C

CrazyPiggelin

Om en hov blir naturligt sliten så kan de väl inte bli fel eller? allså. de kan väl inte bli så där galet så de inte går att rätta till.

Jag är ingen expert eller så. Men dom är lite större å plattare lixom men inte så där sjukligt elelr hur man ska säga.

De måste väl gå att fixa till med lite verkning eller?

Är värdelös på att förklara. hoppas ni förstår.

Sv: Hovar

det beror på hur hoven är sliten.. blir den hårt riden på asfalt eller grusväg sliter det såklart mer på hovarna.. har hästen ett benställningsfel så blir detta värre om hovarna slits efter hur benet är ställt..

men normalt slitage där hoven får rätt vinkel, överrullning och inte har för mycket sprickor och sådant så behöver man oftast inte verkar så mycket..

oki... hästen är oriden å har gått på lösdrift... men är inte verkad å fixad alls då hon är helt ohanterad

men får inte hoven naturligt rätt vinkel när den inte verkas? förutsatt att hästen inte her nåt fel i benställningen

tyvärr måste jag sälla mig till försiktigthetsskaran här.
Hon KAN ha helt förskräckliga hovar, beroende på hennes förutsättningar.
Rent generellt så har hästen förmågan att själv underlätta slitage på rätt ställen, men utan bra underlag och mycket rörelse slits inte hovarna som de ska.

De BEHÖVER inte se ut som hej kom och hjälp mig, det är bara det att det är svårt att säga något utan att se bilder.

det beror på hur marken i lösdriften ser ut.. är det bara gräs så slits inte hovarna.. de bästa vore att ta in hästen och hantera henne så att du iaf kan raspa till hovarna..
men ta in henne först eller iaf försök att leda ut henne på asfalt eller så och knäpp kort på hovarna.. då an du få en del hjälp om vad du ska göra :)

Givetvis kan det bli "fel" även om hästen går barfota!! det beror ju aldeles på hur hästen belastar sina hovar ifråga om benställning och sådant!! jämför med en människa som går utåt/innåt med fötterna eller är hjulbent/kobent höga låga vrister m.m m.m allt dettta påverkar ju olika vart det blir för hårdnader under fötterna och hur du sliter dina skor snett! och precis samma mönster gäller ju för hästar. Olika viknkling och vridning och belastning ger ju olika förslitning i längden (på olika hästar alltså) så man bör ju få hästen verkad och om det behövs tillrättad med jämna mellanrum för att ge den en så liten förslitning och korrekt hov/benställning som möjligt!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 613
Senast: Ceta
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 248
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 230
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 873
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka