikant?

Ingen veterinär eller hovslagare inblandad i den utbildningen och
hemmasnickrad anatomi utlärd till hallelujatoner....

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 656
Senast: super
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 242
Hästvård Min häst skos var 8:onde vecka. Funkar bra, skorna sitter bra, inga tappskor, inge ömmande eller liknande. Han hade uträknad foderstat...
2
Svar
28
· Visningar
2 943
Senast: Dopy
·
Skola & Jobb Någon som kan bolla, ge råd eller vad som helst? Vill säga upp mig från mitt jobb eftersom jag vantrivs något fruktansvärt. Kort sagt...
Svar
15
· Visningar
1 654

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad läser du just nu?
  • Årets matbluff

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka