Hovar som spricker

Sv: Hovar som spricker

min islandshäst fötter var väldigt dåliga så nu är han avskodd så hans hovar ska bli bättre! :D
har redan fått lite resultat!!!

Ett kavlitativt hö/grovofder är A och O för alla hästar, men jag skulle säga att det kanske kan vara ännu viktigare för en islandshäst med deras speciella behov och matsmältningssystem. Går hästen enbart på ett bra grovfoder, så kan ju mineraler vara ett tillskott men kanske inte ens nödvändigt.

Den sparar hull när balansen i foderstaten blir fel, oftast för högt intag av Mj och litet intag av smrp. Vänd på steken istället, var sparsam med Mj på en häst som lätt sätter hull, öka istället intaget av smrp te x genom en förstärkning av grovfoder. Det vi pratar om att hästen lätt sätter hull beror på våra egna felaktiga insatser, inte att hästen enbart har ett genetiskt beting för det. Jag kan även tycka att det ankommer på oss hästägare att ställa krav på foderleverantören också, utan krav kommer det inte att finnas så mycket kvalitet på grovfoder utan många leverantörer satsar på kvantitet istället. Det ger sämre värden i fodret, inget vi hästägare ska sträva efter.

Lyssna på Boj :bow:
För lite smrp i maten/höet kan dessutom försämra hovkvalitén.

Stor tack till alla er som har svarat!! :bow: Ska berätta för systeryster om allt och kanske det kan vara till någon hjälp :)

Tusen tack!!!!! :bow:

Steel Joint funkar väldigt bra. Många hästar i vårat stall som har haft knackliga hovar har fått jättebra hovar av Jointen.

Åh. Har just fått hem en hink Steel Joint, som vår hovslagare ville bjussa på/testa, då han hört att det ska göra underverk.
Mitt bekymmer nu är bara hur mycket ska jag ge? Det låg en dl-skopa i hinken, och man ska ge 50-100g/dag.
Har för tillfället ingen våg, vilket gör det svårt..! ;)

Någon som kan ge mig dosering i (del av) DECILITER istället för gram..? Ger nu 0,5 dl, misstänker att jag kan ge lite till?

Åh. Har just fått hem en hink Steel Joint, som vår hovslagare ville bjussa på/testa, då han hört att det ska göra underverk.
Mitt bekymmer nu är bara hur mycket ska jag ge? Det låg en dl-skopa i hinken, och man ska ge 50-100g/dag.
Har för tillfället ingen våg, vilket gör det svårt..! ;)

Någon som kan ge mig dosering i (del av) DECILITER istället för gram..? Ger nu 0,5 dl, misstänker att jag kan ge lite till?

Jag ger Gauti 45g mineraler, det är dryga 0.5dl lite mer än så. Så nog tror jag du ska ge lite mer isåfall! :)

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 655
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 213
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 222
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 544
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12
  • Tips i London