S

Skuggabaldur

Hästen sätter ner utsidan av hoven före insidan när den går. Mest bak, men lite fram också. Har gjort det så länge jag haft henne ungefär och aldrig märkt några problem. Hovslagaren har heller inte nämnt det. Hästen är frisk, inga benproblem, aldrig varit halt hittills osv. Är 13 år gammal.
Är det något att oroa sig för? Hon är uttåttåad, som många islandshästar har en tendens att vara.

Sv: Hovar...

Min hovis har ökat utlägget på insidan vid skoning på en sådan häst, det har funkat super då hästen satt ner hoven jämnt istället för att lägga belastningen på utsidan. Man ökar möjligheten för hästen att även kunna belasta insidan mer, på så vis frammanar man en jämnt hovnedslag.

Ok, tack för svaret :) ! Men hur farligt är det, på sikt? Och lönar det sig att ändra på en häst som ändå inte är unghäst längre och dessutom inte har några besvär av det? Om hovis skulle ändra kan det medföra problem just av ändringen så att säga?

På sikt så medför en belastning på ytterdelen av hoven en större risk än vad ett litet större utlägg av skon skulle medföra, bara öka skon lite för bättre belastning.
Om du själv har en sko som ger dig dåligt stöd, då belastar man foten på ett sådant sätt som är ohälsosamt för leder, senor och ligament. Ordnar man då med en sko som är något bredare så använder man hela foten, inte en optimal förklaring men kanske förståelig.

*knapplån*

Talar vi här om isättningsfasen eller belastningsfasen??? Som bekant så delas benets rörelse in i fyra faser, isättningsfasen,belastningsfasen,överrullningsfasen och svävningsfasen. Isättningsfasen och svävningsfasen finner jag som helt ointressant så vida den är fysiologiskt skodd eller verkad utifrån belastningsfasen och överrullningsfasen då det är dom två faserna som är helt avgörande utifrån den enskilda individens fysiologiska förutsättningar utifrån hållbarheten. samt är dessa två faser i balans så kommer även isättningsfasen och svävningsfasen oxå bli balanserad. OJ Värdsrekord i lång mening. *sorry*

Nu gäller det att ta ett djupt andetag, för annars räcker inte luften till hela meningen.;)

Då ska jag prata med min hovslagare när hon kommer nästa gång.

hovis det där förstod jag tyvärr inte mycket av :crazy: :D Men det kanske var riktat mest till Boj?

Nej det var nog riktat till dig som i en fråga, om hästen står med större belastning (belastningsfasen) på utsidan. Eller om det sker när hästen går, vid isättning (isättningsfasen).

Aha:idea: Jo, hon sätter ju i utsidan före insidan när hon går. När hon står vet jag inte, ser väl normalt ut... Skorna blir snedslitna i alla fall om det säger något?

Jaa du, det är ju halva skon som är mer sliten än andra halvan. Alltså den yttersta halvan. Usch, det var inte lätt att förklara:crazy: .
Om vi tar en sko som suttit på vänster bak som exempel: Lägger man den på marken, som den skulle ha suttit på hästen så lutar den neråt åt vänster. Förstår du hur jag menar?

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 505
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
748
Senast: Miingla
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 864

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka